۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 55460874

رشته کوه الوند یک رشته کوه در استان همدان است که دومین قله مرتفع کشور، که آن نیز به قله الوند مشهور است، در آن قرار دارد. صعود به این قله دارای درجه سختی متوسط است و می‌تواند در قسمت ابتدایی فهرست صعود کوه نوردان حرفه‌ای قرار بگیرد.

کوه الوند کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: کوهستان الوند واقع در استان همدان کوهستانی تقریبا نعل اسب شکل است که از جنوب شرقی تا جنوب غربی شهر همدان امتداد گرفته است. مسافت تقریبی  این رشته کوه ۳۰ کیلومتر برآورد شده است .دارای ۶ قله اصلی است.قله الوند ، مهم ترین قله در کوهستان الوند است.

اطلاعات ثبت شده درباره ارتفاع دقیق این قله بعضا متفاوت است اما بیشترین مقدار ثبت شده توسط جی پی اس ۳۵۷۰ متر می باشد. قله الوند در صخره بزرگی در دامنه جنوبی کوه است که روبروی شهر تویسرکان واقع شده است،که به صورت شکافی کوچک و گود سنگ چین شده است.

بسیاری بر این باورند که این شکاف آرامگاه سام پسر نوح پیامبر است.

کوه الوند دقیقا کجاست؟

کوهستان الوند واقع در شهر همدان، کوهستان منفردی است از شاخه‌های خاوری زاگرس مرکزی با عرصه‌ای به وسعت ۱۳۷۵ کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین پدیدهٔ گرانیت‌زائی از دوران چهارم زمین‌شناسی که بر اثر نفوذ توده‌های آذرین در نهشته‌های بازمانده از دوران پیشین به وجود آمده است.

این رشته‌کوه در شمال غرب به کوه خدابنده‌لو سنندج و کوه چهل چشمه کردستان و از جنوب شرق به بلندی‌های راسوند و کوه وفس اراک متصل است. یال آن، حد طبیعی بین شهر همدان و تویسرکان و مشهورترین قله آن موسوم به قله الوند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر همدان واقع شده است.

جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. کوهستان الوند، دره‌های ژرف و سرسبز، چشمه‌سارها، چمن‌زارها و قله‌های متعددی دارد.

کوه الوند کجاست؟

کوهستان الوند صد و یازدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. این کوه همچنین از مناطق حفاظت شده محیط زیست می‌باشد.

مسیر صعود به قله الوند

مسیر رایج صعود به قله الوند از سمت دره گنجنامه است بعد از حدود نود دقیقه به میدان میشان و بعد از حدود یک ساعت به منطقه تخت نادر و بعد از آن به قله الوند می رسید.

در ارتفاع 2600 متری و انتهای دشت میشان پناهگاهی مجهز برای استراحت و اقامت شبانه کوهنوردان وجود دارد و اندکی بالاتر هم پناهگاه شماره دو قرار گرفته است که جنب آن پایگاه امداد و نجات برای رسیدگی به موقعیت های اضطراری واقع شده است.

کوه الوند کجاست؟

برای صعود به قله الوند همدان باید ۴ کیلومتر کوهنوردی کنید. در این مسیر چشمه‌های بسیار زیبایی قرار دارد که می‌توان از آب آنها استفاده کرد. مسیر این قله دیدنی پوشش آنتن‌دهی مناسبی دارد و نیازی نیست که نگران آنتن‌دهی تلفن همراه خود باشید.

اگر در این مسیر با مشکلی روبه‌رو شدید، می‌توانید خود را به پایگاه امداد کوهستان برسانید و از امکانات آن بهره ببرید. در این مسیر هر روز ۷ تا ۱۰ کوهنورد تردد می‌کنند. معمولا مدت زمان صعود به قله بین ۱۲ ساعت تا ۲ روز است. 

دلیل نامگذاری کوه الوند

این کوه را در متون پهلوی، اروند و در اوستا ائورونت درج کرده‌اند. در خصوص وجه تسمیه این نام گفته شده که شخصی در آن کوه مدفون است که نام او اروند بوده است و کوه را نیز به همین نام نامگذاری کرده‌اند.

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی اصلی این رشته کوه گون به همراه گلهای فصلی بسیار زیبا می باشد. در ابتدای بهار هرجا برف‎ها ذوب شوند نخست گل سفید و زیبای یخ می‎روید و پس از آن گل لاله سر از خاک بیرون می‎آورد. در اطراف چشمه‎ها و چمنزارها گل‎های زرد و بنفش، لاله،  آلاله، سوسن، پونه، آذربه، توتیا، مفرا، گزنه، ریواس، موسیر، کنگر و شیرین بیان را می‎توان دید.

کبک، سمور، کبوتر کوهی، عقاب دشت، گرگ، خرگوش، روباه و شغال از جانوران این منطقه به شمار می‎آیند. قوچ، میش و بز کوهی از حیوانات بسیار کمیاب و عقاب سیاه و دال نیز از پرندگان نادر این منطقه هستند. زمانی در دامنه غربی رشته کوه الوند آهو وجود داشته است که چند سالی است اثری از این حیوان دیده نمی‎شود.

چشمه های کوه الوند

چشمه حوض‌نبی: از مشهورترین چشمه‌های الوند حوض نبی است که از زیر صخره‌ای بزرگ در زیر قله الوند سرچشمه گرفته، در جهت شمالی به سمت تخت نادر سرازیر می‌گردد و دارای آبی بسیار خنک و گواراست.

کوه الوند کجاست؟

چشمه تخت نادر: در ابتدای تخت نادر واقع است و چشمه‌ای نسبتاً پرآب است.

چشمه کلاغ‌لان: چشمه‌ای دائمی است که در چمن زار کلاغ‌لان جاری است و آب مصرفی روستای دره‌مرادبیگ را تأمین می‌کند.

چشمه قاضی: در دره مرادبیگ جاری است و آب مصرفی روستای دره‌مرادبیگ را تأمین می‌کند.

چشمه ملک: سرچشمه رودخانه‌ای است که در دره دیوین جریان دارد.

هفت چشمه: این چشمه در دامنه جنوبی چهار قله و در جاده منتهی به تویسرکان جاری است.

چشمه خسرو: چشمه خسرو در مسیر یخچال به کلاه‌قاضی در جریان است.

بهشت آب: در سمت دره کیوارستان و جنوب قله الوند چشمه کوچکی است که از شکاف صخره‌ای بیرون می‌آید و در سال‌های کم‌آب، آب آن کاهش می‌یابد و گاهی در تابستان‌ها به خشکی می‌گراید.

چشمه افعی: این چشمه در دامنه دوزخ‌دره واقع است.

چشمه آب مروارید: چشمه‌ایست پرآب و بسیار گوارا که آب این چشمه و چشمه افعی از مسیر رودخانه و فرجین می‌گذرد. در حوالی چشمه مروارید، نوعی درخت بید به نام «مروار» روئیده است و شاید به همین دلیل یا به خاطر زلال بودن آب این چشمه، نام مروارید بر آن نهاده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید