چهار محال و بختیاری جاذبه‌های درجه یکی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری بدانید.

روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای تاریخی یاسه چای (یاسه چاه)، روستایی ساحلی در حاشیه زاینده رود است که در شهرستان سامان از توابع استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. مردم این روستا از نژاد ایل قشقایی هستند و به زبان ترکی قشقایی صحبت می‌کنند.

با توجه به تاریخچه روستا می توان گفت که متعلق به دوره صفویه است و حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. همچنین روستای تاریخی یاسه چای سامان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هر بنایی که در آن جا دیده می شود از ارزش بالایی برخوردار است.

روستای بی‌همتای یاسه چای

استان چهارمحال و بختیاری حدود ۹۰۰ روستا دارد که هر کدام از این روستاها از نظر گردشگری زیبایی خاصی دارد و تعداد بی‌شماری از این روستاها نیز دارای بافت‌های تاریخی است که باید به پتانسیل‌های گردشگری این روستاها توجه شود.

یاسه چای یا یاسه چاه حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. این کلمه ترکیبی از یاسه و چای است که کلمه‌ای ترکی است و به معنای جایی است پهنای رودخانه زیاد می‌شود. «یاسو» به معنی «پهن» و «چای» به معنی «رودخانه» است. مردم روستا به زبان ترکی سخن می‌گویند.

روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری

این آبادی دارای کوچه‌های سرپوشیده و دالان‌های قدیمی و بافت معماری خاصی است که آن را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

این روستا به علت کم بودن زمین برای احداث خانه بیشترین بهره را از زمین‌ها گرفته است و این مهم موجب شده که در این روستا کوچه‌ای به چشم نیاید، بلکه رفت‌وآمدها از طریق دالان‌ها صورت گیرد.

تونل‌های روستا با گذشت بیشتر از یک قرن همچنان پابرجاست. مسیر اصلی این دالان به طول ۴۰۰ متر، شمال و جنوب روستا را به هم وصل می‌کند و ۵ دالان فرعی، راه‌های ارتباطی خانه‌های بافت قدیمی است.

بافت روستای یاسه چاه از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمدوشد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته توسط اهالی بسته می‌شد.

روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات‌های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ‌ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است.

بافت روستای یاسه چای از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق توسعه یافته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمدوشد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته توسط اهالی بسته می‌شد.

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات‌های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به دلیل وجود سنگ‌ریزه در خاک منطقه حاوی مقدار زیادی خرده سنگ است.

روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری

خانه‌های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند و فضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق‌های نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام‌ها و ایوان‌ها علاوه بر کاربرد معمول برای خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

بازدید از روستای یاسه چاه

روستای یاسه چاه در گذرگاه کمربند سبز زاینده رود قرار دارد که در میان باغهای وسیع گردو و بادام همگونی طبیعت و معماری تاریخی را به نمایش گذاشته است. منطقه ای بکر و زیبا از باغهای گردو و بیشه زارها، درختکاری انواع درختان از جمله بادام، گردو، هلو، آلوچه، زردآلو، سیب و … طبیعت زیبایی را بوجود آورده است که به همین دلیل توجه مهمانان و مسافران زیادی را به خود جلب می کند.معروف ترین سوغات روستا را خشکبار و انواع میوه جات تر و خشک تشکیل می دهد.

روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری

روستای خوش آب و هوای یاسه چای در استان چهارمحال بختیاری، شهرستان سامان، کنار زاینده‌ رود، در ۵۲ کیلومتری شهرکرد و ۶۰ کیلومتری نجف ‌آباد اصفهان واقع شده است و از طریق جاده‌ های آسفالت شهر کرد، سامان، تیران، پل زمان خان، چادگان، بن و سد زاینده رود قابل دسترس است.

روستای « یاسه چای » از دو قسمت بافت تاریخی و قدیمی، و بافت جدید ( از آجر، گچ، آهن، سنگ و سیمان ) تشکیل شده که در شیب دامنه کوه در کنار هم به صورت پلکانی و با دید مشرف به مناظر طبیعی روستا و زاینده رود ساخته شده اند.

اصلی ترین مزیت گردشگری روستای « یاسه چای » ( یاسه چاه ) در کنار بافت تاریخی، به جاذبه های طبیعی اختصاص دارد.

روستای یاسه چای؛ جاذبه‌ای بی‌همتا در چهار محال و بختیاری

این روستا به لحاظ اقلیم و طبیعت مساعد، چشم اندازهای شگفت ‌انگیزی در همه فصول سال دارد و گردشگران در مسیر مفرح پل تاریخی زمانخان، پس از عبور از دالان های سبز جاده در حاشیه رودخانه زاینده رود، در میان منطقه ای بکر و زیبا و بیشه زارها و باغ های انبوه، به هم پیوسته و وسیع از انواع درختان گردو، بادام، هلو، انگور، آلوچه، زردآلو، گیلاس، سیب به این آبادی تاریخی می رسند و همگونی طبیعت و معماری را به نظاره می نشینند.

تنوع گل ها و گیاهان خودرو، همراه با گونه های متنوع جانوری از قبیل شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک، جلوه جالب توجهی و زیبایی چشم نوازی به منطقه اطراف روستای « یاسه چای » بخشیده است.

معروف ترین سوغات روستای « یاسه چای » را خشکبار و انواع میوه جات تر و خشک تشکیل می دهد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید