وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که آیین‌نامه رتبه‌بندی باید اصلاح شود و درخواست شده تا تمام معلمان بر مولفه‌های آیین‌نامه اظهارنظر کنند.

آغاز اعمال رتبه‌های جدید معلمان از این تاریخ

به گزارش سلام نو؛ رضامراد صحرایی در برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه ۲ سیما با اشاره به اینکه طرحی به نام «طرح شهیدمحمودوند» در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، با تاکید بر اینکه امیدواریم تمامی کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شوند، اظهار کرد: ۱۶۱ هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس بازگردانده شدند و تلاش می‌کنیم تا مابقی هم به مدارس بازگردانده شوند.

وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: در بحث کنکور ۸۳ درصد رتبه‌های برتر کشور یعنی ۴۰ نفر اول از مدارس دولتی بودند و ۱۷ درصد غیردولتی بودند و اشکال وارده اینجاست که برخی افراد مدارس سمپاد، شاهد و نمونه دولتی را غیردولتی تلقی می‌کنند در حالی که این مدارس ۱۰۰ درصد دولتی هستند.

وی با تاکید بر این‌که شخصاً موافق تنوع مدارس دولتی نیستم و این مدارس باید به یک نظم یکسانی برسند، افزود: ۸۳ درصد از رتبه‌های برتر از مدارس دولتی بودند و از شهرهایی مثل اسفراین، پل‌دختر و… رتبه‌های برتر داشتیم که سابقه رتبه برتر کنکور نداشتند.

صحرایی به ۴۰ درصد ضریب تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور اشاره و بیان کرد: براساس مطالعه دقیقی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و نظرسنجی آموزش و پرورش در شاد که ۵ میلیون نفر در آن شرکت کردند به ۴۰ درصد تاثیر ضریب قطعی کنکور در امتحانات نهایی رسیدند.

وی ادامه داد: این تاثیر برای گسترش عدالت آموزشی و دادن فرصت به بچه‌های مناطق محروم، اثربخش است. چون موضوع امتحان نهایی به طور کلی و مطلقا از کتاب درسی است یعنی کتاب درسی و معلمان مدارس ما از سراسر کشور طراحان سوال هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با سرعت باید نظام طبقاتی که بین مدارس ایجاد شده را جبران کنیم، گفت: ۲ عنصر معلم و مدرسه ابتدایی را باید متفاوت دید. دانش‌آموز ابتدایی، آینده کشور را می‌سازد و باید به طور ویژه‌تر به وی خدمت کرد.

وی افزود: باید در صدور مجوز مدارس ابتدایی غیردولتی تا می‌توانیم سختگیری بیشتری شود، جایی که مدرسه دولتی داریم نباید مجوز غیردولتی بدهیم.

صحرایی ادامه داد: مدارس غیردولتی به این معنا است که کسانی که دغدغه تعلیم و تربیت دارند در این مسیر کمک کنند اما در حال حاضر شغل شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این دولت در صدور مجوزها به قانون تعارض منافع بسیار توجه شده است و وقتی بنده به این موضوع ورود کردم، گفته شد که در کل کشور صرفا ۳ نفر هستند که به آن‌ها نیز ابلاغ شد یا استعفا بدهند ‌یا مجوزشان ابطال شود.سلام نو

صحرایی تاکید کرد: به مدیران توصیه کردم که فرزندان خود را به مدارس دولتی ببرند و بطور جد این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۸۵۰۰مدرسه غیردولتی داریم، خاطرنشان کرد: کمتر از یک درصد مدارس غیردولتی، هزینه بالای ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که البته هزینه بالاتر از نرخ مصوب ما دریافت نمی‌کنند، خدمات دیگری ارائه می‌کنند و خانواده‌ها آن خدمات را مثل آموزش‌های دیگری، سرویس مدرسه، غذا و… دریافت می‌کنند.


وی با بیان اینکه هیچ‌گاه منفعت مردم را بر منفعت افراد خاصی ترجیح نداده‌ایم، گفت: نظارت جدی و سختی برای مدارس غیردولتی وجود دارد. نظارت‌های دوره‌ای و برنامه‌ریزی‌شده داریم و البته خانواده‌ها نیز می‌توانند مسائل را به ما منعکس کنند تا بررسی شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۴ درصد مدارس غیردولتی هستند، گفت: در این دولت خودمان را معتقد و ملتزم به تقویت مدرسه دولتی می‌دانیم و بنده معتقدم هر چه مدرسه غیردولتی کمتر باشد بهتر است.

صحرایی با تاکید بر اینکه باید شاخص‌های ملی برای سنجش داشته باشیم، اذعان کرد: کنکور به سمت مدرسه آمده است و در سال جاری ۴۰ درصد، سال‌آینده ۵۰ درصد و در سال سوم ۶۰ درصد سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه تاثیر خواهند داشت.

وی یکی از اتفاقات مهم در دولت سیزدهم را اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان دانست و خاطرنشان کرد: این قانون با ۸ هزار میلیارد در دولت قبل اجرا نشد اما در این دولت با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد اجرا شد. بنده وقتی مسئولیت را قبول کردم به این جمع‌بندی رسیدم که راه اعتراض را برای همه همکاران‌مان باز کنیم و در حال حاضر اعتراضات بررسی شده و اعمال رتبه‌های جدید هم شروع شده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلمانی که فاقد رتبه بودند به رتبه‌های یک و ۲ افزایش و احکام در مسیر اجرا قرار گرفته است و رتبه‌های سه، چهار و پنج در هیات‌های ممیزی ستادی بررسی شدند و برای آن‌هایی که اعتراض وارد بوده است، فرآیند اِعمال رتبه جدید به‌زودی آغاز خواهد شد.

صحرایی با تاکید بر اینکه رتبه‌بندی ۳ هدف داشت که سومی آن معیشت معلمان بود، گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی باید اصلاح شود و درخواست کردیم که تمام معلمان بر مولفه‌های آیین‌نامه اظهار نظر کنند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن شهیدزاده IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام خدمت وزیر محترم آموزش و پرورش لطفا در نوع سوالات آزمون سمپاد و نمونه دولتی تجدید نظر کنید . سوالات انسانی برای انسانی ، سوالات تجربی برای تجربی و ........ نباید سوالات همه رشته برای ورود به پایه دهم یکی باشه باید مثل کنکور ، هر رشته ای درس تخصصی خودش را انتخاب کنه . ممنون و سپاس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید