۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 55464656

وحید میرنظامی رییس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک در خصوص روند انتخاب شهردار اراک اظهار کرد: برای انتخاب شهردار قبلی اراک، در واقع در پیچ و تاب انتخاب شهردار به صورت ناخودآگاه به سمت انتخاب علیرضا کریمی رفتیم وگرنه ایشان گزینه ما برای شهرداری نبود.

اراک؛ همچنان شهری بدون شهردار

۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ بود که علیرضا کریمی، شهردار وقت اراک با هشت رای نمایندگان پارلمان محلی، برکنار شد.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، از ابتدای سال، جسته و گریخته بارها در خصوص عملکرد ضعیف شهردار اراک صحبت به میان آمد و اعضای شورا سوالاتی در خصوص اقدامات انجام شده مطرح کردند، اما در نهایت از پاسخ های شهردار قانع نشدند و همین امر برکناری کریمی و سرپرست شدن مجتبی قاسمی را رقم زد.

نزدیک به ۷۰ روز است که شهر اراک توسط سرپرست اداره می شود. طبق قانون، شورای شهر باید پس از انتخاب سرپرست، در مهلت قانونی که نباید بیشتر از ۳ ماه شود گزینه نهایی خود برای پست شهرداری را معرفی کند، اما تا امروز هیچ خبری از برنامه و اقدام شورای شهر در این زمینه نیست و هیچیک از ۱۱ عضو شورای ششم شهر اراک هم صحبتی از گزینه های خود برای شهرداری این کلانشهر به میان نیاورده اند و ظاهرا از اینکه شهر با سرپرست مدیریت شود راضی هستند.

کریمی چگونه شهردار شد؟

وحید میرنظامی رییس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک در گفت و گو با ایسنا، در خصوص روند انتخاب شهردار اراک اظهار کرد: برای انتخاب شهردار قبلی اراک، در واقع در پیچ و تاب انتخاب شهردار به صورت ناخودآگاه به سمت انتخاب علیرضا کریمی رفتیم وگرنه ایشان گزینه ما برای شهرداری نبود.

وی بیان کرد: بنده و تعدادی از دوستان دوست داشتیم کریمی همچنان در وزارت کشور فعالیت می کرد، اما در فرآیند انتخاب شهردار، اسم کریمی توسط دوستان دیگری مطرح شد و در فرایند غربالگری و حذف گزینه هایی که پیشنهاد شده بودند، به صورت غیرارادی به سمت کریمی رفتیم و در واقع، شورا این بار را به دوش وی گذاشت.

میرنظامی تصریح کرد: وی علیرغم همه ویژگی ها خوب همچون پاک دستی و تجربه و برخورداری از سواد لازم در حوزه تحصیلاتی خودش که حقوق و علوم سیاسی است، به دلیل نداشتن تجربه کاری در حوزه مدیریت شهری و شهرداری، از چابکی و تحرک و سرعت لازم که شورا برای فعالیت در حوزه مدیریت شهری توقع داشت، برخوردار نبود و با توجه به اینکه زمان ۴ ساله فعالیت شورا و شهرداری نیز به سرعت می گذرد، کار به استیضاح وی ختم و از ادامه مسیر خارج شد.

انتخاب شهردار در میانه راه دشوار است

وی با تاکید بر اینکه پس از استیضاح و برکناری شهردار اراک، سرپرست باید از داخل مجموعه شهرداری و از بین افراد با تجربه انتخاب می شد که مجتبی قاسمی به عنوان سرپرست شهرداری اراک انتخاب شد و کار خود را از ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ آغاز کرد، گفت: در میانه دوره، انتخاب شهردار سخت تر از انتخاب در ابتدای دوره است چراکه افراد قوی و مسلط معمولا حاضر نمی شوند که در میانه دوره مسئولیت شهرداری را بپذیرند و کمتر فردی ریسک فعالیت در میانه راه را می پذیرد، از طرفی افراد قوی، با تجربه و متخصص در ابتدای دوره در جاهای دیگری مشغول به کار شده اند و طبیعتا کسانی در میان دوره برای شهرداری مطرح می شوند که یا استیضاح شده سایر شهرها هستند یا در ابتدای دوره فعالیت شورا در شهرهای مختلف مورد توجه نبوده اند به همین دلیل انتخاب شهردار در میانه راه سخت تر است.

وی تصریح کرد: از طرفی، در جریان استیضاح یک شهردار، دو طیف منتقد و موافق وجود دارند که بعد از استیضاح شهردار قبلی، اگر این دو طیف بخواهند از دل نظرات شان یک شهردار جدید انتخاب کنند، کارشان به مراتب سخت تر از ابتدای دوره است چراکه در ابتدای دوره معمولا اختلافات برای انتخاب شهردار کمرنگ تر است.

هیات رئیسه در مسئله انتخاب شهردار کُند است

رییس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک با بیان اینکه فردی که به عنوان شهردار انتخاب می شود ضمن برخورداری از تخصص لازم در حوزه مدیریت شهری، باید با صداقت، شفاف و دارای سلامت اداری و مالی و رفتاری باشد، گفت: در حال حاضر جدا از اینکه "قاسمی" سرپرست فعلی شهرداری اراک، یکی از گزینه هایی است که اعضا مطرح می کنند، گزینه های دیگری هم مطرح هستند که در حال حاضر نامشان چندان بر سر زبان ها نیست، بر این اساس می طلبد که هیات رئیسه شورا با سرعت بهتر و بیشتری به موضوع انتخاب شهردار بپردازد چون وقت چندانی نداریم و وقت باقیمانده کمتر از دو سال است و هرچقدر به تاخیر بیفتد با توجه به اینکه در سال انتخابات قرار داریم و شرایط شهر و کشور سیاسی می شود کار ما دشوارتر خواهد شد.

وی اظهار کرد: تقاضایی که از رییس شورا و هیات رئیسه دارم این است که زودتر بحث تثبیت وضعیت شهردار را در دستور کار قرار دهند چراکه در حال حاضر سرعت کار کُند است و هیات رییسه با سرعت و دقت بیشتری باید موضوع انتخاب شهردار را در دستور کار قرار دهند.

ارجحیت روش کشفی برای انتخاب شهردار/به توافق نرسیم، غیربومی انتخاب می کنیم

میرنظامی با تاکید بر اینکه با توجه به تجربه سال اول شورا، مخالف فراخوان دادن و دعوت افراد برای ارائه برنامه و رزومه برای انتخاب شهردار اراک هستم، گفت: در شرایط کنونی روش کشفی را مناسب ترین روش می دانم، در این روش افراد متخصص و با شاخصه های لازم، کشف و بررسی می شوند و نهایتا از بین آنها شهردار انتخاب می شود. به شخصه روش کشفی را بر دیگر روش ها ارجح می دانم.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ گزینه مشخصی که رزومه داده باشد یا از گزینه های احتمالی درخواست برنامه شده باشد، وجود نداشته و رئیس شورا و هیات رئیسه باید هرچه سریعتر این موضوع را در دستور کار قرار دهند تا مردم از چشم انتظاری بیرون آیند. اگر زمانی شورا نتواند در انتخاب شهردار بومی به نقطه کانونی و اشتراکی برسد، ممکن است گزینه غیربومی برای عنوان شهرداری اراک انتخاب شود.

به گزارش ایسنا، اینکه شورای ششم شهر اراک، طی ۷۰ روز اخیر در انتخاب شهردار کاری از پیش نبرده است، سوال برانگیز است و شاید اعضا، هنوز دغدغه چندانی درخصوص پایداری مدیریت شهری اراک ندارند، از طرفی این تعلل، قطعا تعجیل در روزهای آینده را به همراه خواهد داشت که ممکن است مجددا به انتخاب گزینه ای نامناسب ختم شود و قطعا در این شرایط فقط شهر و شهروندان متضرر می شوند.

فرصتی باقی نمانده است، فقط می توان امیدوار بود که در ۲۰ روز آینده، اعضای شورا موفق به انتخاب درست شوند تا شاید مدیریت این شهر به شخصی کاربلد برسد و پس از دو سال که از عمر شورای ششم می گذرد، اراک طعم واقعی مدیریت شهری اصولی را بچشد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید