گیلان جاذبه‌های گردشگری جالبی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار بدانید.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

سلام نو _ سرویس گردشگری: تاریخ غنی گیلان حتی در طبیعت آن هم ریشه دوانده است و تلفیق این دو عنصر نتیجه جذابی را به وجود آورده است.

غار دربند رشی که یکی از برجسته ترین جاذبه های گیلان و شهر رودبار است که در جنوب رشت قرار گرفته است و در واقع یکی از اولین سکونتگاه های بشری در ایران است که قدمتش به بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش برمی گردد.

اینجا مکان فوق العاده ای برای ماجراجویان است و برای همین سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.

قدمت غار دربند رشی

غار دربند رشی در نزدیکی روستایی به نام استخرگاه قرار دارد که یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان و جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود. این روستای در دامنه‌ کوه درفک و در دل جنگل‌های سر به فلک کشیده قرار دارد.

در روستای استخرگاه می‌توانید از آبشار طبیعی و مسیر جنگلی فوق‌العاده‌ روستا دیدن کنید و از تماشای بافت روستایی و دست‌نخورده و پوشش گیاهی متفاوت آن لذت ببرید.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

بیشتر جذابیت غار دربند رشی به زیبایی منطقه و مسیر آن است و البته داخل شدن به غارها همیشه برای افراد جذابیت ویژه‌ای داشته‌اند. از درون غار نیز منظره‌ زیبایی مقابلتان است؛ طوری‌که دلتان می‌خواهد برای چند دقیقه روی تخت سنگی بنشینید و به روبه‌رو بنگرید تا نظاره‌گر بهشتی رویایی باشید.

تنها مکان باستانی که اطلاعاتی درباره برخی از گونه‌های جانوری در اواخر دوره پارینه‌سنگی قدیم ارائه می‌کند، غار دربند رشی در رودبار گیلان است که نخستین بار در سال ۱۳۸۴ شناسایی شد.

طی کاوش‌های باستان‌شناختی این غار در سال ۱۳۹۱، در کنار ابزارهای سنگی، شماری سنگواره حیوانات مختلف از جمله خرس، گوزن، گاو وحشی و بز کوهی کشف شد. بیشتر این بقایا مربوط به گونه منقرض شده‌ای از خرس می‌شد که برای نخستین بار در ایران کشف شده است.

تا پیش از این، دیرین‌شناسان تصور می‌کردند که قلمروی این خرس از غرب اروپا تا شرق کوه‌های قفقاز باشد؛ اما کشف بقایای آن در غار دربند رشی نشان می‌دهد که این خرس‌های بزرگ در غرب البرز نیز می‌زیسته‌اند.

چند دندان کشف شده در غار به روش پرتوسنجی تاریخ‌گذاری شده‌اند که قدمتشان به بیش از ۲۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

انسان‌ها طی دوره‌ای نسبتا گرم و مرطوب که منطقه درفک پوشیده از جنگل بود، به‌صورت موقت از غار دربند استفاده می‌کردند و از سنگ‌های آذرین و چخماق برای ساخت ابزارهای سنگی چون خراشنده و درفش کمک می‌گرفتند.

گاه‌نگاری علمی تاریخ حضور انسان‌ریخت در ایران با نتایج به‌دست‌آمده از یافته‌های دکتر فریدون بیگلری در غار دربند رشی گیلان به‌مدت ۱۰۰ سال عقب‌تر رفته است و به ۲۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. این غار مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده ‌است و به همین دلیل قدیمی‌ترین سکونتگاه تاریخ‌گذاری شده انسان در ایران به شمار می‌رود.

دسترسی به غار دربند رشی رودبار

برای دسترسی به غار دربند رشی رودبار کافی است که از جاده قزوین- رشت به طرف رودبار حرکت کنید. فاصله شهر رشت تا روستای رشی حدود ۷۰ کیلومتر است. از تهران تا خروجی توتکابن حدود سه ساعت زمان لازم است. پس از آن نیز حدود یک ساعت تا رسیدن به روستای رشی به طول می انجامد. در کل برای رسیدن از تهران تا روستای رشی حدود ۴ ساعت زمان کافی است.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

پس از وارد شدن به روستای رشی تابلوهای موجود در روستا را دنبال کنید. این تابلوها شما را به راحتی به طرف غار هدایت می کنند. حتما تا به حال عکس های این غار را در اینترنت و در فضای مجازی مشاهده کرده اید. اما مطمئنا مشاهده این بهشت زمینی از نزدیک حس و حال دیگری دارد.

فصل بهار یکی از بهترین فصل ها برای مسافرت است. زیرا هوا بسیار مطلوب است و خورشید دیرتر غروب می کند. همچنین طبیعت سرسبز شمال نیز در این فصل جلوه دیگری دارد و اغلب گردشگران برای دیدن طبیعت سرسبز به این مناطق سفر می کنند. پس بهتر است در فصل بهار به این منطقه سفر کرده و از جاذبه های آن لذت ببرید.

یک نصف روز کافی است تا شما بتوانید به طور کامل از غار دربند رشی در رودبار دیدن کنید. پس بهتر است صبح زود به مقصد این غار حرکت کرده و تا پیش از غروب خورشید به محل اقامت خود بازگردید. هنگام ظهر تابش آفتاب تشدید می شود و ممکن است باعث آزار شما شود.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

برای این سفر به جز هزینه های رفت و برگشت و خورد و خوراک به هزینه دیگری نیازی ندارید و بازدید از غار و مناطق اطراف آن کاملا رایگان می باشد. روستاهای زیادی در نزدیکی این غار وجود دارند. همانطور که میدانید پیدا کردن اقامتگاه و خانه های روستایی اجاره ای در شمال کشور کار چندان دشواری نیست.

از دامنه‌ی کوه تا غار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیر نسبتا هموار با شیب کم پیش رو دارید که در کل دسترسی به غار چندان سخت نیست.

از آنجا که مسیر غار، چشمه یا منبع آب ندارد، آب آشامیدنی با خود ببرید.

داخل غار جاذبه خاص یا نقش و نگاری دیده نمی‌شود.

از ابتدا تا انتهای غار حدود دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و بنابراین به لوازم یا ابزار خاصی نیاز ندارید؛ فقط چراغ قوه یا نور موبایل برای روشنایی کفایت می‌کند.

بهتر است برای بازدید از غار، کفش ورزشی، کلاه آفتابی، کرم ضدآفتاب و در صورت نیاز باتوم کوهنوردی و همچنین هدلامپ یا چراغ قوه برای درون غار همراه داشته باشید.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یک در رودبار

در جاده‌ توتکابن، سوپرمارکت و میوه‌فروشی جهت تهیه مایحتاج و همین طور پمپ بنزین وجود دارد. سرویس بهداشتی عمومی در میدان توتکابن جنب شهرداری قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید