کارخانه فارسیت دورود یکی از کارخانه‌های قدیمی در استان لرستان است که در سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی و عمده محصولات آن را ورق ایرانیت و لوله با ابعاد مختلف تشکیل می‌داد.

لزوم احیای کارخانه فارسیت درود

تعدادی از کارگران سابق کارخانه تعطیل شده فارسیت درود خواستار احیاء و بازگشایی این کارخانه قدیمی شدند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، تعدادی از کارگران سابق کارخانه فارسیت درود در استان لرستان، خواستار احیای این کارخانه قدیمی تولیدکننده محصولات سیمانی شدند.

یکی از کارگران سابق کارخانه فارسیت درود گفت: شرکت «فارسیت» بزرگترین کارخانه و یکی از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده ورق و لوله‌های سیمانی ازبست بود که سالهاست فعالیت این کارخانه به دلیل مصوبه دولت برای ممنوعیت استفاده از آزبست در تمام صنایع و تولیدات داخلی با ۳۵۰کارگر، متوقف شده است.

او با بیان اینکه مدیران وقت این کارخانه که باید برای نجات کارخانه و کارگران به فکر استفاده از مواد جایگزین در تولیدات خود می‌بودند، اقدامی نکردند، افزود: وضعیت پیش آمده در حالی ادامه دارد که در آن زمان بعد از مصوبه ممنوعیت استفاده از ماده آزبست، کارخانه فارسیت دورود با استفاده از تکنولوژی جدید و به کار بردن ماده «رزین» به جای آزبست برای چند سال مجددا فعالیت خود را از سر گرفت اما از آن سال به بعد باتوجه به نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات جدید، کم توجهی به مقوله بازاریابی و مهم‌تر از آن‌ عدم حمایت مدیران وقت کارخانه و بی‌توجهی آن‌ها در به‌روزرسانی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات مستهلک شده، کارخانه برای همیشه تعطیل شد.

او در رابطه با وضعیت  خود و سایرکارگران این کارخانه بیان کرد: آن زمان کارگرانی که مشمول شرایط بازنشستگی و بازخریدی بودند، بازنشسته و بازخرید شدند و عده‌ای هم در سایر شرکت‌ها مشغول به کار شدند و فقط تعداد کمی کارگر باقی مانده‌اند که مسئولیت حفاظت از کارخانه و نگهداری از ماشین آلات آن را برعهده گرفته‌اند.

این کارگر با اشاره به اینکه ضرورت دارد با تغییر کاربری این واحد تولیدی فعالت خود را از سر بگیرد، عنوان کرد: چون کارخانه فارسیت در محیط شهری قرار دارد باید تولیدی داشته باشد که مشکلات زیست محیطی برای مردم ایجاد نکند بنابراین مالک کارخانه باید نسبت به تغییر کاربری خود اقدام کند.

به گفته وی؛ این کارخانه در زمانی که تعطیل شد هیچ مشکلی از نظر سرمایه و منابع مالی نداشت و صرفاً به دلیل آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کرد، راه‌اندازی آن با مخالفت سازمان محیط زیست روبرو شد. ضمن اینکه به واسطه استفاده از مواد سمی و خطرناک آزبست، دیگر مشتری برای تولیدات آن وجود نداشت.

طبق اظهارات وی؛ به دلیل توقف طولانی مدت تولیدات این کارخانه و اینکه مدیران کارخانه فارسیت با گذشت حدود هشت سال هنوز هیچ طرح و برنامه جایگزنی برای راه‌اندازی مجدد آن ندارند، اگر قرار باشد مسئولان دست روی دست بگذارند هرگز این کارخانه تعیین تکلیف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه احیای این کارخانه قدیمی زمینه اشتغال دست کم ۳۵۰ کارگر را به همراه دارد، در پایان گفت: استفاده از ماده‌ی خطرناک آزبست در تولید ورق و لوله باعث مشکلات عدیده‌ای برای این کارخانه و کارگران آن شد بنابراین هیچ راهکاری برای نجات این کارخانه جز تغییر کاربری وجود ندارد که متاسفانه عزمی برای آن وجود ندارد اما اگر اقدامی انجام نشود به مرور شاهد از بین رفتن ساختمان و ماشین آلات این کارخانه قدیمی خواهیم بود.

کارخانه فارسیت دورود یکی از کارخانه‌های قدیمی در استان لرستان است که در سال ۱۳۴۸ راه‌اندازی و عمده محصولات آن را ورق ایرانیت و لوله با ابعاد مختلف تشکیل می‌داد.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید