شمال ایران جاذبه‌های گردشگری درخور توجهی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره آتشکده کوسان؛ جاذبه‌ای جالب در بهشهر بدانید.

آتشکده کوسان؛ جاذبه‌ای جالب در بهشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: از قدیم آتشکده‌ها عبادتگاهی برای‌ پیروان دین زرتشت بود. با شروع حکومت ساسانی ساخت آتشکده‌های مسقف در ایران رواج پیدا کرد؛ زیرا هخامنشی‌ها در فضایی باز به پرستش آتش می‌پرداختند.

در هر گوشه از ایران آتشکده‌های مختلفی وجود دارد که از دوره‌های تاریخی به یادگار مانده‌اند. معماری جالب هرکدام از آن‌ها حتی برای پیروان دیگر ادیان هم جالب است. امروز می‌خواهیم تا شمال ایران برویم و به آتشکده کوسان بهشهر سری بزنیم.

آشنایی با آتشکده کوسان در بهشهر

آتشکده کوسان مربوط به سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهشهر، روستای کوهستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در جنوب غربی روستای آسیابسربهشهر در بالای کوه آتشکده ای قرار دارد. آتشکده‌ی کوسان در بهشهر از بیشمار آتشکده‌هایی است که از روزگار شهریاری ساسانیان برجای مانده‌است.

ظهیرالدین از آن با نام «کوسان» یاد می‌کند و می‌گوید: پسر قباد آتشکده‌ای در آنجا بساخت. بر پایه‌ی نوشته‌های ابن اسفندیار، در این جایگاه به دست تازیان(:اعراب)، پادگان نظامی ایجاد شده‌است.

به هرروی پیدا شدن آثار باستانی و همچنین مجموعه‌ای از سکه‌های ساسانی در آن، همگی نشان از ارجمندی محل در روزگار ساسانی دارد این آتشکده در ۴ کیلومتری باختری(:غرب) بهشهر است.

آتشکده کوسان؛ جاذبه‌ای جالب در بهشهر

ابن اسفندیار از این آتشکده نام برده می‌گوید، فیروزشاه و احتمالا فیروز ساسانی از آتشکده دیدار کرده‌است. آتشکده در جنوب‌باختری روستای آسیابسر و در بالای کوهی کم ارتفاع است و با شماره‌ی ۵۴۱۰ در سیاهه‌ی آثار ملی ایران،‌ثبت شده است.

بنا دارای نقشه‌ای مربعی در ابعاد ۵/۸ در ۵/۸ متر است. از سنگ و ساروج ساخته شده و بخش ظاهری دیوارها با سنگ‌های منظم هندسی چیده شده‌اند و درون دیوارها با لاشه‌سنگ و خاک پر شده است‌.

بهشهر شهری در بخش خاوری(:شرقی) استان مازندران است. روستای «کوهستان» در شش کیلومتری باختر شهرستان بهشهر است. نام پیشین کوهستان «کوسان» بوده و قدمتش را به پیش از اسلام برآورد کرده‌اند.

به گواهی تاریخ کوهستان، زمانی «طوسان» نام داشته و به دست «طوس نوذر» از خاندان «کیانیان» بنیاد شده است. در زمان قباد ساسانی چند جای از مازندران و طبرستان آباد شد از آن جمله آتشکده شهر کوسان بود که به دست کیوس فرزند بزرگ قباد و برادر انوشیروان در زمان شهریاری او در تبرستان و مازندران بنیاد شد. نقطه‌ای که آتشکده‌ی کوسان ساخته‌شده هنوز برجای است و به همان نام خوانده می‌شود.

آدرس :استان مازندران، شهرستان بهشهر، ۴ کیلومتری غرب بهشهر، روستای آسیابسر

بازدید از آتشکده کوسان

مهم‌ترین ویژگی بنای آتشکده کوسان را باید سادگی آن دانست. بنای آتشکده پلانی مربع شکل دارد که طول هر ضلع آن ۵٫۸ متر و ضخامت دیوارهای آن ۱۱۰ سانتی‌متر است.

سقف گنبدی زیبای آتشکده کوسان این بنا را منحصربه‌فرد می‌سازد و به آن جلوه‌ای ویژه می‌دهد. گنبد این بنا در گذشته به‌صورت هشت ترک ساخته شده بود که بر اثر شلیک توپ جنگی از بین رفت و بعد از مرمت بنا، به‌صورت نیم‌دایره‌ای کوتاه بازسازی شد.

آتشکده کوسان؛ جاذبه‌ای جالب در بهشهر

بخشی از فضاهای داخلی بنای آتشکده کوسان از جمله دیوارها و طاق‌های آن در دوره پهلوی اول با چیدمانی آجری تزیین شد و هنوز پابرجا است. در فضای داخل آتشکده کوسان همچون همه آتشکده‌ها فضای مجزایی برای روشن نگه‌داشتن آتش وجود دارد.

در اطراف آتشکده کوسان امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد و بهتر است پیش از رسیدن به مقصد وسایل مورد نیاز خود را از روستای آسیاب‌سر تهیه کنید. در روستای آسیاب‌سر، سوپرمارکت، نانوایی و سرویس بهداشتی برای رفاه حال گردشگران در دسترس است.

برای بازدید از آتشکده کوسان نیازی به تهیه بلیط نیست و در تمامی ساعت‌ها امکان بازدید از این بنا وجود دارد.

شهرستان بهشهر آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارد و روستای کوهستان نیز با وجود قرارگیری در دامنه کوه، به‌دلیل نزدیکی به دریا از این آب‌وهوا بهره‌منده شده است. با وجود بارش‌های بهاری، بهترین زمان سفر برای بازدید از آتشکده کوسان فصل و بهار و تابستان محسوب می‌شود؛ چراکه در پاییز هوا رو به سردی می‌رود.

آتشکده کوسان در چهار کیلومتری غرب بهشهر، در روستای کوهستان قرار دارد؛ این روستا از توابع شهرستان بهشهر استان مازندران است. آتشکده کوسان بر فراز کوه‌های روستای کوهستان قرار دارد و در گذشته جزو آثار ملی ثبت‌شده روستای کوهستان بود؛ اما در تقسیمات کشوری جدید جزو روستای آسیاب‌سر محسوب می‌شود.

برای بازدید از آتشکده کوسان باید به استان مازندران و به شهر بهشهر یا نکا بروید. این آتشکده در روستای کوهستان واقع شده است و مسیر دسترسی به آن در جنوب محور نکا-بهشهر قرار دارد. مسیر منتهی به این بنا با ماشین قابل دسترسی است.

اگر از سمت بهشهر به بازدید آتشکده کوسان می‌روید، در کیلومتر سه جاده، وارد خروجی سمت چپ شوید و از طریق زیرگذر، جاده آیت‌الله کوهستانی را به طرف جنوب در پیش بگیرید؛ اگر از سمت نکا به بازدید این آتشکده می‌روید، این خروجی در سمت راست شما و در کیلومتر ۱۵ جاده قرار دارد.

آتشکده کوسان؛ جاذبه‌ای جالب در بهشهر

از طریق بلوار آیت‌الله کوهستانی، مسیر خود را به‌سمت «گرجی محله» ادامه دهید. با عبور از بستنی‌فروشی «بابا حاجی» در سمت راست خود وارد فرعی می‌شوید و جاده روستایی را در حدود چهار کیلومتر به‌سمت آتشکده کوسان ادامه می‌دهید. با کمک تابلوهای راهنما در طول مسیر نیز به‌راحتی می‌توانید به مقصد برسید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید