فسیل پلسیوسور ۲۵۰ میلیون ساله در چین کشف شد.

کشف فسیل یک هیولای عجیب ۲۵۰ میلیون‌ساله + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از اعتماد، یک مطالعه جدید اسرار گردنِ دراز پلسیوسوروس‌ها را فاش می‌کند. دو استخوان دست نخورده از یک هیولای دریایی که جد گردن کوتاه پلسیوسوروس محسوب می‌شود در استان هوبی چین کشف شد که قدمت آن به دوره تریاس اولیه می‌رسد.

با مقایسه این فسیل تازه کشف شده از اجداد این گونه‌ی گوشتخوار با خویشاوندان گردن‌کوتاه خود، محققان نشان می‌دهند که چگونه پلسیوسور در طول زمان مهره‌های بیشتری را به گردن خود اضافه کرد و تبدیل به یک شکارچی انعطاف‌پذیر و مهیب شد.

پلسیوسوروس‌ها گروهی از خزندگان دریایی باستانی بودند که از اوایل دوره تریاس تا اواخر دوره کرتاسه در زمین می‌زیستند. این موجودات مورفولوژی فیزیکی منحصربه‌فردی داشتند که به آنها کمک می‌کرد با زندگی در اقیانوس سازگار شوند.

پلسیوسورها شامل دو دسته گردن‌دراز (elasmosaurs) و گردن‌کوتاه (polycotylid) می‌شوند. کشف بقایای فسیل آنها یک گونه‌ی گردن‌بلند، یک نیم تنه بشکه‌ای شکل و چهار باله پارو مانند را نشان می‌دهد.

گردنِ بلند این جانداران درصد زیادی از کل طول بدن آنها را تشکیل می‌داد و از چندین مهره تشکیل می‌شد که امکان حرکت انعطاف پذیر در زیر آب را برای آنها فراهم می‌کرد.

دیرینه‌شناسان به ویژه در کشف رمز و راز تکاملی در مورد گردن بسیار بلند این موجودات کنجکاو بوده‌اند که آنها را از دیگر موجودات دریایی متمایز می‌کند. یک مطالعه جدید به سرپرستی یک تیم بین‌المللی از کارشناسان بریتانیایی و چینی اکنون با کشف یک فسیل پلسیوسور ۲۵۰ میلیون ساله، دلیل دراز بودن گردن آنها را روشن کرده است.

طبق بیانیه رسمی، گردن بلند متمایز آنها در طول تقریباً ۲۵۰ میلیون سال پیش به سرعت رشد کرد. بقایای فسیلی پلسیوسارهای گردن کوتاه، طیف وسیعی از تنوع را از نظر اندازه، ویژگی‌های فیزیکی و سازگاری نشان می‌دهند.

در این مطالعه جدید، دانشمندان یک فسیل پلسیوسور ۲۵۰ میلیون ساله را مورد بررسی قرار دادند که متعلق به گونه جدیدی از این راسته به نام Chusaurus xiangensis بوده است.

به طور معمول، موجوداتی مانند خزندگان و پستانداران که شامل انسان نیز می‌شود، دارای مجموعه‌ای از هفت استخوان گردن هستند که به آنها مهره‌های گردنی گفته می‌شود.

زرافه‌ها نیز هفت مهره گردن دارند. با این حال، هر یک از مهره‌های گردن زرافه‌ها به طور استثنایی دراز هستند و به آنها اجازه می‌دهد تا به ارتفاعات درختان برسند. اما گردنِ دراز این هیولاهای دریایی بسیار منحصربه‌فرد و جالب بود و سبب شد آنها به عجیب‌ترین جاندارانی که تاکنون شناخته شده‌اند تبدیل شوند.

هیولااا

[هیوهیولاا

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید