روستاهای اطراف تهران زیبا و تماشایی هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در روستای میگون بدانید.

روستاگردی در روستای میگون / روستایی دیدنی در اطراف تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: میگون تهران یک منطقه تفریحی گردشگری در شمال پایتخت است که در کنار مناطق خوش آب و هوای اوشان فشم قرار گرفته است. در حقیقت میگون فاصله بسیار کمی با اوشان فشم دارد و برای رسیدن به میگون باید از کنار آن‌ها عبور کنید.

شاید به همین دلیل است که برخی آن را میگون فشم می‌نامند. این منطقه‌ی تفریحی پر از رستوران‌ها و غذاخوری‌های متعدد است و معمولا آخر هفته‌های بسیار شلوغی دارد و از پاتوق‌های همیشگی اهالی پایتخت محسوب می‌شود.

آشنایی با روستای میگون

میگون یکی از شهرهای رودبار قصران در شمیرانات تهران است. فاصله میگون تا تهران ۵۳ کیلومتر است. این شهر زیبا در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. قرارگیری میگون در منطقه‌ای سردسیر و کوهپایه‌ای، دلیل آب‌وهوای معتدل و مطبوع آن است.

موقعیت جغرافیایی میگون و نزدیکی آن به اوشان و فشم، دو شهر زیبا و ییلاقی رودبار قصران، سبب شده است تا با نام «اوشون فشم» نیز شناخته شود. این تعبیر، بیشتر در بین قدیمی‌های تهران کاربرد داشت و امروزه کمتر استفاده می‌شود.

برخی میگون را به غلط، روستا تصور می‌کنند؛ در حالی که میگون شهر است و همه امکانات شهری را دارد. اگر وارد شهر میگون بشوید و در میان کوچه‌های سرسبز و طبیعت زیبای آن گشتی بزنید، متوجه دو بخش متضاد در آن می‌شوید.

روستاگردی در روستای میگون / روستایی دیدنی در اطراف تهران

یک بخش شهر، بافت قدیمی آن است که در آن خانه‌های سنتی و کوچه‌باغی به چشم می‌خورد؛ بخش دیگر شهر، بخش نوساز آن است که به «میگون نو» شهرت دارد. در این بافت نو، ویلاها و خانه‌های نوساز و لوکس به چشم می‌خورند.

جالب است بدانید که خانه‌های میگون از گران‌ترین خانه‌های ایران محسوب می‌شوند. اهالی این شهر بیشتر خود را شمالی می‌دانند و در گذشته به زبان تاتی صحبت می‌کردند. شغل اکثر مردم میگون نیز دامداری و باغبانی است. میگون بیشتر به‌عنوان تفریحگاه اهالی پایتخت شناخته می‌شود.

میگون، همان طور که از نام آن برمی‌آید، به معنی «همانند می» یا «هم‌رنگ می» است و «سرخ رنگ» هم معنی می‌دهد. علت نام‌گذاری شهر به میگون، وجود خاک رس زیاد در منطقه می‌دانند که زمین‌های آن را به رنگ قرمز درآورده است.

شهر سرسبز میگون که به غلط به روستای میگون شهرت یافته، از جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری اطراف تهران است که اغلب پاتوق تفریح پایتخت‌نشینان است. درواقع رودبار قصران یکی از شهرهای شمیرانات تهران است و اوشان، فشم و میگون در کنار یکدیگر رودبار قصران را تشکیل می‌دهند.

اگر از تهران به سمت میگون بروید، ابتدا از اوشان فشم عبور خواهید کرد. میگون تهران در میان رشته‌کوه البرز و در ۵۰ کیلومتری پایتخت واقع شده است. به همین دلیل در بهار و تابستان آب و هوایی خنک و معتدل دارد و در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد و پوشیده از برف است.

اهالی این شهر خود را شمالی دانسته و به زبان مازندرانی سخن می‌گویند. همچنین شغل بیشتر اهالی این منطقه دامداری و باغبانی است‌.

روستاگردی در روستای میگون / روستایی دیدنی در اطراف تهران

جاهای دیدنی میگون

شهر میگون خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری تمام عیار است. با قدم زدن در میان کوچه پس کوچه‌های این شهر سرسبز و زیبا می‌توانید از آب و هوای تازه و طبیعت جذاب آن ساعت‌ها لذت ببرید.

بافت شهری آن، هم شامل خانه‌های سنتی و قدیمی است و هم ویلاهای مدرن و لوکس دارد که توجه سلیقه‌های مختلف را به خود جلب می‌کند. علاوه بر بافت شهری، در اطراف میگون تهران نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دره شگفت انگیز هملون، دشت زیبای هویج، روستای آهار و شکرآب، دره اهنگرک و مدرسه بین‌المللی یخ‌نوردی اشاره کرد. در ادامه هر کدام از این مناطق گردشگری را به صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد.

دره بهشتی هملون

به جرات می‌توان گفت دره هملون یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین دره‌های ایران است. این دره در مسیر جاده میگون به شمشک قرار گرفته و برای کوه‌پیمایی و لذت بردن از طبیعت بکر یک انتخاب بسیار مناسب است.

در مسیر عبور از این دره، به غارهای هملون نیز خواهید رسید که از دیگر جاذبه‌های دیدنی میگون محسوب می‌شوند. بستر رودخانه هملون پاتوقی همیشگی برای دوستداران طبیعت است که آب این رودخانه از رودخانه شمشک سرچشمه می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به میگون بهار و تابستان است. اما اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید و به برف و سرما علاقه دارید، در فصول سرد هم می‌توانید به این منطقه هیجان انگیز سفر کنید.

آبشار میگون

آبشار میگون یکی از جاذبه‌های گردشگری میگون تهران به شمار می‌رود که در زمستان به اوج زیبایی خود می‌رسد. این آبشار در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا یخ می‌زند و گردشگران از آن به منظور یخ‌نوردی استفاده می‌کنند. البته اگر به آب و هوای سرد علاقه ندارید، این آبشار در تابستان هم بسیار زیبا و دیدنی است.

دشت زیبای هویج

دشت زیبا و پهناور هویج از دیدنی‌های میگون تهران است که در گذشته زیر کشت هویج بوده است. به همین دلیل به دشت هویج شهرت دارد. این دشت در ۴۰ کیلومتری شرق میگون و ۶ کیلومتر پس از روستای افجه قرار گرفته است. دشت پهناور هویج در گذشته گذرگاه شاهان بوده و هم اکنون آثاری از کاروانسرای دوران صفوی در آن به چشم می‌خورد.

روستاگردی در روستای میگون / روستایی دیدنی در اطراف تهران

خانه تاریخی هومن میگون

در قسمت غربی میگون تهران می‌توانید خانه تاریخی هومن را مشاهده کنید. این خانه تاریخی در اوایل دوره پهلوی توسط دکتر احمد هومن در بالای یک تپه مشرف به شهر ساخته شد. هم اکنون این خانه تاریخی به ثبت ملی کشور درآمده و متعلق به فردی به نام یحیی مافی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد چراغی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    1 0
    تمام قله های اطراف میگون رفتم بسیار عالی است پر از آبشار و چشمه سار.حیف که جاده میگون به شمشک خیلی باریک هست🍒🍒🍒🇮🇷🍒😂😂🍍🍒🍒🍒

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید