بازارگردی در کاشان بسیار مهیج است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره بازار سنتی کاشان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی بدانید.

بازار سنتی کاشان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاشان شهر تاریخی و خوش عطر و بوی ایران یکی از قطب های گردشگری اصلی کشور به شمار می رود و سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری به منظور بازدید از مراسم گلاب گیری به این شهر سفر می کنند.

این شهر پر از جاذبه های گردشگری است که در فاصله های بسیار کمی در کنار هم قرار گرفته اند از همین رو در طول یک روز می توانید بیشتر مناطق گردشگری آن را ببینید. در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم درباره بازار سنتی کاشان صحبت کنیم که به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سال ۱۳۵۵ به ثبت رسیده است.

آشنایی با بازار کاشان

بازار کاشان از بناهای قدیمی ایران است. قدمت این بنا به دوران آل بویه برمی‌گردد. در دوران صفویه این بازار از رونق فراوانی برخوردار بوده و مرکز تجاری کاشان به شمار می‌رفته است. پس از وقوع زلزله‌ در سال ۱۱۹۲ بازار کاشان کاملا تخریب شد و در دوران قاجار مورد بازسازی قرار گرفت. در سال ۱۲۵۵ بازار کاشان در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

بازار سنتی کاشان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

بازار کاشان یا بازار سنتی کاشان یکی از دیدنی‌ترین اماکن تاریخی شهر است که از اواسط خیابان بابا افضل تا دروازه دولت ادامه دارد. این بازار بیش از ۴۰ اثر تاریخی از جمله تیمچه امین‌الدوله، بازار میانچال، آب انبار، مسجد، مدرسه و دیگر آثار تاریخی را در خود جای داده است و با داشتن مغازه‌های متنوع، محلی مناسب برای خرید روزانه و سوغات کاشان به شمار می‌رود. قدمت بازار کاشان به‌دوران آل‌بویه و پس از آن، سلجوقی باز می‌گردد. این بازار در دوره صفوی، به اوج شکوه خود رسید و آنچه امروزه برجای‌مانده، بازاری است که بر روی بقایای بازار قدیم در دوران قاجار ساخته شده است.

به‌دلیل این سیر تاریخی گفته می‌شود که بازار کاشان هفت قرن معماری ایران، از قرن هفتم تا اواخر دوره قاجار را در قلب خود دارد. بد نیست بدانید برخی بخش‌های بازار در زلزله سال ۱۱۹۲ آسیب‌های جدی دیده و در دوران فتحعلی شاه قاجار مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

بازار سنتی کاشان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

ثبت ملی: این اثر از تاریخ ۸ شهریور ۱۲۵۵ با شماره ۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار کاشان مانند هر بازار تاریخی، قسمت‌های مختلفی دارد؛ با این حال، عناصر اصلی ساختاری آن عبارت‌اند از:

راسته یا گذرگاه اصلی و فرعی بازار که مسیری طولانی است و در دو طرف آن دکان‌ها قرار گرفته‌اند.

سرا که یک حیاط میانی با حجره‌های به‌هم‌پیوسته در دورتادور آن است.

تیمچه به فضای سرپوشیده و کوچکی برای عرضه یک نوع کالای خاص‌ گفته می‌شود که تزیینات چشمگیری نسبت به سایر بخش‌های بازار دارد.

چارسوق یا چهارسو که به محل تقاطع دو راسته اصلی گفته می‌شود و معماری متفاوت و تزیینات داخلی مفصلی دارد.

جاذبه‌های تماشایی بازار سنتی کاشان

تیمچه امین الدوله: تیمچه امین الدوله زیباترین بخش بازار کاشان است که تزئینات چشمگیری دارد. این تیمچه یادگاری از معمار معروف، استاد علی مریم کاشانی است. تیمچه امین الدوله که از آن با نام هایی مثل کاروانسرا و سرای امین الدوله هم یاد می‌شود به همت فرخ خان غفاری کاشی ملقب به امین الدوله ساخته شده و به همین دلیل امین الدوله نام گرفته است.

بازار سنتی کاشان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

یکی از جذابیت های تیمچه امین الدوله فرش فروشی های معتبر آن است.

تیمچه صباغ: تیمچه صباغ که به بازار حاج سید حسن شهرت دارد از دیگر تیمچه های معروف بازار کاشان است. این تیمچه در دوران قاجار و به همت حاج سید حسن صباغ ساخته شده است. تزئینات چشمگیری در فضای هشتی این تیمچه به چشم می‌خورد.

مسجد و مدرسه امام: مسجد و مدرسه امام که با نام سلطانی هم شناخته می‌شوند در زمان فتحعلی شاه ساخته شده‌اند. این بنا از زیباترین بناهای شهر کاشان است، یک حوض در مرکز مدرسه قرار دارد و دورتادور آن ساختمان ها ساخته شده‌اند. مدرسه سلطانی بزرگترین حوزه علمیه شهر کاشان است. ۵۲ حجره، یک شبستان و یک کتابخانه در این مدرسه قرار دارند.

مسجد میرعماد: مسجد میرعماد مربوط به دوران سلجوقیان است. این مسجد از زیباترین مساجد کاشان به شمار می‌رود و در نزدیکی میدان بازار قرار دارد. سردر مسجد و کتیبه هایی که بر روی دیوارها قرار دارند از بخش های جذاب این مسجد هستند. جالب است بدانید محراب این مسجد هم اکنون در موزه اسلامی برلین نگهداری می‌شود و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

بازار سنتی کاشان؛ جاذبه‌ای بی‌همتا و تماشایی

حمام خان: حمام خان مربوط به دوران زندیه است، این حمام به دلیل سردر زیبا و کاشی کاری فوق العاده‌اش معروف است. در حال حاضر این حمام به رستوران و چایخانه تغییر کاربری داده است.

از دیگر جاذبه هایی که در بازار سنتی کاشان وجود دارد نیز کاروانسراهایی است که در آن ساخته شده و از بین آن ها کاروانسرای ذغالی ها، کاروانسرای نو و میرپنج از مهمترین و معروف ترین کاروانسراهای بازار سنتی کاشان می باشد. اهمیت این کاروانسراها از این جهت بود که تاجران بزرگی که برای خرید به این بازار می آمدند در آن ها اقامت می کردند و دلیل آن هم نیز نزدیک بودن آن ها به دروازه اصلی شهر نیز بوده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید