ایران جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار جالبی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره قلعه بابک؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی بدانید.

قلعه بابک؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی

سلام سرویس گردشگری: اگر اهل طبیعت‌گردی و پیاده‌روی هستید و علاقه‌ای هم به آثار تاریخی و باستانی دارید، بازدید از قلعه بابک کلیبر را از دست ندهید. قلعه بابک که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر کلیبر قرار دارد، دژی ست تاریخی که قدمت آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد.

این دژ محل زندگی و مبارزه‌ی سرداری به نام بابک خرمدین بوده که به مدت بیست سال از این قلعه با خلفای عباسی مبارزه کرده و مهاجمان عرب را در کوه‌های اطراف به عقب‌نشینی واداشته است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاذبه‌های این مکان تاریخی بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با قلعه بابک

قلعه بابک یک اثر باستانی است و بیشترین اهمیت آن در تاریخی بودن آن است. اما ساختمان رازآلود و زیبای قلعه و طبیعت شگفت‌انگیز منطقه‌ی ارسباران سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند، مسافرانی که بسیاری از آن‌ها با وجود این که علاقه‌ی چندانی به آثار تاریخی ندارند، باز هم از دیدن قلعه بابک لذت می‌برند. علاوه بر این، اگر به کوهنوردی و پیاده‌روی علاقمند هستید، می‌توانید مطمئن باشید که مسیر کوهستانی رسیدن به دژ بابک با دره‌های عمیقش، یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی است که برای گردشگری تفریحی- ورزشی خود می‌توانید انتخاب کنید.

قلعه بابک؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی

سه مسیر دسترسی به قلعه بابک وجود دارد که بخشی از جاذبه‌ این سفر به حساب می‌آیند. این مسیرها در ابتدای گذرگاه پلکانی قلعه بابک به هم می‌رسند و همین گذرگاه تنها راه ورودی به قلعه است.

مسیر اول: اگر از سمت هتل بابک راهی قلعه شوید که معمول‌ترین راه صعود به قلعه بابک است، باید حدود ۱۰۰۰ پله سنگی را طی کنید. برای پیاده‌روی از هتل بابک تا گذرگاه پلکانی باید به‌طور تقریبی سه ساعت پیاده‌روی انجام دهید.

مسیر دوم: کمپ گردشگری قلعه دره سی که در سه کیلومتری کلیبر قرار دارد،‌ می‌تواند گزینه دیگر شما باشد. تا کمپ را با ماشین شخصی بروید و سپس ماشین خود را پارک کنید و با پای پیاده راهی قلعه شوید. در طول راه از دره‌ای زیبا عبور خواهید کرد که در فصل بهار حسابی سرسبز است. در ادامه به گذرگاه اصلی پلکانی قلعه خواهید رسید. پیمودن این مسیر فوق‌العاده زیبا با شیب نسبتا ملایم حدود سه ساعت زمان می‌برد.

مسیر سوم: اگر از کلیبر به‌سمت هتل بابک راه بیفتید،‌ ۶ کیلومتر پس از هتل، مسیری فرعی در سمت راست جاده خواهید دید که برای عبور از آن باید از ماشینی قوی استفاده کنید. این مسیر را ادامه دهید تا به کمپ عشایر برسید؛ از اینجا به بعد باید برای یک پیاده‌روی یک ساعته آماده باشید تا به گذرگاه قلعه برسید.

ویژگی‌های خاص قلعه بابک

قلعه بابک در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، اما اگر قصد بالا رفتن از آن را دارید نگران این ارتفاع نباشید. طی کردن بخشی از مسیر با ماشین امکان‌پذیر است و بقیه راه نیز با پلکانی سیمانی پوشیده شده تا برای همه قابل استفاده باشد.

قلعه بابک؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی

از طرف دیگر، وقتی از این ارتفاع بالا می‌روید و در بالاترین نقطه‌ی دژ قرار می‌گیرید، با چنان منظره‌ی شگفت‌انگیزی مواجه می‌شوید که تمام خستگی مسیر از تنتان در می‌شود. دید وسیع پیش رو به شما این امکان را می‌دهد که تا دوردست‌ها را مشاهده کنید و اگر علاقمند به عکاسی هستید، عکس‌های زیبایی بگیرید.

در آن لحظه‌ای که در آن ارتفاع ایستاده‌اید و تمام کوهستان و مناظر دوردست زیرپاهایتان است، کافی ست برای یک لحظه به این فکر کنید که ساخت چنین قلعه‌ای در نوک کوه، آن هم در حدود هزار سال پیش چه کار سخت و هوشمندانه‌ای بوده تا پی به اهمیت بنایی که روی آن ایستاده‌اید ببرید.

چهار برج دیده‌بانی اطراف دژ به گونه‌ای بنا شده‌اند که تا کیلومترها هیچ کس نمی‌تواند بیرون از محدوده‌ی دید نگهبانان به این قلعه نزدیک شود. همین موضوع باعث شده بود که این قلعه در برابر هر ترفند و حیله‌ی نظامی تسخیرناپذیر باشد.

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری قلعه بابک حضور ایل شاهسون در کوه‌پایه‌های این منطقه است. اگر به گردشگری فرهنگی علاقمند هستید، می‌توانید سراغ سیاه‌چادرهای بزرگ ایل شاهسون در دامنه‌ی کوه بروید و بخشی از زمان خود را با آن‌ها بگذارانید و با شیوه‌ی زندگی و آداب این مردم خونگرم آشنا شوید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که آن‌ها میزبانان این منطقه و شما مهمان هستید و برای حضور در منطقه‌ی سیاه‌چادرها حتماً از اهالی اجازه بگیرید.

از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و از شهریور تا مهر را می‌توان بهترین زمان سفر به قلعه بابک دانست؛ به‌خصوص که منطقه ارسباران، بهارهای زیبایی دارد. در فصل تابستان هم می‌توانید از این قلعه دیدن کنید؛ هرچند کوه‌پیمایی زیر تابش نور خورشید ممکن است برایتان قدری دشوار باشد.

در فصل پاییز نیز زیبایی این منطقه دوچندان می‌شود؛ اما به‌خاطر سرمای هوا و یخ‌زدگی پله‌های منتهی به قلعه، ترجیحا در ماه مهر از قلعه بابک دیدن کنید. با توجه به‌شدت برودت هوا در فصل زمستان، سفر به این منطقه اصلا توصیه نمی‌شود.

قلعه بابک؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید