پارک‌های ملی ایران بسیار دیدنی و زیبا هستند به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره پارک ملی گلستان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی بدانید.

پارک ملی گلستان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: حیف است این همه راه تا استان گلستان بیایید و از دیدن پارک ملی گلستان غافل شوید. این پارک از قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران است که آن را به عنوان پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات وحش در نظر گرفته‌اند.

پارک ملی گلستان، اولین پارک ملی کشور به شمار می‌رود که نامِ آن در اولین ذخیره‌گاه کره یونسکو در ایران به ثبت رسیده است. بخش اعظم این پارک در استان گلستان، بخش دیگرش در شهرستان بجنورد و بخش کوچک‌تر آن در شهرستان شاهرود قرار دارد.

درباره پارک ملی گلستان

شایان ذکر است که این پارک از توابع مینودشت به عنوان گلوگاه استان گلستان شناخته می‌شود که در ۱۱۵ کیلومتری غرب بجنورد و ۳۰ کیلومتری شهر گالیکش به چشم می‌خورد. از جذابیت‌های پارک ملی گلستان که می‌تواند هر طبیعت دوستی را به خود جذب کند، وجود تنوع گیاهی و جانوری آن است که تماشایش لذت‌بخش خواهد بود.

حدود ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری در پارک ملی وجود دارند که حیواناتی نظیر قوچ و میش و گراز در آن زندگی می‌کنند. گردشگران تور گلستان که از میان این پارک هیجان‌انگیز گذر می‌کنند، می‌توانند گرازهایی را ببینند که بدون ترس از مردم در کنار جاده می‌آیند، طوری که بعضی از این گرازها از دستان انسان‌ها غذا هم می‌خورند.

پارک ملی گلستان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

دیگر حیواناتی که در اطراف پارک ملی گلستان دیده می‌شود، می‌توان به پرندگان اشاره کرد که حدود یک سوم آن‌ها در این پارک شناسایی شده‌اند. تعداد پرندگانی که در پارک ملی وجود دارند به ۱۴۹ گونه پرنده می‌رسد که شامل مگس گیر، دم سرخ، کبک، تیهو، دارکوب، زنبورک، قرقاول و برخی پرندگان دیگر می‌شود.

گردشگران تور طبیعت گردی علاوه بر دیدنِ تنوع گیاهی و جانوری پارک ملی گلستان، از این امکان برخوردارند که از وجود آبشارهای شگفت‌انگیز اطراف پارک مانند آبشار آق سو و آبشار گلستان لذت ببرند.

با رفتن به میانِ این آبشارها که گزینه‌ای مناسب برای عاشقان طبیعت است، می‌توانید به گرفتن عکس‌های زیبا از طبیعت اطرافتان مشغول شوید و لحظاتی به‌یادماندنی را در کنار همراهانتان برای خود رقم بزنید. دیدنی‌های پارک ملی گلستان تمامی ندارد، وجود دره‌ها و کوه‌های متنوع در این پارک زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند که عبارتند از: شاخا، آدنس، یکه قدم، آلو باغ، جمشید آباد، آق سو، المه، قره قاشلی، آلی دالی، قره قون. شاید این سوال را از خود بپرسید که کدام فصل بهتر است به دیدن پارک ملی گلستان بروید؟

شما می‌توانید در هر فصلی که بخواهید از این پارک مهیج دیدار کنید و با زیبایی بی‌نظیری از طبیعت رو به رو شوید. چنانچه در فصل بهار به این منطقه سفر کردید، می‌توانید به تماشای طبیعتی زیبا و گل‌هایی خوش رنگ و بو بنشینید که بسیار جالب و تماشیی به نظر می‌رسد.

تهدیدات پارک ملی گلستان

متاسفانه این منطقه را عوامل طبیعی و غیر طبیعی زیادی تهدید می کند، وجود شکارچیان غیر مجازی که حیوانات پارک را شکار می کنند خطری جدی برای این گونه های کمیاب محسوب می شود و تقریبا با این که از این منطقه حفاظت می شود، این تهدید همیشه هست از طرف دیگر رفت و آمد های زیاد به این منطقه باعث اتفاق افتادن تصادف های زیاد و کشته شدن حیوانات به خصوص گرازها در جاده می شود.

پارک ملی گلستان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

عواملی مثل آتش سوزی و سیل هم از عوامل دیگری است که باعث از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری زیادی می شود، حتی این سیل ها می تواند بسیار هولناک باشند و باعث کشته شدن انسان ها هم شوند برای مثال در سیلی که در سال ۱۳۸۰ اتفاق افتاد، اجساد ۲۸۰ مسافری که در این پارک بودند پیدا شد.

پارک ملی گلستان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیستی در این کره ی خاکی است و حفاظت از آن نه فقط به خاطر خودمان بلکه باید به خاطر مردم جهان باشد.

به‌خاطر وسعت پارک ملی گلستان، راه‌های زیادی برای دسترسی به آن وجود دارد. جاده گرگان-مشهد، رایج‌ترین مسیری است که از طریق آن می‌توانید به بخش اصلی پارک بروید. از گرگان حدود دو ساعت با پارک فاصله است که با حرکت از این شهر باید به‌سمت شرق استان و شهرستان گالیکش بروید. پس از خروج از گالیکش، با طی مسیری ۱۵ کیلومتری به پارک خواهید رسید.

اگر بخواهید از سمت خراسان خود را به این پارک برسانید، باید به‌سمت شهرستان بجنورد بروید. از بجنورد تا پارک ملی، ۱۵۹ کیلومتر فاصله است که با حدود دو ساعت رانندگی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. بخش کوچکی از پارک نیز در استان سمنان است. بنابراین چنانچه تمایل دارید که از سمت این استان به جنگل گلستان برسید، باید به شهرستان شاهرود بروید تا با طی چند کیلومتر وارد این پارک جنگلی شوید.

پارک ملی گلستان نخستین پارک ملی ثبت شده در ایران است که در منتهی‌الیه شرق البرز و جنگل‌های شمالی کشور قرار دارد. حد غربی پارک ملی از روستای تنگراه در استان گلستان شروع می‌شود و حد شرقی آن در روستای رباط قره‌بیل در استان خراسان شمالی پایان می‌یابد.

بخش اعظم پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد. این پارک که به‌عنوان گلوگاه استان گلستان شناخته می‌شود، ۱۱۵ کیلومتر با بجنورد و ۱۵ کیلومتر با شهر گالیکش از توابع مینوشهر فاصله دارد.

  • آدرس: استان گلستان، ۱۵ کیلومتری شهر گالیکش

پارک ملی گلستان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید