پایتخت جاذبه‌های گردشگری پر شماری دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و بازدید از کاخ های سعدآباد تهران را از دست ندهید.

بازدید از کاخ های سعدآباد تهران را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: اگر به بازدید از فضاهای تاریخی علاقه دارید، مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد یکی از برجسته‌ترین مکان‌های تاریخ معاصر ایران است. آخرین پادشاهان ایران در دوره‌های قاجار و پهلوی، در مجموعه کاخ سعد آباد زندگی کرده‌اند.

بازدید از مجموعه سعد آباد می‌تواند اطلاعات قابل تأملی در خصوص تاریخ معاصر ایران در اختیارتان بگذارد.

آشنایی با کاخ های سعدآباد تهران

راه‌تان را که به سمت شمال تهران کج کنید، می‌توانید گزینه‌های متفاوتی را برای خوشگذرانی بیابید. یکی از این گزینه‌ها مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد است که حدود 110 هکتار وسعت دارد. مجموعه‌ای متشکل از کاخ‌ها و ساختمان‌ها و موزه‌های متعدد که در شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران واقع شده است و جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان‌هایی را در خود دارد. این مجموعه از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایه است و رودخانه جعفرآباد، از میان آن می‌گذرد.

در این مجموعه می‌توانید قدمی در دنیای قاجارها بزنید و چند ساعتی را هم به مرور تاریخ پهلوی‌ها بپردازید. این جلوه‌گاه تاریخی شما را به سفری جذاب می‌برد و گشت‌وگذار در آن تبدیل به خاطره‌ای خوش برای‌تان می‌شود. در کنار اهمیت تاریخی، اینجا یک جای خوش آب و هوا برای گذران ساعاتی لذت بخش است.

بازدید از کاخ های سعدآباد تهران را از دست ندهید

کاخ موزه سعدآباد تهران مجموعه وسیعی است و گشت و گذار در آن نیاز به پیش‌زمینه ذهنی دارد؛ در اینجا سعی می‌کنیم به بخش‌های مختلف این مجموعه سر بزنیم تا از تجربه‌های جذاب آن جا نمانید. البته در اینجا تنها به توضیحی کوتاه در مورد آثار و موزه‌های مجموعه اکتفا می‌کنیم و در آینده به تک تک آنها به صورت مفصل می‌پردازیم:

باغ سعدآباد

اولین چیزی که در بازدید از کاخ سعدآباد با آن مواجه می‌شوید فضای متفاوت و محوطه چشم‌نواز آن است که به آن باغ سعدآباد می‌گویند. درختان سر به فلک کشیده و کهنسال در کنار خیابان‌های مجموعه محیطی جذاب را ایجاد کرده‌اند که به این راحتی‌ها نمی‌توانید از آن دل بکنید.

در اینجا گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران و پرندگان را می‌بینید و می‌توانید برای ساعت‌ها با آنها سرگرم شوید. وجود هزاران درخت کهنسال قدیمی‌چنار با قدمت حداقل 100 سال از مهم ترین ویژگی‌های این باغ محسوب می‌شود و به لحاظ کمیاب بودن برخی از گونه‌های گیاهی و قدمت باغ، می‌توان آن را به عنوان یک جاذبه گردشگری طبیعی در کنار بناهای تاریخی به حساب آورد. پرندگانی همچون زرد پره کوهی، زاغی، دم سرخ معمولی، دم جنبانک خاکستری، دم جنبانک ابلق، دلیجه کوچک، دلیجه، دارکوب سوری و ... مامنی را در این باغ یافته‌اند و در گوشه و کنار این مجموعه می‌توانید پستاندارانی همچون روباه و سنجاب ایرانی، خزندگانی همچون آگامای قفقازی، مار، حشرات و پروانه‌های زیبا را نیز ببینید.

از زیبایی و طراوت این باغ، همین بس که بدانید رودخانه دربند در میان این مجموعه جریان دارد و آب را از کوه‌های البرز به این مکان می‌آورد. تصور کنید که صدای گذر آب به همراه سمفونی پرندگان و وزش نسیم چه فضای دل انگیزی را پیش روی‌تان قرار می‌دهد.

بازدید از کاخ های سعدآباد تهران را از دست ندهید

کاخ‌های تماشایی سعد آباد تهران

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت با وسعتی ۷۰۰۰ متر مربعی بزرگ‌ترین کاخ سعدآباد است که به دلیل نمای سفید رنگش به نام کاخ سفید نیز شناخته می‌شد. قصر شاه، کاخ اختصاصی و کاخ سفید اختصاصی از جمله اسامی‌این کاخ در طول سال‌های مختلف بوده است تا اینکه پس از انقلاب و واگذاری مجموعه به سازمان میراث فرهنگی، کاخ سفید به کاخ موزه ملت تغییر نام داد. کار ساخت و ساز کاخ ملت‌ ‌«کاخ سفید» از اواخر دوران پهلوی اول‌ ‌«حدود سال ۱۳۱۸ شمسی‌» آغاز شد و چند سال بعد در دهه ۱۳۲۰ شمسی به پایان رسید. در ساخت کاخ‌های دوران پهلوی، به ویژه پهلوی اول، از معماران و اساتید به نامی‌همانند لئون طاطاووسیان و بوریس روسی استفاده ‌می‌شد اما در کاخ موزه ملت‌ ‌«کاخ سفید»، رد پا و ظرافت گچبری‌های هنرمندان ایرانی مانند عبدالکریم شیخان، رضا ملائکه، حسین کاشی و غلامرضا پهلوان را نیز ‌می‌توان دید که باعث شده کاخ موزه ملت ترکیب زیبایی از سبک معماری ایرانی و اروپایی را داشته باشد.

کاخ موزه سبز

کاخ موزه سبز را به جرات ‌می‌توان زیباترین کاخ ایران نامید. این کاخ از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت فراوانی است چرا که قدمت آن به دوران قاجار بر ‌می‌گردد و دو سبک معماری ایرانی قدی‌می‌را دارد. این کاخ در دوران رضاخان کخ سنگی و در دوران محمدرضا پهلوی کاخ شهنود نامیده ‌می‌شد که بعدها به دلیل نمای سبز رنگش آن را کاخ سبز نامیدند. جالب است بدانید سنگ‌های این کاخ از معادن خمسه زنجان تهیه شده و در مصالح آن سرب به کار رفته تا سنگ‌ها در اثر تغییرات آّب و هوایی از بین نروند. کاخ شهنود ‌«کاخ موزه سبز» بنایی نیم طبقه متعلق به علیخان والی از زمینداران به نام دوران قاجار بوده است. رضاخان این کاخ ۱۲۰۳ متر مربعی را در سال ۱۳۰۱ به مبلغ هفت هزار تومان خرید و میرزا جعفر خان معمار باشی را مسئول ساخت کاخی در همین بنا کرد.

بازدید از کاخ های سعدآباد تهران را از دست ندهید

کاخ شهوند

کاخ شهوند که به‌دلیل معماری آن با نام کاخ سبز نیز شناخته می‌شود، در قسمت شمال غربی مجموعه تاریخی و فرهنگی سعد آباد واقع شده است. کاخ شهوند یا کاخ سبز در زمان وزارت جنگ رضاخان، ساختمانی نیمه‌کاره با مالک شخصی بود و خارج از محدوده کاخ‌های سلطنتی قرار داشت. سپس رضاخان این ساختمان نیمه کاره را خرید و در محل آن کاخ شهوند را بنا کرد. کار ساخت کاخ سبز در زمان به قدرت رسیدن رضا شاه، پایان یافت.

کاخ سفید

کاخ سفید همان طور که از نامش پیدا است، نمایی سفید دارد. کاخ سفید بزرگ‌ترین کاخ در مجموعه سعد آباد به حساب می‌آید و محل زندگی محمد رضا شاه پهلوی و همسرش فرح در تابستان بوده است. ساخت کاخ سفید در سال ۱۳۱۰ به دستور رضا شاه آغاز شد و تا پنج سال بعد ادامه داشت.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید