با سلام نو همراه باشید تا ۳ جنگ جذاب و جادویی برای یک سفر پاییزی را پیشنهاد دهیم، جنگل‌های خاص و خاطره انگیز.

۳ جنگل پاییزی برای یک سفر پاییزی جذاب

سلام نو - سرویس گردشگری: فصل پاییز، فصل مورد علاقه بسیاری از سفر دوستان و گردشگران است. بسیاری از گردشگران و توریست ها، فصل پاییز را برای سفرهای خود انتخاب می کنند؛ چراکه در بهترین مقصدهای پاییزی ایران، جهانی از رنگ ها و آب و هوایی دلچسب منتظرشان است.

به همین خاطر، باتوجه به اهمیت سفر در فصل پاییز، لیستی کامل و متفاوت از بهترین مقصدهای پاییزی را برای مسافرت های شما در این فصل جذاب تهیه کرده ایم. مقصدهایی که مطمئنا سفر پاییزی دل چسب و ویژه ای را برای شما رقم می زنند.

ما به شما ۳ جنگل جذاب را برای سفر پاییزی پیشنهاد می‌کنیم.

جنگل الیمستان؛ از بهار تا پاییز زیبا و بی‌نظیر

الیمستان یکی از زیباترین مناظر را در فصول بهار و تابستان به گردشگران و دوستداران طبیعت نوید می‌دهد. این منطقه را مه غلیظ و جنگل‌های سرسبز و انبوه در برگرفته است و  به طلای سبز ایران شهرت دارد. جنگل‌های الیمستان، محل رویش گیاه «الیما» است که در اردیبهشت ماه رشد می‌کند و آن‌طور که به‌نظر می‌آید، نام جنگل الیمستان نیز از آن گرفته شده است.

۳ جنگل پاییزی برای یک سفر پاییزی جذاب

جنگل  الیمستان از جاهای دیدنی آمل به شمار می‌رود و چون نگینی سبز بر طبیعت بی‌نظیر آن خودنمایی می‌کند. این جنگل نگاه عکاسان داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است. طبیعت بکر و زیبایی جنگل‌ها، مراتع و سرسبزی آن وصف‌ناشدنی است. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهای فراوان، پوشش جنگلی متنوع، دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های زیبا از شاخصه‌های این جنگل هستند.

الیمستان یک فهرست باز است؛ فهرستی برای آن‌ها که می‌خواهند جاده و جنگل و کوه و استپ، مرتع و دشت و گلزار و قله را در سفری یک روزه تجربه کنند. اختلاف دما و تنوع پوشش در طول مسیر الیمستان بسیار مثال‌زدنی است. جایی هوای مسیر آفتابی و شرجی است، جای دیگر مطبوع و بهاری. جایی مه است و خنک، جای دیگری باد تندی می‌آید. یک جا انبوه جنگل است، مسیر بعدی تبدیل به دشت می‌شود. دشت پایین دست پرچین است، پرچین به سوی مرتع می‌رود، مرتع گلزار دارد و آن بالا قله است و بنای امامزاده‌اش. از قله، خط‌الراس دماوند تا دریای خزر را می‌بینید. آن بالا کل جنگل و همه مراتع اطراف، زیر پای شما است و دور نمای قله دماوند پیش روی‌تان.

جنگ ابر؛ پاییز در آسمان

تاکنون خود را در میان جنگلی پوشیده از ابرهای مخملی نرم و سپید و در حال قدم زدن میان اقیانوسی از ابرها تصور کرده‌اید؟ آیا اصلا نامی از جنگل ابر به گوشتان خورده است؟ شاید تا پیش از آن که چنین جایی را از نزدیک ببینید، باور نکنید در نزدیکی‌های شاهرود جنگلی وجود دارد که در آن، جشنی باشکوهی از تلاقی درختان سر به فلک کشیده هیرکانی و ابرهای سپید و مخملی برپا است. با رفتن به این جنگل یکی از رویایی‌ترین تجربه‌های عمرتان را رقم خواهید زد.

۳ جنگل پاییزی برای یک سفر پاییزی جذاب

جنگل ابر یکی از جاذبه‌های طبیعی و از فوق‌العاده‌ترین دیدنی های شاهرود است و جایی است که انگار آسمان به زمین نزدیک شده است. این جنگل در منطقه‌ای جای گرفته که محل تلاقی دو اقلیم آب‌وهوای متفاوت یعنی دو ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پرفشار (منطقه ابر) است و به‌عنوان باریک‌ترین قسمت از سلسله جبال البرز، مرز دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی محسوب می‌شود. همین موقعیت موجب شکل‌گیری اقیانوس ابری در این منطقه شده و علت نام‌گذاری این جنگل نیز شباهت زیاد آن به دریای ابر در آن و ارتفاع کم آن با جنگل است که بر زیبایی این منطقه می‌افزاید.

دیدنی‌های جنگل ابر

  • آبشار آلوچال: در قلب جنگل ابر آبشارهای متعددی وجود دارد، دو آبشار شرشر و آلوچال از جمله آن‌ها است. آبشار آلوچال خود از دو آبشار بزرگ تشکیل شده است که از فاصله چند صد متری روی هم می‌ریزند و در نهایت آبشار اصلی را شکل می‌دهند. ارتفاع این آبشار که در دامنه‌های شمالی البرز شرقی قرار دارد، حدود ۲۵ متر است. با یک ساعت پیاده‌روی در داخل جنگل ابر و لذت بردن از زیبایی‌های آن می‌توانید آبشار آلوچال را ببینید. مسیر رسیدن به این آبشار این‌گونه است که باید ۵۰ کیلومتر مسیر آسفالت، ۹ کیلومتر مسیر شوسه و پنج کیلومتر دیگر نیز پیاده‌روی انجام دهید تا به آن برسید.
  • آبشار شُرشُر: اگر اهل کوهنوردی هستید، بدون دیدن آبشار شرشر از جنگل ابر برنگردید؛ چراکه دیدن این آبشار مخصوص کوهنوردان حرفه‌ای است.
  • دالان بهشت: دالان بهشت منطقه‌ای تماشایی و پوشیده از درختان درهم رفته است که قسمتی از مسیر رسیدن به آبشار آلوچال را شکل می‌دهد.
  • چشمه‌ها: در جنگل ابر بیش از ۳۰ چشمه وجود دارد، چشمه شاه‌پسند، چشمه ترش و قطری از جمله این چشمه‌سارهای جوشان و روان هستند. مکانی که چشمه ترش قرار دارد برای برپایی کمپ بسیار مناسب است.
  • قلعه ماران: این قلعه بر بالای کوهی قرار دارد که از درون جنگل ابر به‌خوبی دیده می‌شود. رسیدن به قلعه ماران نیازمند راهنمای بومی و تجهیزات است. سر تخت‌ها، تلکا تخته و تخته کمر قلعه چه از دیگر دیدنی‌ها جنگل هستند.
  • روستاگردی: گردش در روستاهای اطراف جنگل ابر می‌تواند بخشی از برنامه جنگل‌گردی شما باشد. روستای ابر و روستای شیرین آباد از روستاهای نزدیک جنگل هستند. شیرین آباد نیز درهفت کیلومتری جنگل قرار دارد برای رسیدن به آن باید از میان جنگل عبور کنید.

پارک جنگلی النگدره؛ شکوه پاییزی

در دامنه جنگل‌های انبوه شمال ایران و در نزدیکی گرگان، جنگلی سرسبز و آرام به نام النگدره جای گرفته است. این پارک جنگلی یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور است که در شهرستان گرگان استان گلستان واقع است. پارک جنگلی النگدره ۱۸۵ هکتار دارد و یکی از جنگل‌های معروف شمال کشور محسوب می‌شود.

۳ جنگل پاییزی برای یک سفر پاییزی جذاب

هوای پارک جنگلی النگدره ۱۰ درجه از هوای شهر گرگان خنک‌تر است. در داخل این جنگل آبشار و چشمه‌سارهای متعدد جریان دارند. از وسط جنگل و از قسمت جنوبی تا شمال آن، رودخانه ملاشی جریان دارد. در حوالی این رودخانه سه چشمه جاری است. درختانی چون انجیلی، ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی پوشش گیاهی النگدره را تشکیل می‌دهند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید