موزه‌گردی در مشهد جالب خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی بدانید.

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه آستان قدس مشهد که در لیست جاهای دیدنی نزدیک حرم مشهد قرار دارد، یک موزه معمولی نیست؛ در واقع مجموعه‌ای‌ست از چند موزه در موضوعات مختلف، که در کنار هم گنجینه بزرگ آستان قدس رضوی را به وجود آورده‌اند. موزه آستان قدس محل گردآوری آثاری است که توسط اشخاص یا هنرمندان وقف شده‌اند تا در این موزه به نمایش گذاشته‌ شوند. بدون‌شک بازدید از موزه آستان قدس مشهد، دید متفاوتی از تاریخ، هنر و ارزش‌های مذهبی مردمان این شهر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آشنایی با موزه آستان قدس

موزه مرکزی آستان قدس یکی از مهم ترین موزه های معروف حرم رضوی است که در صحن کوثر قرار دارد. زمانی که وارد ساختمان این موزه می شوید، با چند ورودی برخورد خواهید کرد که ورودی سمت راست به ساختمان موزه مرکزی اختصاص دارد. ساختمان موزه مرکزی چهار طبقه دارد که شامل زیرزمین، طبقه همکف، اول و دوم می شود. در مجموع در این چهار طبقه می توانید از موزه تاریخ حرم رضوی و گنجینه هایی چون اسکناس، سکه، تمبر و اقلام پستی، آبزیان و ... بازدید کنید.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

جالب است بدانید سنگ بنای ساخت موزه مرکزی به سال های پیش از انقلاب بر می گردد، زمانی که بخش هایی از حرم به نگهداری از هدایای مردمی اختصاص یافت و به مرور زمان توجه بزرگان را به خود جلب کرد. پس از مدتی، تصمیم بر آن شد تا فضایی جداگانه برای نگهداری از این اموال ارزشمند و مختلف ایجاد شود. به این ترتیب در سال 1316 زمینی با مساحت 5700 متر در کنار مسجد گوهرشاد و مقبره شیخ بهایی کنار گذاشته و ساخت و سازها آغاز شد. معماری و طراحی نقشه بنا به عهده آندره گدار، معمار و باستان شناس فرانسوی بود و در نهایت نخستین موزه حرم در سال 1324 خورشیدی افتتاح شد. البته توجه به موزه در همین جا متوقف نشد و در طی سالیان متمادی و افزایش وقف های مردمی، تصمیم بر ساخت ساختمان جدیدتری گرفته شد. کار احداث ساختمان دوم که در جنوب حرم قرار داشت، در سال 1355 به پایان رسید و این بار فضای بیشتری را در اختیار گرفت.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

روند گسترش و بسط موزه باز هم ادامه یافت و توجه بیشتر مردم و اهدای اموال با ارزش سبب شد تا امروزه موزه حرم به چهار ساختمان مجزا تبدیل شود. در این جا ما با موزه مرکزی آستان قدس آشنا می شویم که در خود یک موزه و 10 گنجینه ارزشمند را جای داده است. کارناوال در آینده به صورت جداگانه و مفصل به معرفی سایر ساختمان ها و موزه های آستان قدس می پردازد.

بخش‌های جالب و دیدنی موزه آستان قدس

ارادت مردم به امام رضا به دوران قبل از انقلاب می‌رسد. دورانی که مردم با طی مسافتی طولانی برای زیارت و شفا به مشهد می‌آمدند و ارادت خود به ساحت مقدس امام رضا(ع) را با اهدای هدایا و نذوراتی به حرم نشان می‌دادند. این هدایا در بخش‌های مختلفی از حرم نگهداری می‌شد تا این که رفته رفته با افزایش حجم هدایا، دیگر فضای مناسب و کافی برای نگهداری این هدایا و نذورات وجود نداشت. همین امر بزرگان را به این فکر انداخت تا در خارج از حرم فضایی اختصاصی برای نگهداری و حفظ این هدایا ایجاد کنند.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

در نهایت در سال ۱۳۱۶ ، کمی آن طرف تر از مسجد گوهر شاد و مقبره شیخ بهایی، در زمینی ۵۷۰۰ متری سنگ بنای موزه مرکزی گذاشته شد. کار طراحی و معماری این بنا بر عهده آندره گدار فرانسوی بود و او بنایی چند طبقه طراحی کرد تا ظرفیت پذیرش آثار و هدایای مختلف اهدا شده را داشته باشد. البته موزه اولیه در طول سال ها و با افزایش هدایا توسعه یافته و به حالت فعلی در آمده است.

تاریخ حرم رضوی در طبقه همکف موزه مرکز آستان قدس رضوی قرار دارد و در آن بخش بزرگی از وسیله هایی که روزگاری در حرم به کار برده شده از ضریح های حرم گرفته تا کاشی های ازاره ای و جاروهای پر طاووس به نمایش درآمده است.

گنجینه سکه

گنجینه سکه بخش نسبتا جدید موزه است که در سال ۱۳۸۸ در طبقه زیرزمین موزه افتتاح شد و در آن سکه هایی از دوره های مختلف هخامنشیان، سلوکیان، شاهان محلی پارس، الیمایی، خلفای اموی، مغول، قاجاریان، پهلوی و دوره فعلی به نمایش درآمده است.

بازدید از موزه دیدنی آستان قدس رضوی

گنجینه تمبر و اسکناس

این گنجینه در سال ۱۳۶۹ افتتاح شد و دارای آثار قابل توجهی مانند تمبر پنی سیاه، اولین نمونه تمبر دنیا است. در این بخش تاریخچه پستی ایران به نمایش درآمده است.

گنجینه صدف و موجودات دریایی

این گنجینه در طبقه اول موزه قرار گرفته و در آن مجموعه ای از موجودات دریایی ازسرتاسر دنیا به نمایش در آمده است.

گنجینه نقاشی

این گنجینه در طبقه اول و کنار موزه صدف و موجودات دریایی قرار گرفته است. شاخص ترین اثر به نمایش در آمده در این بخش، ۴ اثر کمال الملک است.

گنجینه ظروف

این بخش در طبقه دوم موزه قرار گرفته و دارای ظروف سفالی ای است که قدمتشان به ۳۲۰۰ سال پیش می رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید