اعتراض‌ها به طرح دولت فرانسه مبنی بر ممنوعیت پوشش اسلامی (عبا برای دختران و قمیص برای پسران) در مدارس این کشوربه صف معترضان و اعتصاب کنندگان کشانده است.

  اعتصاب معلمان در به اعتراض به ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس فرانسه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، گابریل اَتَل (Gabriel Attal) وزیر آموزش ملی و جوانان فرانسه دوشنبه هفته گذشته بود که خبر ممنوعیت پوشش اسلامی را در مدارس این کشور اعلام کرد و این تصمیم را در راستای سیاست سکولاریسم در فرانسه برشمرد.

این سیاست در همان گام نخست به شدت با انتقاد برخی سیاستمداران فرانسه به ویژه در بین احزاب چپ مواجه شد و چهره‌هایی همچون ژان لوک ملانشون و دیگر اعضای ارشد حزب "فرانسه تسلیم‌ناپذیر"، نسبت به این موضوع به شدت موضع‌گیری کردند.

کاربران فرانسوی فضای مجازی نیز در واکنش به ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور که از دوشنبه هفته جاری با بازگشایی مدارس با شدت و نظارت بالایی اجرا شد، انتقاد خود را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داده و هشتگ "عبا" (abayas#) را در همان ساعات نخست بازگشایی مدارس، ترند شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) کردند.

در این بین سخنان جنجالی رئیس جمهوری فرانسه که در آن موضوع ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور را ضروری دانست و یادآوری کرد که نباید فراموش کنیم در کشور ما ساموئل پتی یک معلم تاریخ به دست یک افراطی کشته شده است، موج جدیدی از خشم سیاستمداران این کشور را به همراه داشت و معترضان ایجاد ارتباط بین این دو موضوع را غیرقابل قبول ارزیابی کردند.

اما این تمام ماجرا نبود و وزیر ۳۰ ساله دولت مکرون که کمتر از ۲ ماه از انتصاب وی در جایگاه وزارت آموزش ملی و جوانان فرانسه گذشته است، روز گذشته اعتراف کرد که ۲۹۸ دانش آموز با وجود ممنوعیت عبا، با این پوشش مقابل مدارس حاضر شدند.

سرپیچی صدها دانش‌آموز فرانسوی از سیاست ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس این کشور به اینجا نیز ختم نشد و امروز چهارشنبه، جمعی از معلمان نیز به صف مخالفان این طرح پیوستند و صدای اعتراض خود را به گوش دولت مکرون رساندند.

تداوم اعتراض‌ها به ممنوعیت پوشش اسلامی در مدارس فرانسه/ اعتصاب معلمان کلید خورد

در این ارتباط روزنامه لو فیگارو روز چهارشنبه نوشت: دبیرستانی واقع در شهرستان سن-سن-دُنی (Seine-Saint-Denis)، در اعتراض به ممنوعیت عبا در مدارس این کشور، دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش، برای اعتصاب امروز فراخوانی تهیه و منتشر شده است و معلمان و و کارکنان مدرسه موریس اوتریلو دُ استَن (Maurice Utrillo de Stains) برای اعتراض به ممنوعیت پوشیدن عبا در مدرسه، ظهر امروز خواستار پیوستن به اعتصاب و تجمع در مقابل این موسسه آموزشی هستند.

در فراخوانی که بدین منظور منتشر شده، آمده است: ما مجبور نیستیم مجری طرح پلیس لباس باشیم. ما از انگ زدن به دانش‌آموزانی که عبا یا قمیص می‌پوشند، خودداری می‌کنیم.

معترضان در این مدرسه تاکید دارند: جنجال‌هایی که دولت مکرون در زمینه پوشیدن عبا و قمیص به راه انداخته، به دلیل انتقاداتی است که نظام آموزش عمومی به‌ ویژه کاهش شدید منابع این حوزه را هدف قرار داده است.

فرانسه با بیشترین جمعیت مسلمان در میان کشورهای اروپایی، در طول دهه‌های اخیر همواره شاهد اعمال تبعیض و محدودیت‌های دینی برای مسلمانان بوده است؛ سیاستی که در دولت مکرون به اشکال مختلفی همچون حمایت از نشریه موهون شارلی ابدو و محدویت‌های اخیر مسلمانان این کشور تجلی یافته است.

بسیاری از کاربران فرانسوی شبکه‌های اجتماعی در نقد این سیاست‌ها که در حقیقت اسلام‌هراسی را هدف قرار داده، تاکید دارند که اعمال محدودیت‌های جدید در مقابل آنچه دولت در برابر آزارگران در مدارس پیش‌بینی کرده است، جای تامل دارد.

برخی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشته‌اند: وقتی قرار است از مدارس در برابر آزارگران محافظت شود، تلاش زیادی انجام نمی‌شود و پلیس وجود ندارد؛ سخنی که به وضوح سختگیری دولت مکرون را نسبت به مسلمانان نشان می‌دهد.

عده‌ای نیز با همین نگاه انتقادی، تاکید داشتند: تا این میزان برای آزارگران انرژی صرف نمی‌شود؛ چه دولت شرم‌آوری! و برخی کاربران این رویکرد دولت مکرون را عجیب و غریب و برخی دیگر، نگرانی‌های این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید