مشهد بر خلاف تصور بسیاری مملو از جاذبه‌های گردشگری است از این رو با ما همراه باشید و درباره خاص‌ترین خانه مشهد بدانید.

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه توکلی مشهد از جمله جاذبه های دیدنی مشهد است از خانه های تاریخی و قدیمی این شهر محسوب می شود.

درباره خانه توکلی داستان ها و روایت های زیادی نقل شده است و همین باعث شده لقب خانه اسرار آمیز را به دوش بکشد.

بسیاری از بناهای تاریخی ایران که از زمان های گذشته به یادگار مانده اند و از آن ها به عنوان جاذبه های دیدنی و تاریخی کشور یاد می شود، در شهر مشهد مقدس قرار گرفته اند.

آشنایی با خانه توکلی مشهد

خوب است بدانیم دیدنی های شهر مشهد تنها به حرم امام رضا محدود نمی شود و جاذبه های دیدنی و گردشگری دیگری در آن وجود دارند که گردشگران را ترغیب می کند تا به سمت آن ها راهی شوند و از آن ها دیدن کنند.

با توجه به ساخت و سازهای متعدد و جدیدی که در سال های اخیر در شهر مشهد صورت پذیرفته اند، بسیاری از بافت قدیمی و تاریخی این شهر از بین رفته اند، اما خانه های تاریخی بسیاری هستند که تا به امروز پا بر جا باقی مانده اند و جزء خانه های تاریخی این شهر به شمار می آیند.

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

افراد زیادی هستند که به بازدید از خانه ها و بناهای تاریخی علاقه مند هستند و ترجیح می دهند برای گردش در شهری که به آن سفر می کنند، به سراغ بناها و آثار باستانی آن شهر بروند. خانه توکلی مشهد از آن دسته بناهایی است که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد بوده و دوستداران تاریخ می توانند به سراغ آن بروند و از آن دیدن کنند.

خانه توکلی مشهد، در اصل متعلق به خاندان کشمشیان بوده‌ است. بعد از فوت مرحوم کشمشیان که از تجار بزرگ مشهد بود، خانواده توکلی این بنا را از وارثان مرحوم کشمشیان خریدند و امروزه متعلق به خانواده توکلی است.

قدمت خانه توکلی مشهد به سال ۱۲۲۱ و زمان قاجار برمی‌گردد. این خانه در دو طبقه توسط «احسان خان قرایی» با استفاده از طرحی بی‌نظیر ساخته‌ شد. معماری خانه توکلی به قدری ماهرانه و استادانه است که هر بیننده‌ای را مدهوش و میخکوب می‌کند، طرفداران معماری سنتی که جای خود را دارند. شاید برایتان جالب باشد که خانه تاریخی توکلی نزدیک به دو قرن است که بر روی اسکلتی چوبی استوار است!

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

در نما این بنا تزئینات چوبی در کنار ستون‌های آجری خودنمایی می‌کنند. ایوان‌ها، آجرکاری‌های ظریف و خوش‌فرم، راه‌پله‌های قدیمی و کاشی‌کاری‌های زیبایی که در خانه توکلی به چشم می‌خورد از شگفتی‌های این بنای ارزشمند است.

در بخش ورودی خانه تاریخی توکلی دو اتاق باباملا و ملاباجی وجود دارد که در قدیم مکتب‌خانه بوده‌اند. بابا ملا مکتب‌خانه پسران و ملاباجی مکتب‌خانه دختران است. بعد از مرمت خانه توکلی مشهد، این اتاق‌ها با المان‌هایی که نشان‌دهنده یک کلاس درس بود دکور شد تا حس‌وحال نوستالژیک خانه توکلی را تکمیل کنند. حالا بخشی از این خانه به موزه مکتب خانه مشهد تبدیل شده است.

ساعت بازدید خانه توکلی مشهد

خانه تاریخی توکلی یکی از آثار ملی کشور به حساب می آید. کاشی کاری ها، آجرکاری ها و تزیینات چوبی این بنا تماشایی هستند. بازدید از این خانه به علاقه مندان به معماری و تاریخ توصیه می شود.

همین که از حرم رضوی خارج شوید و به سمت پایین راه بیافتید، چند بنای تاریخی را در مسیر خود می بینید و تابلوی موزه مکتب خانه نیز توجه‌تان را جلب می کند.

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

از همان ابتدا سردر زیبای ورودی خانه با تزیینات نفیسش چشم ها را به تسخیر در می آورد.

از در چوبی وارد خانه که شدید، حوضچه زیبایی در وسط خانه و باغچه ای در اطراف آن می بینید که دیوارهای اطرافشان پر از نقش و نگارهای رنگین است. اینجا فضای گرم و صمیمی خانه های قدیمی را حس می کنید و این در حالی است که از طراحی نما، ایوان، کتیبه ها و ارسی های چوبی آن لذت می برید.

داخل این خانه ۲ طبقه اتاق های چوبی متعددی وجود دارد که تعدادی از آن ها فضای قدیمی مکتب خانه ها را به نمایش گذاشته اند. در مکتب خانه ملاباجی مجسمه مومی بانوانی را می بینیم که با لباس های محلی آن دوران گرد هم نشسته اند و به تحصیل مشغولند. مکتب خانه ملا نیز مکتب خانه های پسرانه را به تصویر کشیده است. در قسمت های دیگری از خانه توکلی نحوه فلک زدن در مکتب خانه ها و آموزش خوشنویسی نیز به نمایش در آمده است.

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

به غیر از این موزه، جزئیات معماری و تزئینات بنا واقعا دیدنی است. طاق نما و لمبه کوبی های اتاق نشیمن، سادگی مطبخ و زیرزمین، ارسی چوبی و شیشه های رنگی اتاق سه دری و طاق نماهای پستو نه تنها چشمان هر بازدیدکننده ای را به خود خیره می کنند بلکه زمینه خوبی برای عکس های اینستاگرامی خواهند بود.

بازدید از این بنا و آشنایی با فرهنگ، تاریخ و معماری مردمان گذشته هیچ هزینه ای را دربرندارد و بازدید از آن کمتر از یک ساعت زمان می برد.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از خانه تاریخی توکلی مشهد همه روزه به جز ایام تعطیل، از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ شب به این خانه مراجعه نمایند. همچنین برای بازدید از خانه نیازی به تهیه بلیط و پرداخت هزینه وجود ندارد و علاقه مندان می توانند به صورت رایگان از این خانه تاریخی دیدن کنند.

از آنجایی که فاصله خانه توکلی تا حرم رضوی حدود ۵۵۰ متر است، به طبع دسترسی وسایل نقلیه عمومی در این منطقه به شکل گسترده ای خواهد بود.

خاص‌ترین خانه مشهد / خانه تاریخی توکلی؛ جاذبه‌ای دیدنی

با سوار شدن به خطوط بی آر تی ۳، ۸۳ و ۸۴ می توانید در یکی از ایستگاه های نزدیک حرم مثل ایستگاه ۱۷ شهریور پیاده شوید. بعد از زیارت، از درب حرم که خارج شدید به سمت خیابان نواب صفوی بروید. در مسیر خود تابلوی خانه تاریخی را می بینید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید