امام جمعه تبریز با اشاره به راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: بیش از چهار میلیون نفر از زائران ایرانی و میهمانان عزیز از کشورهای همسایه، در کشاکش جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج در کربلا حضور یافتند. در خلال این جنگ ترکیبی، عاشورا و اربعین امسال را دیدیم که یک رویداد دشمن شکن و حماسه بزرگی بود.

هر تغییر در روابط سیاسی و جغرافیایی منطقه را هرگز برنمی‌تابیم

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم در خطبه سیاسی این هفته نماز جمعه تبریز با اشاره به سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران، اظهار کرد: در این هفته شاهد سفر وزیر امور خارجه ترکیه به کشورمان بودیم. طبق اذعان تیم وزارت امور خارجه، گفت و گوهای سازنده و مفیدی بین دو همتای ایرانی و ترکیه‌ای انجام گرفت. فصل مهم مذاکرات بین این دو طرف مربوط به مسائل قفقاز بوده است. ما نمازگزاران تبریز از موضع وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص قفقاز که تاکید داشتند، نباید تغییری در ژئوپولوتیک مرزی اتفاق بیافتد، قاطعانه حمایت می‌کنیم‌.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، وی افزود: موضع وزیرخارجه کشورمان، موضع اصولی و منطقی جمهوری اسلامی ایران است و ایران قویا به این نکته اشاره کرده که هر تغییر در روابط سیاسی و جغرافیایی منطقه و اقدام برای محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود را هرگز برنمی‌تابیم.

وی با اشاره به سالگرد حادثه ۱۷ شهریور، ادامه داد: امروز، روزی فراموش نشدنی است. امروز ۱۷ شهریور و سالروز کشتار مردم تهران در سال ۵۷ به دست ماموران ستم شاهی در میدان ژاله است. رژیم در ابتدا، کشته‌ها و شهدای ما را ۵۸ نفر اعلام کرده بود اما بعدها دیدیم که صدها شهید در این جریان به شهادت‌ رسیده‌اند. سادات بعد از حادثه ۱۷ شهریور با شاه تماس گرفت و مراتب همدردی و پشتیبانی خود را اعلام کرد؛ هم‌چنین کارتر، رئیس جمهور آمریکا نیز در تماسی با شاه، پشتیبانی خود را از اقداماتی که برای نظم باید انجام گیرد به اطلاع او رساند، به طوری که خبر حمایت کارتر از شاه در رسانه‌ها منتشر شد.

آل هاشم گفت: رژیم سعی می‌کرد تا مخالفان خود را بترساند و حمایت کارتر را به گوش مردم ایران برساند اما انتشار این خبر باعث شد تا امام خمینی(ره) در ۱۸ شهریور پیام مهمی را به مردم ایران برسانند و کشتار وحشیانه مردم توسط رژیم را محکوم کردند و دولت شریف امامی را یک دولت غیرقانونی معرفی کردند.

وی در ادامه به سالگرد شهادت آیت الله مدنی اشاره کرد و افزود: آیا می‌شود صحبتی از فداکاری‌های شهید محراب، آیت الله مدنی نداشته باشیم؟ مردم آذربایجان و تبریز، فداکاری‌های این شهید و آیت آلله قاضی طباطبایی را هیچ وقت فراموش نمی‌کنند. عشق، معنویت و اطاعت از خداوند متعال، مجاهد خستگی ناپذیر و شهادت در محراب عبادت، خدمات ارزشمند در مناطقی که تبعید شده بودند، فراموش نشدنی است. ایشان در مبارزه با رژیم پهلوی نقش اساسی داشتند و در پیوستن خیل عظیم مردم به انقلاب و یاری به امام(ره) نقش ایفا کردند.

وی با اشاره به حضور فعال آیت الله مدنی در جبهه‌های جنگ و رزمندگان و در نهایت شهادت وی، ادامه داد: این تبریز است که یک امتیاز دارد و آن هم این است که دو شهید محراب و دو سید بزرگوار در این شهر به شهادت رسیده‌اند.

امام جمعه تبریز با اشاره به راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: بیش از چهار میلیون نفر از زائران ایرانی و میهمانان عزیز از کشورهای همسایه، در کشاکش جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج در کربلا حضور یافتند. در خلال این جنگ ترکیبی، عاشورا و اربعین امسال را دیدیم که یک رویداد دشمن شکن و حماسه بزرگی بود.

وی افزود: طراحی و برنامه‌ریزی دولت و دستگاه‌های تابعه و به خصوص فراجا، دستگاه‌های امنیتی، وزارتخانه‌ها و مسئولان استانی و شهرستانی در راهپیمایی اربعین قابل تقدیر است. البته در مواردی باید آسیب شناسی دقیق انجام گیرد تا در سال‌های آینده از ضعف‌ها کاسته شود.

وی گفت: ماموریت و رسالت مهم دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در همه سطوح، تلاش برای تنظیم راهبردها و یافتن راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه، توسعه و تعمیق هوشمدانه مردمی بودن و مردمی ماندن راهپیمایی اربعین و جست‌وجوی دقیق برای کاهش دخالت دولت از تصدی گری به سمت تسهیل سازی و تنظیم گری است؛ هم‌چنین جا دارد از موکب داران و به خصوص موکب داران عراقی تشکر کنیم.

آل هاشم با اشاره به ارتباط ایرانی‌ها و عراقی‌ها در اربعین حسینی، افزود: باید به اجتماع خود وسعت بدهیم و نسبتمان را با همدیگر اربعینی کنیم. اربعین با این ابعاد، صرفا یک مناسبت نیست، بلکه یک فرهنگ و یک رویداد تمدن ساز است. این فرهنگ تمدن ساز باید در زندگی جاری ما خود را نشان دهد و باید با تاسی از فرهنگ اربعین، دست و دل‌هایمان را یکی کنیم و به راحتی بتوانیم کنار همدیگر و با هم مهربان باشیم. سلایق مختلف را تحمل کنیم و وحدت و همدلی را الگو قرار دهیم. از حاضران در راهپیمایی جاماندگان که از مصلی امام (ره) تا وادی رحمت تبریز برگزار شد، نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از مدیرانی که در میزهای خدمت مصلی امام(ره) پاسخگوی مردم عزیز و مراجعان بودند و دست اندرکاران سازمان صدا و سیما و به خصوص شبکه خبر دو، تشکر می‌کنم. این شبکه مدتی به صورت آزمایشی و در بستر اینترنت و تلوبیون قابل پخش بود ولی الان به شبکه رسمی تبدیل شده است و در بستر کابلی قابل پخش است. از این که نماز جمعه تبریز، تهران و مشهد به صورت مستقیم از این شبکه پخش می‌شود، کمال قدردانی را دارم.

وی هم‌چنین با اشاره به فرا رسیدن ۲۸ صفر، سالگرد رحلت پیامبر اکرم (ص)، امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، تاکید کرد: امیدواریم مسئولان ذی ربط و شرکت‌های هواپیمایی و مسئولان راه آهن، امکانات ایاب و ذهاب زائران را تسهیل کنند تا مردم به راحتی بتوانند در مراسم ۲۸ صفر شرکت کنند. آذربایجانی‌ها از قدیم الایام این روز را در مشهد مشغول عزاداری بودند. هیات‌های عزاداری هم سهم و نقش بزرگی در تعمیق معارف دینی دارند و باید بستر نقش آفرینی آن‌ها را فراهم کنیم.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید