بازدید از اماکن تاریخی بسیار جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره آتشکده آدریان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در قلب تهران بدانید.

آتشکده آدریان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در قلب تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: سنگ بنای معبد یا آتشکده آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست محترم انجمن وقت زرتشتیان تهران پایه ‌گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به اتمام رسید. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان (بهرام جی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش آن را با مراسمی خاص پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد به تهران و آتشکده آدریان آوردند.

چهار گوش بودن آتشکده برای تاکید بر چهار آخشیج زرتشتی (عناصر چهارگانه) است؛ آب، هوا، خاک و آتش. در آتشکده خاک و هوا و آتش وجود دارد و آب نیز از طریق حوض و فواره حضور پیدا می کند. چهار دیوار آدریان در چهار جهت اصلی جای گرفته است و مایل نیست.

بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است. این اثر تاریخی-فرهنگی در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۴۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مکان در پرونده ثبتی با عنوان بنای معبد آدریان نوشته شده است.

آشنایی با آتشکده آدریان

کمی بالاتر از بساط خوشمزه گردی این خیابان و با ورود به خیابان میرزا کوچک خان جنگلی، به دری چوبی می رسیم که آجرکاری بالای آن شکوه خاصی دارد. اینجا آتشکده آدریان است؛ نیایشگاهی برای زرتشتیان در قلب تهران که زمان ساختش به اواخر دوره قاجار بازمی گردد.

از در که عبور کنید، حیاطی زیبا پیش روی تان قرار می گیرد که درختان کاج در جای جای آن قرار دارند. در همان ابتدا همه دغدغه های تان را در خیابان جا می گذارید و بدون توجه به پشت سر، پیش می روید تا جلوه های بیشتری را ببینید.

آتشکده آدریان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در قلب تهران

ساختمانی کوچک اما باشکوه در برابر شما ظاهر می شود که با ستون های برافراشته بسیار زیبا به نظر می رسد. در میان این ساختمان آتشی فروزان قرار دارد که از سال ۱۲۹۶ خورشیدی در این مکان می سوزد و میزبان نیایش های زرتشتیان است.

این ساختمان، هم از نظر تاریخی اهمیت دارد و هم از نظر فرهنگی؛ و اهمیت آن از نظر معماری را نیز نمی توان نادیده گرفت. برای همین است که نام آتشکده آدریان از تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۴۴۲ در فهرست آثار ملی قرار دارد تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این اثر در پرونده ثبتی با عنوان بنای معبد آدریان نوشته شده است.

در اواخر دوره قاجار و در سال ۱۲۹۳ خورشیدی بود که طی مراسمی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ -رییس وقت انجمن زرتشتیان تهران- سنگ بنای معبد آدریان گذاشته شد. تاریخ پایه گذاری بنا برابر بود با روز اشتاد ایزد (۲۳ امرداد) ۱۲۹۳ خورشیدی برابر با روز اورمزد و فروردین ماه ۱۲۸۳ باستانی (۱۳ اگوست ۱۹۱۳ میلادی).

در مراسم نهادن سنگ بنای آدریان این افراد حضور داشتند: رضاقلی خان معاون وزارت معارف، مجدالسلطنه نماینده وزارت امور خارجه، محمدعلی فروغی ذکاء الملک، حکیم الملک، حاج سید نصرالله، میستر اردشیرجی، میستر بهرامجی، میستر شاهپور جی و تعدادی از خوانین زرتشتی.

برای تامین منابع مالی ساخت این آتشکده از انجمن پارسیان هندوستان به ریاست بهرام جی بیکاجی و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند کمک گرفته شد و ساخت بنا تا سال ۱۲۹۶ خورشیدی به طول انجامید.

به میمنت باز شدن درهای این آتشکده در روز ۳ آذر، سه ساعت و نیم مانده به غروب خورشید، ۶ پسر و دختر در همان نقطه و روز، آیین سدره‌پوشانی را به جای آوردند؛ آیینی که برای کودکان ۷ تا ۱۰ ساله برپا می شود و از آن با عنوان نماد بیرونی پیروی از بینش زرتشت نیز یاد می کنند.

آتش آتشکده را هم پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد آوردند و طی مراسمی ویژه در آدریان گذاشتند.

آتشکده آدریان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در قلب تهران

ساعت بازدید از آتشکده آدریان

زرتشتیان پیش از ورود به نیایشگاه به دستشویی کوچک گوشه حیاط می روند و دست و روی شان را می شویند. مردان به سراغ کمدی آهنی میروند و کلاه سفید معروف به «عرقچین» برداشته بر سر می گذارند. زنان از کشوی همین کمد روسری های سفید بر می دارند و می پوشند.
زنان و مردان پیش از ورود به نیایشگاه، کفش های خود را در می آورند اما موبدان از این کار معاف هستند.

زرتشتیان هنگام ورود، مستقیم حرکت می کنند و به سمت پنجره‌ شیشه‌ای که آتشدان در آن قرار دارد می روند. آنها برای ادای نذر لیوان های کوچکی را از موبد می گیرند که آب و روغن و فتیله‌ دارند و آن را روشن می کنند. روشن کردن شمع در این مکان مرسوم نیست. البته این رسم از هند به ایران آمده و جای شمع را گرفته است.

اگر زرتشتی نیستید باز هم به عنوان یک گردشگر باید نکاتی را برای ورود رعایت کنید که بسیار ساده هستند:
باید بدون کفش به نیایشگاه وارد شوید.
مردان یک کلاه سفید و پارچه ای به سر می کنند که مسوولان نیایشگاه در اختیارشان می گذارند.
بانوان باید با پوشش مناسب به داخل نیایشگاه بروند و در زمان عادت ماهیانه نباشند.

کاربری کنونی آتشکده
مدیریت نیایشگاه آدریان در سال ۱۳۸۷ به انجمن موبدان تهران رسید. امروزه مدیریت آتشکده‌ آدریان بر عهده کمیسیون دینی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی انجمن زرتشتیان تهران و این محل برای برگزاری آیین های زرتشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

پیروان این دین در این مکان گرد هم می آیند و آیین ‌هایی همچون واج‌ یشت (روز نخست گهنبار)، آیین درگذشتگان (سوم، چهارم، دهه، روزه، سال)، نیایش اردیبهشت ‌روز و مراسم نوروز را در آن بر پا می کنند. عروس و داماد های زرتشتی در جشن آغاز زندگی خود به پای آتش این آتشکده می روند و زندگی خود را با نیایش آغاز می کنند.

آتشکده آدریان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در قلب تهران

نحوه دسترسی
اگر می خواهید با خودروی شخصی به آتشکده آدریان بروید، به یاد داشته باشید که این اثر در محدود طرح ترافیک قرار دارد و باید تمهیدات لازم را برای آن در نظر بگیرید.

اتوبوس
برای آنکه با اتوبوس به آتشکده بروید، باید از اتوبوس هایی استفاده کنید که از خیابان جمهوری می گذرند، در تقاطع فردوسی و جمهوری پیاده شوید و با کمی پیاده روی به آتشکده برسید.

مترو
نزدیک ترین ایستگاه مترو به آتشکده، سعدی است که حدود یک کیلومتر با آن فاصله دارد. شما با یک پیاده روی پانزده دقیقه ای از این ایستگاه به آتشکده می رسید.

تاکسی
تاکسی های مختلفی در سطح شهر از خیابان جمهوری گذر می کنند. معمولا در ایستگاه های تاکسی می توانید ماشین هایی را که مقصدشان این خیابان است بیابید.

توصیه ها
حتما قبل از رفتن به آتشکده آدریان تماس بگیرید و هماهنگ شوید. در صورت هماهنگ نکردن، مسوولان آتشکده می توانند به دلیل برگزاری مراسم خاص و تعطیلات رسمی مذهبی شان از بازدید شما جلوگیری کنند.

ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ۰۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰ و پنج شنبه ها ۰۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰

برای بازدید از این آتشکده باید با شماره ۶۶۷۰۶۸۶۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید