۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 55459875

موزه‌های ایران دیدنی و درخور توجه هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد بدانید.

موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه فرهنگ نان در آلمان نخستین موزه نان جهان است که در سال ۱۹۵۵ راه‌اندازی شد. علاوه بر این، ۱۲ موزه نان دیگر نیز در سایر نقاط دنیا وجود دارند که می‌توان از آن جمله موزه نان سنت پترزبورگ و شهر تولای روسیه، موزه نان برزیل، موزه نان شهر مایورکا اسپانیا، موزه نان لیتوانی و سوئیس و همچنین چندین موزه نان در کشور فرانسه را نام برد. در سال ۱۳۹۰ نیز در مشهد موزه‌ای تحت عنوان موزه نان کار خود را آغاز کرد. همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موزه بدانید.

موزه‌گردی در موزه نان مشهد

نان سنتی از مظاهر فرهنگ و هویت ما در زمینه تغذیه در قرون مختلف است که نسبت به نان‌های وارداتی از سلامت بالایی برخوردار هستند. بر همین اساس به‌منظور ترویج فرهنگ استفاده از نان‌های سنتی و آشنایی نسل جوان با تولید چنین نان‌هایی، موزه نان به همت بخش خصوصی ایجاد شده است.

این موزه از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود و نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است که در آبان ماه ۱۳۹۰ افتتاح شد.

موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد

در این موزه مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال و همچنین رقص اپر، یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه، به نمایش درآمده است.

تاریخ تاسیس موزه نان مشهد سال ۱۳۹۰ بوده و در آن تمام مراحل تهیه نان که شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن چینی، خرمن کوبی و چک زدن می باشد، به نمایش عموم گذاشته شده است. سعی شده در این موزه با به نمایش گذاشتن تمام مراحل تهیه نان، زحماتی که افراد زیادی محتمل می شوند تا نان های خوشمزه بر سر سفره ها بیایند را نشان دهند.

موزه نان به سبک معماری سنتی ساخته شده و در ساخت آن از مصالح ساده ای همچون آجر ایرانی، کاهگل، چوب و گچ استفاده شده است. هنگامی که از این موزه دیدن کنید، متوجه هنر خلق شده توسط استادکاران حاذق خواهید شد.

موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد

هنگامی که وارد موزه نان شوید، در ابتدا فضای خاک، آتش و گالری عکس نان را مشاهده می کنید که شما را مجذوب خود خواهید کرد.

در تمام قسمت های این موزه علاوه بر تجهیزات کشاورزی، مانکن هایی قرار داده شده که کار کردن و زحمت کشیدن افراد برای زندگی را نشان می دهند. مساحت محیط سالن این موزه حدود ۲۷ متر می باشد.

بخش‌های جالب موزه نان

موزه نان تمام مراحل تهیه نان را نشان داده که شامل بخش های زیر می باشد:

غرفه کشاورزی: در غرفه کشاورزی تمام مراحلی که کشاورزان از جمله بذر کاشت، خرمن کوبی و برداشت گندم روی زمین های کشاورزی برای تهیه آرد نان را انجام می دهند، نشان داده شده است.

آسیاب بانی: این بخش از وسایلی که شامل دستاس، آسیاب و آسیاب بادی (آسباد) می باشد، تشکیل شده است. بخش آسیاب بانی نشان دهنده زحمات زنان و مردانی است که دانه های گندم را به وسیله دستگاه دستاس به آرد تبدیل می کنند. این فضا، زمان گذشته را برای بیننده تداعی می کند.

موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد

آتش: غرفه آتش آخرین مرحله تهیه نان را نشان می دهد که انواع مختلفی از تنورها در آن وجود دارد. تنورها شامل : انوع مختلفی از تنورهای سفالی، تنور ساج، تنور سنگکی، تنور مال، تنور عشایری و تنور ایستاده می شوند.

رقص اپر: بخش رقص اپر که به آن آفر یا افر نیز گفته می شود، جذاب ترین بخش این موزه را از آن خود کرده است. رقص اپر مربوط به زمان اشکانیان در جنوب استان خراسان مانند گناباد، خواف و تایباد می شود.

رقص اپر نشان دهنده آیین اهالی خراسان بوده که باور های مردم در هنگام کاشت، داشت و برداشت را نمایش می دهد. این رقص شامل هجده حرکت اصلی و هشت حرکت حاشیه است. حرکات حاشیه نیز شامل حرکات بذرافشانی، نگهبانی مزرعه، خرمن کوبی، درو، دعای باران و پخت نان می شود. در آخرین مرحله افراد، دعای شکرگزاری و شادی برداشت محصول را انجام می دهند.

موزه نان از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در مشهد است که در کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی واقع شده است.

موزه نان؛ جاذبه‌ای جالب در مشهد

به این منظور برای دسترسی، بعد از سه‌راه فردوسی، باید به کوچه شهید یزدی وارد شوید و پس از هماهنگی با نگهبانی داخل کارخانه گندم دشت بروید. موزه نان مشهد در این کارخانه قرار دارد.

این موزه همه روزه بجز روزهای جمعه برای بازدید عموم مردم باز است. علاقمندان به بازدید از این موزه می‌توانند از ساعت ۷ صبح تا ۲:۳۰ بعدظهر به این موزه بروند و از سنت و آداب و رسوم مردم بازدید کنند. مدت زمان بازدید از این موزه ۱ تا ۲ ساعت است.

اماکن دیدنی و جذابی در اطراف و نزدیکی موزه نان قرار دارد که علاقه مندان می توانند علاوه بر بازدید از این موزه، از اماکن دیگر نظیر بقعه هارونیه، بقایای مسجد جامع، موزه فردوسی، خانه فردوسی، آرامگاه فردوسی دیدن کنند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید