۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: 55460384

زرتشت کجا متولد شده است؟ این شاید یکی از مهم‌ترین سوال‌ها درباره مشهورترین پیامبر ایرانی باشد. برای پاسخ به این سوال با سلام نو همراه شوید.

محل تولد زرتشت کجاست؟

سلام نو – سرویس گردشگری: زرتشت یا زردشت‎،  پیامبر، رهبر و اصلاح‌گر دینی، فیلسوف و شاعر ایرانی بود. او به پیروانش آموخت که هستی میدان نبرد نیروهای خیر و شر است و انسان آزاد است جایگاه خود در این مبارزه را انتخاب کند. آموزه‌های او، هسته اصلی مزدیسنا را تشکیل می‌دهد.

زمان دقیق زندگی زرتشت، مشخص نیست. نوشته‌های سنتی، بر آنند که او «۲۵۸ سال پیش از اسکندر» یا «۵۰۰۰ سال پیش از خشایارشا» زیسته‌است. با این حال، پژوهشگران جدید زمان زندگی او را حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌دانند. محل دقیق زندگی او نیز نامشخص است. در منابع از آذربایجان، سیستان و ری به عنوان زادگاه او یاد شده‌است، اما تعیین دقیق آن ساده نیست و به زعم غالب مورخان و باستان‌شناسان امروزی تنها روشن است که در شمال شرق ایران بزرگ زندگی می‌کرده‌است—به گمان عده‌ای از باستان‌شناسان و مورخان، جایی در محدوده تاجیکستان و افغانستان امروزی.

زادگاه زرتشت کجا است؟

با آنکه در مورد زادگاه زرتشت تاکنون پژوهش گسترده‌ای صورت گرفته ولی هنوز نتیجه نهایی به دست نیامده‌است و دانشنامه ایرانیکا بر این عقیده است که «نظر کلی بر آن است که او در شرق یا شمال شرق ایران زندگی کرده‌است.» ولی مورخان ایرانی و عرب مانند ابن خردادبه، بلاذری، ابن فقیه، علی بن حسین مسعودی، یاقوت حموی، زکریای قزوینی و ابوالفدا و حمزه اصفهانی شهر شیز یا تخت سلیمان امروزی (واقع در آذربایجان غربی) را زادگاه زرتشت دانسته‌اند و به این مناسبت شرحی از آتشکده آذرگشسب در شیز و مقام تقدس آن ضبط کرده‌اند.

از بلخ تا ری؛ تمام زادگاه‌های احتمالی زرتشت

در ادامه نگاهی دارم به مهم‌ترین مکان‌های احتمالی محل تولد زرتشت.

تخت سلیمان

تخت سلیمان یا تکاب امروزی، مکانی همیشه رازآلود و جادویی برای ما ایرانی‌ها بوده است. مکانی مقدس که از دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان تاریخی گفتنی دارد و آتشکده آذرگشسپ (یکی از سه آتشکده برجسته ایران) را در دل خود جای داده است. این شهر که به آن شیز هم گفته می‌شد، به گواه بسیاری از مورخان نظیر یاقوت حموی، حمزه اصفهانی، ابن فقیه، علی بن حسین مسعودی، زکریای قزوینی، ابن خردادبه، بلاذری و ابولبفدا که ایرانی و یا عرب هستند زادگاه زرتشت است.

محل تولد زرتشت کجاست؟

سیستان

بسیاری از افراد نیز سیستان (بخش شمالی استان سیستان و بلوچستان) را زادگاه حضرت زرتشت می‌دانند. دریاچه هامون در اوستا با نام کانس اویا به معنای مکان فراوانی آب پربرکت و کوه خواجه سیستان با نام کوه اوشیدا با نام جایگاه هوش و خرد آمده است. دریاچه هامون در آیین زرتشتی محل ظهور سوشیانت یا همان منجی آخرالزمانی زرتشتیان محسوب می‌شود. نیولی (ایران شناس مشهور ایتالیایی)، سیستان را زادگاه زرتشت می‌داند. بیشتر پژوهشگران بر این عقیده‌اند که زرتشت پیامبر در مشرق ایران زیسته و تعلیم دیده است. شواهد زبانی هم زرتشت پیامبر را برخاسته از شرق می‌داند. محققان دیگری به دلایل دیگری، خاستگاه زرتشت را سیستان دانسته‌اند، برای مثال به سبب مراسم مذهبی که در ستایش ایزدبانوی آب (آناهیتا) و مطالبی که در یشت نوزدهم نوشته شده است.

محل تولد زرتشت کجاست؟

خوارزم

بسیاری از ایرانشناسان، خوارزم را همان ایرانویج و زادگاه زرتشت می‌دانند. این نظریه بیش از سایر نظریات، مورد توجه ایرانشناسان است. برای مثال مارکوارت (شرق شناس آلمانی)، بیان کرده توصیف ایرانویچ در منابع پهلوی و نویسندگان دوران اسلامی از خوارزرم هماهنگ است. بنویسیت (ایران شناس و شرق شناس شهیر فرانسوی) و هنینگ(ایران شناس و شرق شناس شهیر آلمانی) نیز همین نظریه را داشتند. البته منظور از خوارزم، خوارزم بزرگ (مرو و هرات تا خوارزم کنونی) است. امروز خوارزم نام استانی است در ازبکستان.

محل تولد زرتشت کجاست؟

ری

محل ولادت زرتشت بنا بر برخی روایت‌های سنتی، ری بوده است. در کتیبه بیستون، داریوش از ری به عنوان شهری مادنشین به نام رگا نام برده است و در یسنای 19 فقزه 18، به ری لقب رغه زرتشت داده شده است. محل دفن زرتشت را رقا یا همان ری می‌داند. در برخی از کتاب‌ها و منابع پهلوی، پدر زرتشت را اهل آذربایجان و مادرش را اهل ری می‌دانند. به نظر می‌رسد این منابع، به دلیل سازش دادن دو نظریه مختلف درخصوص محل تولد زرتشت پیامبر بوده‌اند. ری که یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و در همسایگی تهران امروزی قرار گرفته است.

بلخ

بلخ که امروز در جغرافیای کشور افغانستان قرار گرفته، از دیگر جاهایی است که آن را محل تولد زرتشت دانسته‌اند. انکتیل دوپرون (شرق شناس فرانسوی و مترجم متونی از اوستا) و مایکل ویتزل از طرفداران نظریه‌ای هستند که زرتشت را زاده بلخ می‌داند.

محل تولد زرتشت کجاست؟

کد خبرنگار: ۹
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید