بوکان جاذبه‌های تاریخی درخور توجهی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان بدانید.

تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان

سلام نو ـ سرویس گردشگری:‌ تپه باستانی قلایچی که با عنوان تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در تپه باستانی قلایچی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است. آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند. در کاوش‌هایی که مجددا صورت گرفت، آثاری همچون معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی بدست آمده‌اند.

آشنایی با تپه‌ باستانی قلایچی

تپه‌ باستانی قلایچی که با نام تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد. طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در این تپه‌ تاریخی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است.

تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان

آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند. در کاوش‌هایی که مجددا صورت گرفت، آثاری همچون معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی بدست آمده‌اند.

طبق بررسی‌ها، احتمال می‌رود که این مجموعه متعلق به دوران حکومت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه، شهر زیرتو یا ایزیرتو، پایتخت مانایی‌ها بوده است.

با توجه به ارزش بالای تاریخی، تپه‌ باستانی قلایچی اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۳ به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی بوکان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تپه‌ باستانی قلایچی که با نام تپه باستانی قالایچی نیز شناخته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در روستایی به همین نام واقع شده است.

طبق تحقیقات و کاوش‌های انجام شده در این تپه‌ تاریخی، آثاری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد کشف شده است. آجرهایی به شکل صلیب و منقوش، از نخستین آثاری هستند که در این منطقه کشف شده‌اند.

تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان

در کاوش‌هایی که مجدداً صورت گرفته، آثاری چون معبد مرکزی برج‌ها، دیوارهای آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌های متصل به حیاط، چند اتاق اندود شده با گل اخری، نقاشی‌هایی به رنگ سیاه و آبی و آجرهایی منقوش با موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی به دست آمده است. طبق بررسی‌ها، احتمال می‌رود که این مجموعه متعلق به دوران حکومت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه، شهر زیرتو یا ایزیرتو، پایتخت مانایی‌ها بوده است! با توجه به ارزش بالای تاریخی، تپه‌ باستانی قلایچی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۳ به‌ عنوان یکی از مکان‌های دیدنی بوکان، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

درباره دوره تاریخی تپه قلایچی

تپه قلایچی مربوط به عصر آهن I- II است. بوکان هویت تاریخی خود را از محوطه باستانی قلایچی در مجاورت روستای قلایچی در هشت کیلومتری شمال شرقی بوکان وام گرفته است که بازمانده یکی از مراکز بسیار مهم تمدن در حوزه شمال غرب ایران است و نماد تمدن و قانون در بین مردمان این نواحی بوده است.

تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان

متأسفانه قبل از این‌که کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی این مجموعه صورت بگیرد به‌صورت غیرقانونی کاوش‌هایی انجام گرفته که مجموعه‌ای نفیس از آجرهای لعاب‌دار و اشیای قیمتی کشف شده در قلایچی سر از بازارهای خریدوفروش عتیقه در آورده‌اند. هم‌اکنون بسیاری از اشیاء این مجموعه توسط مجموعه‌داران خصوصی یا در موزهای خارجی (موزه ملی توکیو، موزه شرق باستان، توکیو و مرکز فرهنگی خاورمیانه ژاپن) خریداری شده و نگهداری می‌شود.

مانا یکی از حکومت‌های ناشناخته شمال‌ غرب ایران است و غیر از تپه قلایچی در تپه زیویه کردستان و حسنلو در آذربایجان غربی نیز نشانه‌های از مانایی‌ها پیدا شده است. از دیگر آثار به دست آمده از این تپه علاوه بر معبد مرکزی، برج‌ها و دیوارهای مربوط به آن، حیاط سنگ‌فرش، پله‌هایی که به این حیاط متصل می‌شود، اتاق‌هایی با اندود گل اخری و نقاشی‌هایی با رنگ‌های سیاه و آبی و آجرهای منقوش دارای موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی است.

طبق بررسی‌ها، احتمال می‌رود که این مجموعه متعلق به دوران حکومت «مانا» باشد و به احتمال زیاد این منطقه، شهر زیرتو یا ایزیرتو، پایتخت مانایی‌ها بوده است.

تپه باستانی قلایچی؛ جاذبه‌ای جالب در بوکان

با توجه به ارزش بالای تاریخی، تپه‌ باستانی قلایچی اثر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۲۳ ، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

روستای قلایچی در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان قرار دارد. برای اولین بار در سال ۱۳۶۳ شمسی کاوش های باستان شناسی به سرپرستی “اسماعیل یغمایی” در این تپه صورت گرفت و آثاری از هزاره اول قبل از میلا د در اثر این حفاری ها نمایان گشت.ازجمله آثار به دست آمده در آن فصل ، آجرهای منقوش و معبدی به شکل صلیب است که برخی از دیوارهای آن را با گل اخری رنگ آمیزی کرده بودند.

کد خبرنگار: ۲۶
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • هلیا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    4 0
    بوکان شهر عروس به زبان کوردی زیبا
  • رحیمی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 0
    اگه براتون ممکنه مسافت بوکان تا قلایچی رو دقیق بنویسد بعد اینکه مشخص شد باخودتون چند چندید یه جا نوشتید ۸ کیلومتر یه جای دیگه نوشتید۱۲ کیلومتر
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
    4 0
    بوکان دوست داشتنی من
  • داوود IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    2 1
    بوکان شهر زیبای من..شهردلگیر وزیبا..با مردمانی مهمان نواز...
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    1 0
    سلام قسمتی از پایان نامه من راجع به نقوش پرندگان بوکان است .زنده باد شمال غرب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید