میدان و برج آزادی بسیار دیدنی هستند از این رو با ما همراه باشید و بازدید از مجموعه منحصر به فرد آزادی را از دست ندهید.

بازدید از مجموعه منحصر به فرد آزادی را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه آزادی از جاذبه‌های گردشگری استان تهران است که در این مقاله سعی شد به معرفی آن پرداخته شود. این مجموعه با استفاده از معماری شاهکار و کم‌نظیر نمای داخلی و بیرونی خود سالانه میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از سرتاسر ایران است.

برج آزادی اولین نماد تهران است که سال‌ها پیش از برج میلاد ساخته شد و همچنان بسیاری آن را نماد اصلی پایتخت ایران می‌دانند. این بنای زیبا که از شاهکارهای معماری معاصر ایران به شمار می‌رود، در فاصله سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ توسط حسین امانت برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته شد.

برج آزادی تلفیقی از معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است؛ به‌طوری که قوس بیضی‌شکل برج نمادی از طاق کسری است و کاشی‌کاری فیروزه‌ای‌ از دوره صفوی و شیارهای بالای برج از بادگیرهای یزد اقتباس شده‌اند که در کنار نمادهای معماری مدرن و ساختار بتنی، جذابیتی دوچندان به برج آزادی بخشیده‌اند.

بازدید از میدان آزادی

میدان آزادی ۵۰ هزار مترمربع مساحت دارد که پس از میدان نقش جهان، بزرگ‌ترین میدان ایران به شمار می‌رود. این میدان هم‌زمان با برج آزادی طراحی و ساخته شد. نقشه میدان با الهام از سقف مسجد شیخ ‌لطف‌الله شامل دو بیضی با کانون‌های متفاوت است. میدان آزادی، محوطه، پیاده‌روها و چمن‌کاری‌های جذابی دارد و هر کسی که گذرش به این میدان بیفتد، حتما چند عکس به‌یادماندنی از میدان و برج زیبای آن می‌گیرد.

بازدید از مجموعه منحصر به فرد آزادی را از دست ندهید

دسترسی با استفاده از وسیله شخصی: بازدیدکنندگان محترم باید این نکته را در نظر داشته باشید که مجموعه آزادی پارکینگ عمومی ندارد و اگر دور میدان آزادی پارک کنید، خودروی شما جریمه می‌شود و یا آن را به پارکینگ پلیس انتقال می‌دهند. به همین دلیل بهترین راه برای دسترسی به میدان آزادی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. در هر صورت، دسترسی به میدان آزادی با استفاده از وسیله نقلیه شخصی، از ضلع شمالی بزرگراه جناج، از ضلع غربی بزرگراه لشگر، از ضلع جنوبی بزرگراه سعدی و از ضلع شرقی خیابان آزادی امکان‌پذیر است.

دسترسی با استفاده از اتوبوس: خطوط مختلف اتوبوس به میدان آزادی ختم می‌شوند؛ به همین منظور پایانه آزادی، معروف‌ترین پایانه در تهران است. بنابراین هر اتوبوسی که در نهایت به پایانه غرب می‌رسد را می‌توانید سوار شوید و به میدان آزادی دسترسی داشته باشید. اگر در شرق تهران ساکن هستید، بهترین خط اتوبوس برای دسترسی به مجموعه آزادی استفاده از اتوبوس تندرو یا همان بی‌آرتی تهرانپارس به آزادی است.

دسترسی با استفاده از مترو: یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌ها برای جابه‌جایی در شهر تهران، استفاده از مترو است. ایستگاه میدان آزادی، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مجموعه آزادی است. موقعیت این ایستگاه، در خط ۴ مترو یا همان خط شهید کلاهدوز به ارم سبز است.

دسترسی با استفاده از تاکسی: شما می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های خطی به میدان آزادی دسترسی داشته باشید. تاکسی‌های خط آزادی در میدان صادقیه و میدان انقلاب حضور دارند تا شما را به مجموعه آزادی برسانند.

آشنایی با برج آزادی

بدون هیچ مقدمه ای به سراغ معرفی برج آزادی می رویم؛ سازه ای تماشایی با معماری حیرت انگیز که در میان یکی از میدان های مهم تهران، میدان آزادی خودنمایی می کند. برج و میدان آزادی در ابتدا برای یادبود جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی، توسط معمار هنرمند حسین امانت طراحی و ساخته شدند و تا پیش از انقلاب با نام های برج شهیاد آریامهر و میدان شهیاد بین مردم شهرت داشتند.

بازدید از مجموعه منحصر به فرد آزادی را از دست ندهید

نام هایی که بعد از انقلاب به برج و میدان آزادی تغییر پیدا کردند. آنچه این برج را به یکی از مهمترین جاذبه های شهری پایتخت تبدیل می کند، معماری شگفت انگیز و تلفیقی آن است که با الهام از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی ساخته شده است.

این سازه باشکوه البته تنها در میان ایرانی ها محبوبیت ندارد و به دلیل حال و هوای خوشی که در میدان آزادی جریان دارد گردشگران خارجی بسیاری را نیز شیفته خود کرده است.

ثبت ملی: برج آزادی از تاریخ ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۵۰ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

برج آزادی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

طبقه زیرزمین

ورودی برج آزادی در حیاطی روباز و در ارتفاع ۵ متر پایین تر از سطح زمین قرار دارد. این ورودی شما را به طبقه زیرزمین که شامل درِ ضلع شمالی، نگهبانی، بلیت فروشی، درِ ضلع شرقی، سالن ایران شناسی، گذرگاه پیشینیان، درِ ضلع جنوبی و سالن تشریفات می شود، می رساند. قبلا ورود به برج از طریق لنگه های سنگی که هر کدام ۳.۵ تن وزن داشتند امکان پذیر بود؛ اما بعدا این درها بسته شد و امروز ورود از طریق درهای شیشه ای امکان پذیر است.

سالن ایرانشناسی: نخستین بخشی که بعد از خرید بلیت در مجموعه برج آزادی از آن دیدن می کنید، سالن ایرانشناسی ست. ورودی این سالن، مجزا از ورودی اصلی برج است و در آن ماکتی از نقشه ایران (در اصطلاح رُل ماکت) به چشم می خورد. بر روی این نقشه استان های مختلف کشور نشانه گذاری شده و با نورپردازی های مختلف در فضایی تاریک به نمایش درآمده اند.

گذرگاه پیشینیان: پس از گذر از سالن ایرانشناسی درهای اصلی برج آزادی به روی شما باز می شود و بخش گذرگاه پیشینیان در مقابل شما قرار می گیرد. این بخش شامل چند ویترین می شود که در آن به صورت دوره ای اشیای مختلف تاریخی و آثار هنرمندان به نمایش در می آید.

طبقه دوم: این طبقه بخش مهمی نیست و فقط محل تعویض آسانسور است. طبقه دوم در ۲۳ متری سطح زمین قرار دارد. پنجره‌های کوچک با دو دیوار بتنی کج در این قسمت خودنمایی می‌کند.

بازدید از مجموعه منحصر به فرد آزادی را از دست ندهید


طبقه سوم: این طبقه در ارتفاع ۳۳ متری از سطح واقع شده است. سقف این طبقه یک گنبد بتنی با طرح شمسه است. نکته جالب این است که بتن سفید رنگ برای سقف و دیوار این برج برای اولین بار در این برج استفاده شده است. ترکیب معماری سنتی و مدرن در این طبقه باعث شده است عکس‌های تاریخی در آن به نمایش گذاشته می‌شود.
طبقه چهارم: این طبقه در ارتفاع تقریباً ۴۰ متری از سطح میدان آزادی قرار دارد و به جذاب بودن شکاف‌های مستطیلی و عمودی آن معروف است. این طبقه دارای پنجره‌هایی به شکل لانه زنبور است و دید خوبی به شهر تهران دارد و یادآور دیده‌بان‌های قلعه‌های قدیمی و تاریخی هستند.
پشت بام: در پشت‌بام برج آزادی گنبد زیبایی قرار دارد که از کاشی‌کاری فیروزه‌ای ساخته شده است. این نوع از گنبد را در معماری گنبد امام‌زاده‌ها و مقبره‌ها شاهد هستیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید