آستارا زیبا و تماشایی است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید و درباره آبشار لاتون؛ دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی آستارا بدانید.

آبشار لاتون؛ دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی آستارا

سلام نو _ سرویس گردشگری: در مجاورت کوه استوار اسپیناس و در میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز، درختانی چون آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی؛ آبشاری مرتفع و دیدنی جای گرفته است. این آبشار لاتون نام دارد و از فاصله ۵۰۰ متری نیز قابل مشاهده است. این آبشار چهار فصل و زیبا یکی از ۳۰ آبشار بلند جهان است و از بلندترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. ارتفاع آبریز اصلی و فوقانی آبشار لاتون ۱۰۵ متر و عرض آن پنج متر است. همچنین آبریز تحتانی لاتون ۶۵ متر با پهنای ۱۰ متر است و درمجموع ارتفاع آن به ۱۰۷ متر می‌رسد.

آشنایی با آبشار زیبای لاتون آستارا

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس یا اسپینه سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به‌سمت کوته کومه و لوندویل حرکت می‌کند و در آخر وارد دریای خزر می‌شود. حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است؛ ولی در تمام فصول آب دارد.

آبشار لاتون به‌عنوان یک اثر طبیعی و ارزشمند در سال ۱۳۹۸ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ که در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

آبشار لاتون؛ دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی آستارا

لاتون الماس گران بهایی است که در قلب یاقوت های زمردین شمال کشور قرار گرفته و اطراف آن را درختان بلوط، آلوچه، زالزالک وحشی، سیب، ازگیل، افرا، گردو، لیلکی، فندق و غیره گرفته است. جنگل اطراف آبشار لاتون ۹ ماه از سال را سرسبز و شاداب است به همین دلیل کمپینگ و طبیعت گردی اطراف آبشار پیشنهاد می شود چرا که بدون شک تجربه خاطره انگیزی خواهد شد.

البته هنگام طبیعت گردی و کمپینگ این را هم باید در نظر داشته باشید که آبشار در دل جنگل های لاتون قرار دارد و ممکن است با جانوران مختلفی مواجه شوید. پوشش جانوری اطراف آبشار شامل جوجه تیغی، اسب، گرگ، گراز، خرس و گوسفند است.
آبشار لاتون در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا قرار گرفته و برای رسیدن به آن حدود ۶ کیلومتر مسیر پیاده روی را باید طی کنید. جذابیت آبشار علاوه بر سرسبزی محیطش به چهار فصل بودن آن نیز هست‌. لاتون در هر فصل از سال چهره متفاوتی به خود می‌ گیرد و با دین که در برخی از فصول میزان آب کمی پایین می آید اما هیچ گاه مقدار آن صفر نمی شود و آبشار همیشه زنده است.
سرچشمه آبشار را می توان در کوه مرتفع اسپیناس که بلندترین کوه منطقه (با ۲۱۰۵متر ارتفاع) است پیدا کرد. آبی از این کوه سرریز می شود، تا به لاتون برسد ۳ حوض طبیعی و ۳ آبشار را سیراب کرده و در نهایت به لاتون بلند بالا می رسد.

اما آبشار لاتون پایان کار نیست و پس از لاتون رودخانه لوندیل میزبان آب کوه های اسپیناس است که پس از طی مسیر پر فراز و نشیب ۱۷ کیلومتری به آب های دریای خزر می رسد.

آبشار لاتون؛ دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی آستارا

محل قرارگیری آبشار لاتون

برای دیدن آبشار لاتون و طبیعت بکر اطرافش در مسیر جاده شمال به سمت آستارا بروید. شاید با شنیدن اسم آستارا بیشتر یاد بازارهای ارزان قیمت بیفتید اما در این شهر طبیعت بکری را پیدا می کنید که اگر کمی ذوق طبیعت گردی داشته باشید حتما این شهر به یکی از بهترین مقاصد سفرتان تبدیل می شود.

بعد از رسیدن به آستارا مدتی را استراحت بین راهی داشته باشید و دوباره دل به جاده بزنید و مستقیم به سمت شهر لوندویل و روستای کوته کومه بروید. با رسیدن به این روستا خیال نکنید به آبشار رسیده اید چون برای اینکه شکوه این آبشار را ببینید باید تن به طبیعت گردی ۴ ساعت در میان جنگل های انبوه گیلان بدهید.

حدود ۶ کیلومتر طبیعت گردی باعث می شود تا در این سفر نه فقط آبشار که طبیعت بکر جنگلی، رودخانه ای زیبا و چشمه هایی با آب خنک و گوارا را هم در کنار خود می بینید. هر وقت احساس خستگی کردید در گوشه ای در کنار این چشمه ها مدتی بنشینید، هم آب خنکی بنوشید و هم طبیعت را با دقت بیشتری تماشا کنید.

در ادامه مسیر می روید و می روید، از تپه های جنگلی بالا می روید و حتی به روستایی قدیمی و تقریبا خالی از سکنه ای می رسید که در گذشته افراد زیادی در آن زندگی می کردند اما امروز دیگر اثری از آن ها نیست.

آبشار لاتون؛ دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی آستارا

همانطو ر که در حال پیاده روی و لذت بردن از طبیعت هستید به ارتفاع ۷۰۰ متری می رسید، کم کم به انتهای مسیر نزدیک می شوید و ناگهان در چند متری خود پرتگاهی خطرناک و هولناک را می بینید همینجاست که صدای جوش و خروش آب خبر از نزدیک شدن به آبشار را می دهد. خودتان را آماده کنید چون چند قدمی دیگر که به جلو بروید شکوه آبشار در مقابل چشمانتان ظاهر می شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید