۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 55464730

ایران جاذبه‌های طبیعی بی‌همتایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره کویرگردی جالب در کویر ریگ جن بدانید.

کویرگردی جالب در کویر ریگ جن

سلام نو _ سرویس گردشگری: ریگ جن، نام کویری شگفت انگیز، اسرار آمیز و کمی ترسناک در ایران است که با وسعتی در حدود ۴۵۲۶ کیلومتر مربع سومین ریگ زار بزرگ ایران محسوب می شود. البته هنوز توافقی بر سر وسعت این کویر وجود ندارد.

برخی می گویند که ریگ جن آنقدر وسیع است که می توان مساحت آن را برابر با بیش از ۳۰ کلان شهر همچون تهران در نظر گرفت اما این تخمین آن قدرها هم نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد چرا که شهری مانند تهران حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

آشنایی با کویر ریگ جن

کویر ریجن یا ریگ جن کویری پر رمز و راز است و به دلیل اسرار آمیر بودنش به مثلث برمودای ایران نیز شهرت دارد. این کویر در بین عامه به مثلث برمودای ایران معروف است. این کویر در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق منطقه حفاظت‌شده کویر، شمال انارک و غرب جندق قرار گرفته است و وسعتی برابر با ۳۸۰۰ کیلومترمربع دارد.

هیچ‌گونه چشمه یا چاه آبی در این منطقه وجود ندارد و منطقه کاملا برهوت و خالی از حیات است. در بیشتر نقشه‌ها نامی از این منطقه نبرده شده است.کویر ریجن جذابیت‌های خاص خود را برای کویرنوردان مخصوصا در نیمه دوم سال دارد.

کویر نوردان اغلب به دنبال دیدن هیجان و البته سکوت و عظمت کویر هستند و این منطقه از بهترین مقاصد کویرنوردان می‌تواند باشد. در ایران سرزمین‌های کویری بسیاری با داستان های خاص وجود دارند که کویر ریجن نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانطور که از نام ریجن پیداست افسانه‌های مطرح شده در رابطه با کویر ریجن مربوط به جن و ارواح است.

کویرگردی جالب در کویر ریگ جن

کویر ریگ جن یکی از صعب‌البورترین مناطق دنیا، در جنوب غربی و غرب دشت کویر واقع شده و سالانه مقصد اکوتوریست‌های بسیاری است. ریگ جن در منطقه مرزی استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد. این منطقه کویری با ۳,۸۰۰ کیلومتر مربع، از نظر وسعت سومین ریگزار ایران است و بیشتر به استان سمنان نسبت داده می‌شود.

کویر ریگ جن در محدوده جغرافیایی مرکز ایران قرار دارد. گسترش این منطقه از شمال غرب به جنوب شرق است. ریگ جن در میان کویرها به زیبایی هم معروف است و مناظر آن، گردشگران را شگفت‌زده می‌کنند. قسمت جنوب شرقی کویر ریگ جن را «دم ریگ» می‌نامند.

به‌طور کلی سفر به بیابان‌ها و کویرها در نیمه دوم سال بیشتر پیشنهاد می‌شود. در میان فصل‌های سال، پاییز به‌ویژه مهر ماه بهترین زمان سفر به ریگ جن است. در زمستان هم سفر به کویر خوب است؛ اما با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن هوا در این فصل، نیاز است تا هواشناسی دقیق چک شود. تابستان‌ها گرما در ریگ جن بیداد می‌کند.

منظره‌های تماشایی کویر ریگ جن

اگر شما نیز فردی هستید که به‌دنبال کشف ناشناخته‌ها، در سایه جسارت خود، به مناطق اسرارامیز سفر می‌کنید کویر ریگ جن را ازدست ندهید. سفر به ریگ جن با توجه به خطرات و ویژگی‌های آن برای هر طبیعت‌گردی تجربه‌ای خاص و منحصربه‌فرد خواهد بود.

زیبایی فریبنده کویر ریجن در صحرای مرکزی ایران می تواند گردشگران را بسیار شگفت زده سازد. کویر ریجن (تپه جن) منطقه وسیعی از تپه‌های شنی در وسط دشت کویر و کویر مرکزی ایران است که تقریبا در منطقه مرزی استان‌های سمنان و اصفهان قرار دارد.

مسافران قدیمی کویر معتقد بودند این مکان جایی است که ارواح شیطانی در آن زندگی می کنند و گویی نام این کویر از همین داستان‌ها و افسانه‌ها برگرفته شده است.

کویرگردی جالب در کویر ریگ جن


ریجن (به معنای منطقه‌ای از تپه‌های شنی است که طبق برخی اعتقادات و داستان ها توسط جن ها ایجاد شده است) احتمالاً مرموزترین کویر در ایران است که می تواند یک تجربه هیجان انگیز را برای شما رقم بزند. البته این کویر به مثلث برمودای ایران نیز شهرت دارد؛ زیرا مرداب‌های ریجن از خطرناک ترین قسمتهای این صحرا هستند و بیرون آمدن از آن آسان نیست به طوری که حتی می تواند منجر به مرگ شود.

اما سوای این خطرات احتمالی، بیشتر این داستانها در واقع افسانه‌ای بیش نیستند. مردم محلی نزدیک به کویر ریجن به برخی داستانها اعتقاد دارند ولی باید به این نکته توجه داشت که علت بیشتر این پدیده‌ها به صورت علمی شناخته شده است.

به عنوان مثال، صدایی در کویر شنیده می شود که به گریه سنگ معروف است و کارشناسان علت این پدیده طبیعی را انبساط و انقباض سنگها و شکستن آنها در نتیجه اختلاف دما بین شب و روز بیان کرده‌اند. اگر قصد سفر به ریجن را دارید می‌توانید با وسایل نقلیه مجهز و مناسب آفرود به این سفر بروید.

همچنین می توان پا برهنه از صحرا عبور کرده و از حس جذاب راه رفتن روی شن های گرم کویر لذت برد. اگر می خواهید یک شب در این منطقه بمانید، مشاهده آسمان کویر که پر از ستاره است بسیار توصیه می‌شود.

کویرگردی جالب در کویر ریگ جن

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
    2 0
    بدون راهنما نرید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید