۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 55459951

دریاچه مهارلو، با رنگ صورتی خود به شهرت بسیاری رسیده است از این رو با ما همراه باشید و درباره دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو بدانید.

دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه مهارلو که به آن تالاب مهارلو هم می گویند یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس و شهر شیراز می باشد که در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده است. این دریاچه فصلی به دلیل جلبک هایی که در آن قرار دارد به دریاچه صورتی نیز شهرت پیدا کرده است. دریاچه مهارلو زیستگاه پرندگان بسیاری می باشد که این موضوع باعث شده این منطقه را شکار ممنوع اعلام نمایند.

دریاچه مهارلو چه زمانی صورتی است

دریاچه مهارلو جزو قشنگ ترین دریاچه های ایران است که توانسته با رنگ صورتی متمایزی که دارد شهرت جهانی پیدا کند.

زیبایی منحصربه‌فرد این دریاچه باعث شده تا گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف جهان برای بازدید از این جاذبه طبیعی به شیراز سفر کنند. فاصله این دریاچه تا شیراز چیزی حدود یک ساعت است و شما می‌توانید با رفتن به این دریاچه از منظره زیبایی آن با فلامینگوها عکس های زیبا و جذابی ثبت کنید.

این دریاچه در حدود ۶۰ کیلومتری جاده شیراز به فسا و در نزدیکی روستای مهارلو فارس قرار دارد. در ادامه برخی از ویژگی های این دریاچه را بیان می کنیم.

دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو

مهمترین ویژگی که سبب گردیده دریاچه مهارلو شیراز در ایران و جهان شهرت یابد، رنگ صورتی آن است که به شکل طبیعی به رنگ صورتی دیده می شود. از آنجایی که تالاب مهارلو دارای آب شور و نمک فراوان بوده و نور آفتاب زیادی به روی آن می تابد، زمینه را برای رشد نوعی جلبک سبز بی خطر و تک سلولی مهیا نموده است.

این جلبک ها دونالیلا سالینا نام داشته و نوعی میگو به نام آرتیما که در این دریاچه وجود دارند، از آن تغذیه می کنند. در صورت بالا رفتن دما و افزایش غلظت نمک موجود در آب دریاچه، نوعی ماده به نام بتاکارتن از این جلبک ها تولید شده و این ماده باعث می شوند آب دریاچه به رنگ صورتی تبدیل شود.

لازم به ذکر است که ماده بتاکارتن که از دونالیلا سالینا تولید می شوند، هیچ گونه خطری برای محیط زیست و اکولوژیک ایجاد نمی کند. همچنین از آنجایی که این دریاچه جزء دریاچه های فصلی کشور محسوب می شود، در فصل تابستان بیشتر آب آن تبخیر شده و بستر این دریاچه را می توانیم مشاهده کنیم که به رنگ سفید و نمکی می باشد.

دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو

توصیه می‌کنیم فصل‌های خنک سال مثل پاییز، زمستان و اوایل بهار را برای سفر به دریاچه مهارلو انتخاب کنید. گرمای تابستان در این ناحیه واقعا آزاردهنده است و دریاچه آب چندان زیادی هم ندارد که بتواند زیبایی‌هایش را به نمایش بگذارد.

بازدید از دریاچه بی‌نظیر مهارلو

چشم اندازهای نادر طبیعت همواره برای گردشگران جذابیت داشته اند؛ محال است با جستجوی عکس دریاچه صورتی یا قرمز وسوسه خرید پرواز تهران شیراز یا هر مبدا دیگری، به جانتان نیافتد. می توان قاطعانه گفت که بیش تر گردشگران برای ثبت عکس های متفاوت و خاص در کنار این دریاچه راهی آن جا می شوند. چون ساحل نمکی و رنگ بی نظیر دریاچه زمینه و سوژه های جالبی برای عکاسی فراهم می کند.

اما به غیر از عکاسی می توان فلامینگوهای مهاجر و پرندگان دیگری همچون اردک سرسبز، تنجه، لک لک، باکلان، مرغابی، آبچلیک، کشیم، چوکا و آنقوت را در کنار این دریاچه دید و حتی به عکاسی از آن ها مشغول شد ولی در کل انتظار دیدن همان چشم اندازهایی را نداشته باشید که در عکس ها می بینید چون دریاچه مهارلو در پی غلفت و فراموشی مردم و مسئولین روزهای سختی را سپری می کند.

دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو

این دریاچه نیز از تغییرات آب وهوایی که در ایران اتفاق افتاده بی نصیب نمانده و چند سالی است که به دلیل کاهش بارش ها و خشکسالی به کانون ریزگردها تبدیل شده و موجب آلودگی هوای منطقه می‌شود. این دریاچه به دلیل رطوبتی که دارد، نقش مهمی در متعادل کردن آب وهوای استان فارس دارد و باعث می‌شود این استان از گرمای شدید در تابستان و سرمای شدید در زمستان در امان بماند.

خشکسالی و کم آبی بر کشاورزی در این منطقه تاثیر زیادی گذاشته است و اگر این روند به همین صورت ادامه یابد ممکن است در نهایت باعث شور شدن زمین های کشاورزی شود. دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و حفر چاه های غیر مجاز باعث شده جمعیت پرندگان مهاجر نیز به این منطقه کاهش یابد.

از دیگر تهدیدات زیست محیطی در منطقه تالاب مهارلو، آلودگی این دریاچه با آلاینده‌ها و فلزات سنگینی مانند سرب می‌باشد که از طریق آب رودخانه‌ها و فاضلاب وارد آب مهارلو می‌شوند. به دلیل تبخیر زیاد آب این دریاچه در فصل گرم سال، آلاینده‌ها بیش از حد مجاز افزایش می یابد.

دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو

در گوشه‌وکنار ایران دریاچه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما دریاچه مهارلو یک چیز دیگر است. این دریاچه به خاطر رنگ شگفت‌انگیزی که دارد یکی از خاص‌ترین‌ها نه فقط در ایران بلکه در جهان است. دریاچه مهارلو روی نقشه به شکل یک گستره آبی رنگ در جنوب شرقی شهر شیراز دیده می‌شود.

این دریاچه در شرقی‌ترین نقطه جلگه شیراز و در باختر دریاچه بختگان قرار دارد و چیزی حدود ۱۵۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید