بناهای تاریخی خوزستان پر شمار هستند در این میان با ما همراه باشید و درباره مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی بدانید.

مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی

سلام نو ـ سرویس گردشگری: مسجد جامع خرمشهر، مسجدی بسیار معروف در ایران است که اهمیت بسیار بالایی دارد. این مسجد زیبا و با شکوه، در مرکز خرمشهر واقع شده است و با بازار فاصله زیادی ندارد.

نزدیک بودن مسجد به بازار خرمشهر نیز، موجب شده است مردم بیشتری در آن تردد کنند و برای نماز خواندن به آن جا بروند. این مسجد تاریخی، در واقع یکی از تنها ساختمان‌ هایی بود که در خرمشهر، بعد از باز پس گیری تقریبا سالم باقی مانده بود. در حال حاضر نیز برخی از بازماندگان دوران جنگ، علاقه ‌مندان به تاریخ و مردم خرمشهر؛ این مسجد را با لقب نماد مقاومت می شناسند.

آشنایی با مسجد جامع خرمشهر

مساجد تاریخی و کهن در ایران به دلیل ارزش‌های معماری همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند. این بار می‌خواهیم مسجدی را معرفی کنیم که نماد مقاومت مردم خرمشهر در جنگ ایران و عراق است. مسجد جامع خرمشهر یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی در این شهر محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند.

مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی

اطلاع دقیقی از نام بانی مسجد در دست نیست اما در سال ۱۳۴۸ ه.ش بنای آن به شیوه کنونی تجدید و بازسازی می‌شود. مسجد جامع خرمشهر با بیش از ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارای ۲ گلدسته زیبا و بلند، ۲ گنبد کوچک و بزرگ است که با نمای آجری و تزئینات کاشیکاری‌های معرق و ساده توسط هنرمندان ایرانی آراسته شده‌اند.

همچنین دیوارنگاره‌هایی بر روی دیوارهای مسجد به چشم می‌خورد که یادگاری از دوران جنگ محسوب می‌شود و توسط هنرمند همدانی ناصر پلنگی کشیده شده است که پس از سال‌ها جنگ و درگیری ایران و عراق توسط وی مجدداً بازسازی شدند.

با شروع رسمی جنگ در شهریور سال ۱۳۵۹ه.ش، مسجد به عنوان قرارگاه نیروهای مردمی در خرمشهر انتخاب می‌شود و همچون سنگری برای مبارزان ایرانی بود تا اینکه در ۴ آبان سال ۱۳۵۹ ه.ش خرمشهر سقوط می‌کند و شهر به دست نیروهای عراقی در می‌آید. مسجد جامع خرمشهر که در خیابان چاسبی و مرکز شهر قرار دارد، یکی از بناهایی بود که پس از بازپس‌گیری شهر تقریباً نیمه سالم باقی مانده بود.

مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی

این مسجد که در حال حاضر با عنوان قطب فرهنگی خرمشهر شناخته می‌شود، در سال ۱۳۹۰ ه.ش به ثبت در فهرست آثار ملی ایران رسید. جالب است بدانید نمونه مشابهی از مسجد جامع خرمشهر در باغ موزه دفاع مقدس تهران ساخته شده است که به آسانی می‌توانید از آن بازدید کنید.

مسجد جامع خرمشهر با نمایی آجری، حدود هزار مترمربع کاشی منقش به آیات خشتی و ۷۷۰ مترمربع کاشی‌کاری معرق دارد. این بنا دارای دو گلدسته با ارتفاع ۲۸ متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک است. گنبد بزرگ و گلدسته‌ها با کاشی معرق تزیین شده‌اند.

مسجد جامع خرمشهر در طول جنگ تحمیلی، قلب تپنده ملت ایران بود. این بنا علاوه بر قدمت تاریخی و اهمیت معماری، دارای ارزش‌ معنوی است؛ جایی که ایمان و معنویت رزمندگان، معادلات را برهم می‌زد. این بنای ارزشمند از جاهای دیدنی استان خوزستان به شمار می‌آید و سی هزارمین اثر تاریخی ایران است که در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

چرا مسجد جامع خرمشهر برای ما مقدس است

بنایی مشابه مسجد جامع خرمشهر، در باغ موزه دفاع مقدس در تهران، به آدرس اتوبان حقانی، جنب پارک طالقانی ساخته شده است.

مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی

آدرس: استان خوزستان، خرمشهر، خیابان چاسبی

مسجد جامع خرمشهر که نمادی از مقاومت است در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ به خاطر فاصله کم با مرز شلمچه از اولین مناطقی بود که مورد جمله عراقی ها قرار گرفت و یکی ازتنها ساختمان ‌هایی بود که در این شهر، پس از بازپس گیری به صورت نیمه سالم باقی مانده بود و همچنین چون این مسجد در زمان مقاومت قبل از اشغال مرکز فرماندهی و تدارکات و گردهمایی مدافعان شهر بود، لقب نماد مقاومت را به خود گرفت که در حال حاضر نیز بین بازماندگان جنگ و علاقمندان به تاریخ جنگ ایران و عراق به همین عنوان شناخته می ‌شود.

این مورد از جاذبه های گردشگری خرمشهردر خیابان چاسبی، مرکز شهر، قرار گرفته است. این مسجد از دیرباز به دلیل قرار گرفتن آن در کنار بازارهای سیف و صفای خرمشهر به ‌عنوان یکی از مساجد پرتردد شهر شناخته می ‌شد.

مسجد جامع خرمشهر؛ جاذبه‌ای مشهور و دیدنی

این مسجد تاریخی قدمتی بسیار دیرینه دارد، به گونه ای که تاریخچه آن مربوط به ۱۲۰ سال پیش است.‌ در سال ۱۳۴۸، قطعه زمینی را به این مسجد اضافه کردند و مسجد کنونی را ساختند. سال ها بعد هم در اثر جنگ تحمیلی، ۲ گلدسته مسجد به طور کامل تخریب شد و گنبد بزرگ آن بر اثر برخورد با توپ دشمن، آسیب دید.

مسجد جامع خرمشهر، جزء ۳۰۰۰۰ اثر تاریخی با ارزش ایران محسوب می شود و سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین طرح توسعه، مرمت و سفت‌ کاری مسجد جامع خرمشهر، در سال ۱۳۹۴ کلید خورد و در حال حاضر میزبان گردشگران و بازدید کنندگان از سراسر جهان است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید