تهران باغ و عمارت‌های تماشایی بسیاری دارد از این رو با ما همراه باشید و باغ موزه‌ی نگارستان؛ فوق‌العاده و دیدنی بدانید.

باغ موزه‌ی نگارستان؛ فوق‌العاده و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ نگارستان یادگاری از دوران قاجار در یکی از محله های اصلی تهران می باشد. اگر جزء پایتخت نشینان باشید یا به تهران سفر کرده باشید، به احتمال خیلی زیاد نام باغ نگارستان به گوشتان خورده است.

این باغ زیبا و باصفا یکی از مقاصد گردشگری در میان دیدنی های تهران می باشد که افراد زیادی برای گردش و قرارهای دوستانه آن را انتخاب می کنند.

گردشگران می توانند با قدم زدن در این باغ باصفا، افزون بر آن که از فضای زیبا و سرسبز می توانند با گوشه ای از تاریخ دوران قاجار آشنا شوند که در آن دوره چه در این باغ زیبا گذشته است تا به شکل امروزی در آمده است.

افرادی که به تاریخ علاقمند باشند، حتما سری به این باغ زیبا و تماشایی زده اند و با آن آشنا شده اند.

آشنایی با باغ موزه‌ی نگارستان

یکی از جذاب ترین باغ موزه های ایرانی، باغ نگارستان در میدان بهارستان است. این باغ موزه علاوه بر جذابیت های طبیعی که در خود دارد موزه از آثار کمال الملک را هم در خود جای داده است که می توانید در کنار راه رفتن در زیر سایه درختان سری هم به این موزه بزنید و از آثار هنری آن دیدن کنید.

جالب است بدانید که باغ نگارستان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و از همین رو هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ هنر معماری و موقعیت قرار گیری بسیار حائز اهمیت و ارزش می باشد.

باغ موزه‌ی نگارستان؛ فوق‌العاده و دیدنی

زمانی که شما وارد این باغ موزه می شوید همان جایی که بلیطتتان را در هنگام ورود به باغ تهیه می کنید یک حوض چند ضلعی و شمعدانی هایی که در دور و بر آن قرار دارد را نیز مشاهده خواهید کرد که در همان ابتدای امر باعث ایجاد یک حال خوب در شما می شوند.

در هر گوشه از باغ حوض و آب نما می‌بینید و آثار هنری بسیار خاص، مثلا در همان راهروی اول در باغ اثری را مشاهده می‌کنید که هنرمند از کنده درخت خشکیده به چندین پرنده جان داده و زیبایی بی‌نظیری خلق کرده است.

باغ موزه نگارستان تهران یکی از جاذبه های دیدنی جذابی است که برای گذراندن یک روز تفریحی بسیار مناسب محسوب می شود. این باغ موزه علاوه این که ارزش تفریحی دارد، جز بناهای تاریخی کشور هم نیز محسوب می شود و به عبارتی می توانید با یک تیز دو نشان نیز بزنید.

گالری‌های نقاشی و هنری اغلب در فضاهایی متفاوت برپا می‌شوند که شوق بازدید از آثار هنری را در چنین فضایی دو چندان می‌کنند. یکی از زیباترین گالری‌های نقاشی که در تهران می‌توان دید، آثار کمال‌الملک و شاگردانش در باغ موزه نگارستان است.

بخش‌های دیدنی باغ موزه‌ی نگارستان

در ابتدا که باغ موزه نگارستان احداث گردید، مساحت آن به ۴۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع می رسید، اما امروزه مساحت آن تنها ۱۱ هزار و ۴۶۹ متر مربع می باشد. عمارت اصلی باغ در بخش جنوبی باغ واقع شده بود و این عمارت ۲ طبقه را در خود جای داده بود.

فضای داخلی عمارت به گونه ای بود که طبقه اول عمارت دارای ۲ اتاق و طبقه دوم آن دارای ۳ اتاق بود. راهرویی در این عمارت وجود داشت که اتاق ها در حاشیه آن قرار گرفته بودند. همچنین به تزئینات زیبایی همچون گچبری های ظریف و زیبا مزین شده بود.

باغ موزه‌ی نگارستان؛ فوق‌العاده و دیدنی

بناهای اصلی باغ در مرکز آن قرار داشتند و عمارت حوض خانه که با نام دلگشا شناخته می شد، معروف ترین بناهای داخل باغ به شمار می رفت. عمارت های متعددی از جمله عمارت دلگشا، تالار قلمدان، تالار سلام و تعدادی حوض خانه در این باغ وجود دارند که تالار سلام یکی از آن عمارت ها بوده و چندین اتاق در آن وجود داشتند و مراسم های اختصاصی در آن برگزار می شدند.

تمام دیوارهای تالار سلام با نقاشی های زیبایی از شاهان، شاهزادگان، اشراف، امرا، حاکمان مزین شده بودند. تعدادی بناهای یک طبقه ای در قسمت میانی باغ به همراه یک حیاط خلوت، در بخش جنوبی حیاط باغ تالار مصور قرار دارد و در بخش شمال غربی نیز یک حمام به همراه ستون های سنگی حجاری شده وجود دارد.

بر اساس برخی روایات دریافته اند که قائم مقام فراهانی را در همین حمام باغ نگارستان که آن را حمام سرسره می نامیدند به قتل رسانده اند. هنگامی که وارد باغ می شدند کشیک خانه و محل سکونت خدمه و نگهبانان را می توانستند ببیند، چرا که در قسمت ورودی باغ قرار داشت.

در حال حاضر تنها عمارتی که در این باغ از دوران قاجار به جا مانده است، بنای حوض خانه می باشد و امروزه به موزه هنرهای ملی تبدیل گردیده است و نقاشی های ارزشمندی از هنرمندان دوره معاصر در آن دیده می شوند.

همچنین ساختمان هایی که در باغ موزه نگارستان وجود دارند ساختمان های دانشسرای عالی هستند که از ساختمان های اداری، کتابخانه، بخش های آموزشی و فضای سبز داخل باغ تشکیل شده است.

باغ موزه‌ی نگارستان؛ فوق‌العاده و دیدنی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید