مجموع این عوامل کشورهای منطقه بخصوص عراق و سوریه را که در طی قدرت داعش بیشترین ضربه را از این گروه تروریستی خوردند بر این داشته تا از همه کشورهایی که شهروندانی در این اردوگاه دارند درخواست کنند تا شهروندان خود را تحویل بگیرند تا هرچه زودتر این کمپ که بیشتر شبیه بمب ساعتی است قبل از بروز یک فاجعه بزرگ خنثی شود.

زنگ‌خطر دوباره داعش در منطقه

یکی از مهمترین نگرانی های کشورهای منطقه این است که درهای اردوگاه الهول به واسطه یک حمله از داخل و یا خارج این کمپ باز و تعداد زیادی از اعضای داعش از این اردوگاه آزاد و نیروهای داعش جان تازه ای بگیرند.

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دوشنبه میزبان جان جیروم کازابیانکا، رئیس هیئت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در عراق بود. وی در این دیدار با تاکید بر اینکه وجود اردوگاه الهول خطری حقیقی برای عراق و منطقه است، گفت که عراق به شرق فرات به عنوان منطقه‌ای خطرناک برای امنیت ملی خود می‌نگرد.

کازابیانکا نیز در این دیدار تلاش‌های دولت عراق در بازگرداندن شهروندان خود و دعوت پی در پی از کشورها برای بازگرداندن شهروندان خود از اردوگاه الهول سوریه را تحسین و تاکید کرد که هیئت صلیب سرخ دوشادوش دولت عراق فعالیت خواهد کرد.

چندی پیش نیز فواد حسین وزیر خارجه عراق در کنفرانسی که در بروکسل برای حمایت از آینده سوریه و منطقه برگزار شد از جامعه جهانی خواست به طور جدی به موضوع اردوگاه الهول در سوریه رسیدگی کنند و خطرات آن را در سطح منطقه و جهان کاهش دهند.

حسین با تاکید بر ضرورت یافتن راه حلی دائمی برای این اردوگاه با هدف به حداقل رساندن خطرات آن در سطح منطقه ای و جهانی گفت که این اردوگاه میزبان هزاران نفر از ملیت های مختلف است که عمدتاً زنان و کودکان مرتبط با عناصر سازمان تروریستی داعش هستند. وی همچنین از کشورهای ذیربط خواست تا مسئولیت بازگرداندن شهروندان خود از اردوگاه را بر عهده گرفته و بر اساس قوانین خود، بازگشت آنها را به کشورهای متبوع خود تسهیل کنند.

زنگ‌خطر داعش برای کشورهای منطقه/ اردوگاه الهول، بمبی ساعتی که باید خنثی شود

اردوگاه الهول کجاست؟

الهول، در شمال شرقی سوریه، بزرگترین اردوگاه آوارگان سوریه است. این اردوگاه ابتدا حدود ۳۰ سال پیش به عنوان یک اردوگاه پناهندگان برای عراقی هایی که در طول جنگ خلیج فارس از مرز به سوریه گریخته بودند تأسیس و بعداً پس از تهاجم آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ بازگشایی شد. در دوره قدرت داعش در عراق و سوریه این گروه اردوگاه الهول را برای اسکان اسرا مورد استفاده قرار داد. امروز در کمپ الهول حدود ۵۶۰۰۰ نفر از جمله آواره‌های سوری و عراقی زندگی می‌کنند که برخی از آنها با داعش ارتباط دارند. حدود ۷۰ درصد جمعیت الهول زیر ۱۸ سال و بخش قابل توجهی زیر ۱۲ سال سن دارند. جمعیت این کمپ تقریباً به عراقی ها (۴۸%)، سوری ها (۳۷%) و افرادی از کشور دیگر (۱۵%) تقسیم می شود.

این کمپ پر ازدحام اینک توسط اداره خودمختار کردستان کنترل می شود و کمتر از ۱۰ کیلومتر با مرز عراق فاصله دارد. بیشتر ساکنان الهول افراد وابسته به داعش هستند که در روزهای مرگ این گروه در مارس ۲۰۱۹ از سوریه گریختند یا تسلیم شدند. از آن زمان، کردهای سوریه و سازمان ملل متحد بارها از دولت‌های خارجی خواسته‌اند تا اتباع خود را به کشورشان بازگردانند، اما کشورهای مختلف از ترس اینکه این اتباع به تهدیدی امنیتی برای کشورشان تبدیل شوند چندان با جدیت این مساله را دنبال نمی کنند.

چرا الهول باعث نگرانی است؟

در ژانویه سال ۲۰۲۲ ، داعش به زندان السینا حمله کرد. نبرد ۱۰ روزه بر سر زندان السینا در حسکه سوریه - یکی از ۲۷ بازداشتگاه داعش که توسط نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها محافظت می شود –ترس از ظهور مجدد داعش را زنده کرد. شبه نظامیان داعش این حمله را به امید آزادی داعشیان زندانی آغاز کردند. در این حمله حدود ۵۰۰ نفر از جمله زندانیان، کارکنان زندان و غیرنظامیان کشته شدند.

در ۲۸ مارس ۲۰۲۲، شبه‌نظامیان داعش در داخل کمپ الهول با استفاده از نارنجک‌های راکتی و سلاح‌های سبک به نیروهای امنیتی اردوگاه حمله کردند. در این حمله چهار نفر کشته شدند. پس از آن، ابوعمر المهاجر، سخنگوی داعش، در یک بیانیه صوتی در ۱۷ آوریل تهدید به حملات بیشتر به الهول کرد. در دسامبر ۲۰۲۲، داعش به یک مجتمع امنیتی نیروهای دموکراتیک سوریه در رقه حمله کرد و چندین نگهبان را به امید آزادی زندانیان سطح بالا کشت.

این حملات زنگ خطر را برای کلیه زندان ها و کمپ هایی که نیروهای داعشی در آن نگهداری می شوند به صدا در آورد. اینک یکی از مهمترین نگرانی های کشورهای منطقه این است که درهای اردوگاه الهول به واسطه یک حمله از داخل و یا خارج این کمپ باز و تعداد زیادی از اعضای داعش از این اردوگاه آزاد و نیروهای داعش جان تازه ای بگیرند.

نگرانی دیگری که در مورد این اردوگاه وجود دارد این است که نیروهای وابسته به داعش در این کمپ مدام در حال افزایش قدرت خود هستند و تلاش دارند تا ایدئولوژی داعش را گسترش دهند و اردوگاه را یکپارچه طرفدار داعش کنند. به همین دلیل ژنرال ارتش مایکل اریک کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، این اردوگاه را به معنای واقعی کلمه محل پرورش نسل بعدی داعش توصیف کرده است.

عامل دیگری که لزوم رسیدگی جدی به اردوگاه الهول را مطرح می کند جنایاتی است که در درون این اردوگاه در جریان است. حدود ۸۰۰۰ زن در این اردوگاه جهادی، همسر یا بیوه جنگجویان داعش هستند و پلیس مذهبی حسبه را تاسیس کرده اند تا قوانین افراطی سلفی را بر بقیه اردوگاه تحمیل کنند. آنها دادگاه های خود را تاسیس و به نوعی برای خود خلافت داعش را در داخل مرزهای اردوگاه احیا کرده اند و با خاطیان برخورد و حتی گاهی حکم اعدام متخلفان را اجرا می کنند.

مجموع این عوامل کشورهای منطقه بخصوص عراق و سوریه را که در طی قدرت داعش بیشترین ضربه را از این گروه تروریستی خوردند بر این داشته تا از همه کشورهایی که شهروندانی در این اردوگاه دارند درخواست کنند تا شهروندان خود را تحویل بگیرند تا هرچه زودتر این کمپ که بیشتر شبیه بمب ساعتی است قبل از بروز یک فاجعه بزرگ خنثی شود.

۳۱۱۳۱۱
کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید