۱۷ شهریور هر چند خیابان لوکسی نیست، اما قطعا از خیابان‌های معروف و پرقصه تهران است؛ این بار قصه این خیابان رو مرور می‌کنم از شهناز تا ۱۷ شهریور.

از شهناز تا ۱۷ شهریور؛ داستان یک خیابان پر خون

سلام نو سرویس گردشگری: خیابان شهباز با نام سابق ۱۷شهریور ، نام خیابانی در محدوده شرقی-جنوب شرقی تهران است که در مناطق ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ شهرداری تهران قرار گرفته است و از میدان امام حسین در شرق آغاز شده و به اتوبان بعثت در جنوب ختم می‌شود.

این خیابان در حدفاصل میدان امام حسین تا میدان شهدا (ناحیه شمالی) بین مناطق ۱۲ و ۱۳ و از میدان شهدا تا میدان خراسان بین دو منطقه ۱۲ و ۱۴ مشترک است و از میدان خراسان تا بزرگراه بعثت در منطقه ۱۵ قرار گرفته است.بخش عمده خط ۶ متروی تهران (حرم حضرت عبدالعظیم حسنی-کن سولقان) که درحال حاضر به صورت دو نیمه شرقی (امام حسین-دولت آباد) و غربی (دانشگاه تربیت مدرس-شهید ستاری) فعال است، در راستای خیابان ۱۷ شهریور قرار گرفته است و تقریبا دسترسی کاملی از شمالی‌ترین نقطه تا جنوب ترین بخش این خیابان دارد.

قبل از انقلاب نام خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شهناز بود. خیابان شهناز از میدان شهناز شروع می‌شد، به میدان ژاله می‌رسید، از میدان خراسان می‌گذشت، از خیابان بی‌سیم رد می‌شد، به تیردوقلو می‌رسید و با خیابان منصور تقاطع داشت و سرانجام به زمین‌های بایر جنوب تهران می‌رسید.

داستان خیابان شهناز

تصویب «قانون بلدیه» در سال ۱۳۰۹، در دوره‌ی رضاشاه، بستر مناسبی برای دگرگونی در بافت کهن و فرسوده‌ی تهران فراهم کرد. پس از تصویب این قانون بود که کار مدرن‌سازی شهر تهران و پدیدآوردن بخش‌های اداری و تجاری در این شهر آغاز شد. از این‌رو، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی، بلدیه (شهرداری) تهران خندق پیرامون پایتخت را که به آن خندق ناصری می‌گفتند، پُر کرد و از آن خیابان‌های تازه‌ای برآورد. به‌ویژه آن که خندق جایی برای ناامنی‌ها و خلاف‌کاری‌هایی شده بود که چهره‌ی شهر را مخدوش می‌کرد. پس تنها چاره‌ی آن پُرکردن خندق و ساخت خیابان‌های نو بود. بدین‌گونه خیابان نوساز شهباز شکل گرفت. این خیابان در میانه‌ی خیابان‌های تیردوقلو (جنوب میدان خراسان) و میدان فوزیه بنا شده است. خیابان شهباز از میدان فوزیه، یا میدان شهناز (میدان امام حسین کنونی) آغاز می‌شد و به میدان ژاله (میدان شهدا) می‌رسید و با گذشتن از خیابان‌های بی‌سیم و تیردوقلو، سر به بیابان‌های خالی از سکنه‌ی جنوب تهران می‌زد و به کارخانه‌ی سیمان راه می‌بُرد. در دوره‌ی پهلوی دوم خیابان شهباز را امتداد دادند و به میدان شوش رساندند. پس از انقلاب، آن را خیابان ۱۷ شهریور نامیدند. میدان خراسان این خیابان را به دو پاره‌ی شمالی و جنوبی بخش‌بندی می‌کند.

سپینود جم در امرداد می‌نویسد: این را نیز بگوییم که تیردوقلو از محله‌های جنوب شهر تهران دانسته می‌شود. در آنجا برای برق‌کشی‌ها، دو تیر برق کنار هم کار گذاشته بودند و به همین سبب آنجا به تیردوقلو آوازه پیدا کرد. سه راه تیردوقلو در برخوردگاه خیابان‌های شهباز و شوش است.

دو تَن از نامداران سینما زاده‌ی محله‌ی شهباز هستند. یکی از آن دو محمدعلی فردین است. او در ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۰۹ خورشیدی، در خیابان ادیب‌الممالک، کوچه‌ی صحت، خیابان شهباززاده شد. خیابان ادیب‌الممالک جایی میان خیابان شهباز و خیابان ری است و در سال‌های پایانی پادشاهی قاجاریه خانه‌ی ادیب‌الممالک فراهانی، شاعر و روزنامه‌نویس نامدار عصر مشروطیت، در آنجا بوده است. دیگری مرتضی عقیلی، از هنرپیشه‌های سینما است. او نیز زاده‌ی محله شهباز بود. افزون‌بر این دو، فهیمه رحیمی، داستان‌نویس معاصر نیز در سال ۱۳۳۱ در خیابان شهباز زاده شد. او که آثار داستانی مردم‌پسند پُرفروشی نوشته بود، در خرداد ۱۳۹۲ خورشیدی، درگذشت.

در سال‌های شکل‌گیری خیابان شهباز، ورزشگاهی در آنجا ساخته شد که به نام «نمره ۳» شناخته می‌شد. زمین این ورزشگاه به جای چمن، شنی بود! عکس دیرینه‌ای نیز از خیابان شهباز در دست هست که زنان رخت‌شویی را نشان می‌دهد که در کنار جوی آب خیابان سرگرم شستن لباس هستند. خلوتیِ زمین‌هایی که در آن عکس دیده می‌شود و نمایی از خیابان شهباز در دهه‌های دور است، دگرگونی این خیابان را در سال‌های کنونی نمایان می‌کند. این عکس، تصویری از گستره‌ی پشت کارخانه یخ است که در انتهای خیابان شهباز ساخته شده بود. در زمانی که آب شهر تهران لوله‌کشی نشده بود زنان کنار جوی کارخانه می‌نشستند و رخت می‌شستند؛ جایی برای آب‌تنی کودکان نیز بود.

میدان خراسان، محله‌ای دیوار به دیوار خیابان شهباز

در پایان خیابان شهباز، یکی از محله‌های کم‌وبیش نو تهران به نام «میدان خراسان» دیده می‌شود. این نام، تنها اشاره به سازه‌ی میدان نیست و به همه‌ی گستره و محله‌ی پیرامون آن گفته می‌شود. در دهه‌ی بیست خورشیدی ساخت میدان خراسان آغاز شد و محله‌ی آن به سرعت شکل گرفت. در آن سال‌ها، پس از میدان خراسان، آنچه دیده می‌شد بیابان‌های بی فریاد و زمین‌هایی برای کِشت‌وکار بود.

با اینکه شکل‌گیری محله‌ی میدان خراسان چندان دیرینه نیست، اما در زمان ناصرالدین شاه قاجار در باختر کنونی میدان، ایستگاه ماشین دودی ساخته شده بود. تهرانی‌ها از این ایستگاه راهی شهر ری می‌شدند. ماشین دودی که در سال ۱۳۰۰ مهی آغاز به‌کار کرد، بر روی ریلی آهنی حرکت می‌کرد. برای تهرانی‌های آن زمان دیدن اتاقکی از آهن که با سرعت بسیار راه می‌سپرد، نه تنها شگفت‌انگیز، بلکه ترس‌آور بود. به‌ویژه دود غلیظی که از آن بیرون می‌زد، ترس را در دل آن‌ها می‌کاشت. حتا در آغاز کسی شهامت سوار شدن به ماشین دودی را نداشت؛ تا آنکه ناصرالدین شاه و شماری از درباریان ناگزیر شدند خود سوار ماشین دودی بشوند تا ترس مردم بریزد و ببینند که سوار شدن به این غول آهنی خطرناک نیست. از آن پس مردم با پرداخت ۳ شاهی سوار ماشین دودی می شدند و از ایستگاه آغازین آن در جایی که سپس‌تر میدان خراسان ساخته شد، خود را به شهر ری و شاه عبدالعظیم می‌رساندند. ایستگاه ماشین دودی میدان خراسان اکنون به پارک کوثر تبدیل شده است. این پارک در برخوردگاه (تقاطع) خیابان خراسان و ری ساخته شده است و فرهنگ‌سرایی درون آن دیده می‌شود.

در دهه‌ی سی خورشیدی پدیده‌ی تازه‌ای باز مردم تهران و بومی‌های محله‌ی میدان خراسان را شگفت‌زده کرد. این پدیده‌ی نوین اتوبوس‌های دوطبقه‌ای بود که از میدان خراسان حرکت می‌کردند و به ایستگاه پایانی در میدان فوزیه می‌رسیدند. تا چندگاهی سوار شدن و نشستن در طبقه دوم اتوبوس و دیدن خیابان از آن بلندی، از سرگرمی‌های مردم شده بود.

از شهناز تا ۱۷ شهریور؛ داستان یک خیابان پر خون

دو خیابان محله‌ی میدان خراسان آوازه‌ای دارد که باید از آن یاد کرد. نخست خیابان لُرزاده است. بافت این خیابان اعیانی است و با دیگر بخش‌های محله تفاوت دارد. نام خیابان از مسجدی گرفته شده است که معمار آن حسین لُرزاده، از استادان معماری سنتی ایران بوده است. این مسجد در دهه‌ی بیست خورشیدی با طراحی و معماری قاجاری ساخته شد. دیگری خیابان شیرازی در خاور میدان خراسان است. این خیابان در سنجش با دیگر خیابان‌های میدان خراسان بافت کهن تری دارد؛ به‌ویژه کوچه‌های تنگ و باریک آن یادآور دهه‌های پیشین و سرآغاز شکل‌گیری محله است.

به هر روی، خیابان شهباز و محله‌ی میدان خراسان زمانی دگرگونی بسیار یافت و پُررفت‌وآمدتر شد که از کارخانه‌ی برق میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) تا کارخانه‌ی سیمان، برق‌کشی شد و زندگی در این بخش از تهران دهه‌ی بیست خورشیدی را آسان‌تر ساخت. اکنون، پس از گذشت سالیان بسیار، خیابان ۱۷ شهریور (شهباز) و میدان خراسان از محله‌های شلوغ پایتخت شناخته می‌شوند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید