رئیس‌جمهور گفت: حفظ محیط زیست نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد اگر اینطور شود و تحت تاثیر تعارفات دیپلماتیک قرار گیرد ره به جایی نمی‌برد.

حفظ محیط‌زیست نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی و تعارفات دیپلماتیک قرار گیرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار با بیان اینکه دغدغه محیط‌زیست یک دغدغه عمومی است، گفت: توفان شن و ماسه و خطراتی که برای امنیت غذایی و جان انسان و برای محیط زیست وجود دارد همه کشورها و دغدغه‌مندان را به همفکری، هم اندیشی و همکاری برای حفظ محیط زیست وا می‌دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه در مورد پدیده گرد و غبار و حفط محیط زیست لازم است همه بدانیم آن است که خداوند متعال قانونی را در طبیعت قرار داده است؛ ضمن اینکه بشر از طبیعت بهره‌برداری می‌کند، نباید در طبیعت قانون‌شکنی کند اگر قانون در محیط‌زیست شکسته شد، خطرتش برای همه موجودات است.

وی با اشاره به این‌که هم شناخت قوانین در طبیعت مهم است هم احترام بر طبیعت، عنوان کرد: همه دولت‌ها و سازمان‌ها خود را برای کشف و احترام به این قوانین باید موظف بدانند. پدیده گرد و غبار از کجا می‌آید؟ از خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی است. آیا می‌توان برای جلوگیری از گسترش خشکسالی فکری کرد؟ حتما می‌شود. مدیریت منابع آبی و مصرف بسیار مهم است. یکی از علل پدیده گرد و غبار استفاده غیرصحیح و ناعادلانه از منابع آبی است.

رئیسی اظهار داشت: توسعه یافتگی بدون توجه به آلاینده‌ها کار کشورهای توسعه‌یافته صنعتی است که به ابزار نظامی خود بدون توجه به محیط زیست فکر می‌کنند. کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که فقط خودشان و منافع خودشان را می‌بییند، دریا و خشکی و هوا و فضا و آب را تهدید می‌کنند از بین بردن محیط زیست یکی از علل افزایش گرد و غبار و توفان‌ها است. راهکار چیست؟ راهکار همفکری و هم‌گرایی در این درد مشترک و پیدا کردن درمان‌های مشترک است.

وی تاکید کرد: قطعنامه‌هایی از طرف سازمان ملل برای حفظ محیط‌زیست صادر شده است. سازمان‌های منطقه‌ای اقداماتی کرده‌اند نسبت به این باید قدردان بود اما چقدر کشورهای توسعه‌یافته به قطعنامه‌های سازمان ملل توجه کرده‌اند؟ گله ما این است که برای قطعنامه‌های سازمان ملل باید توجه وجود داشته باشد. از نکاتی که باید فکری برایش باشد، ضمانت اجرا است که فقط با پشتوانه قدرت و پول، افرادی نتواند قطعنامه‌ها و تصمیماتی که به نفع مردم جهان است را نقض کنند.

رئیس جمهور گفت: حضور قریب به ۳۰ کشور و ۱۵ سازمان منطقه‌ای در این نشست نشان‌دهنده احساس مشترک از ناحیه کشورها برای حفظ محیط‌زیست است. من نسبت به این احساس تقدیر و تشکر دارم احساس خوبی است که همه شما را گرد هم آورده است برای کار در مورد محیط زیست این همگرایی باعث می‌شود کشورهای توسعه یافته هم بدانند که نباید فقط به مسائل اقتصادی نگاه کنند بلکه باید به مسائل مشترک بشریت نگاه کنند. منافع مردم و حفظ محیط زیست امر قابل توجهی است. حفظ محیط زیست هم نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد اگر اینطور شود و تحت تاثیر تعارفات دیپلماتیک قرار گیرد ره به جایی نمی‌برد.

وی افزود: تعارفات سیاسی و دیپلماتیک باید جای خود باشد، این موضوع حقوق بشری و خارج از تعارفات است که باید برای آن اندیشه و عمل کرد و در مرحله اقدام بدون وقفه کار را دنبال کرد. در قانون ایران هر گونه توسعه‌یافتگی فرع بر حفظ محیط‌زیست در نظر گرفته شده است لذا توسعه آری، به خطر انداختن محیط‌زیست هرگز. این در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده و همواره مورد تایید فعالان اقتصادی و کارآفرینان قرار داشته است. البته هم توسعه باید صورت گیرد و هم محیط زیست به خطر نیفتد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه موضوع محیط زیست مربوط به یک اقلیم و یک کشور نیست و همه باید به آن توجه کنند، گفت: پیشنهاد من نگاه مشترک به دور از شائبه‌های سیاسی و دیپلماسی متعارف است. به مشکل مشترک فکر شود و راهکارهایی اندیشیده شود. استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی تاثیرگذار است مراکز ما در این خصوص صاحب نظر هستند و کار کرده‌اند. حاضریم در این رابطه تجربیات و دریافت‌های علمی خود را به اشتراک بگذاریم.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه کار اجرایی به پشتیبانی مالی نیاز دارد کشورهای این حوزه می‌توانند صندوقی برای پشتیبانی اقدامات اجرایی تاسیس کنند تا کارها به دلیل مسائل مالی دچار وقفه نشود. پشتوانه خوبی هم برای اجرای تصمیات محیط زیستی و مقابله با گرد و غبار و توفان‌ها باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه هر اقدامی نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای است، خاطرنشان کرد: همه باید همکاری کنند فرهنگ‌سازی در این رابطه مهم است. مردم و جوامع همه کشورها باید بدانند هر توسعه‌ای فرع بر محیط‌زیست است و در استفاده از منابع آبی باید مدیریت صورت گیرد. در مناسبات جهانی یکجانبه‌گرایی به محیط زیست ضربه می‌زند نگاه ناعادلانه در مناسبات جهانی حفظ محیط زیست را به خطر می‌اندازد برای حفظ محیط‌زیست باید کار ترویجی و تبیینی کرد. به نظرم با کارهای خوبی که تاکنون انجام شده به خصوص در نشست تیرماه و شرکت خوب سازمان‌ها و کشورها در این نشست و همکاری آنها خصوصا در رابطه با اعلام همکاری سازمان ملل با قید اینکه کارها متوقف به قدرت‌ها و ثروت‌ها نشود و به عنوان ضرورت زیست محیطی و حفظ اقلیم‌ها تلاش شود می‌تواند مفید و موثر باشد.

رئیس‌جمهور تاکید گرد: امیدوارم هم‌اندیشی و اقداماتی که انجام می‌شود موجب حفظ محیط زیست شود برای مناطق ما و جهان امیدوارم این نشست منشا برکاتی برای حفظ محیط‌زیست باشد و موضوع با اهمیت محیط زیست به کشورهای توسعه‌یافته اجازه ندهد آن را به خطر بیندازند و از منابع آبی درست بهره‌برداری شود و افراد با خواسته‌های شخصی و اقلیمی خود قانون‌شکنی نکنند. از همکارانم برای برگزاری این جلسه تشکر می‌کنم امیدوارم این نشست بتواند منشا تصمیم‌گیری خوبی برای حفظ محیط‌زیست باشد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید