روستاهای ایران منحصر به فرد و درجه یک هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان بدانید.

روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای اورامان تخت که در منطقه اورامانات واقع شده، یکی از زیباترین مناطق کوهستانی ایران و جاهای دیدنی استان کردستان است. رودخانه‌های سیروان و لیله که از میان این دهکده می‌گذرند، طراوت و شادابی را به این ناحیه هدیه می‌دهند. این دو رودخانه در منطقه‌ای از مرز مشترک کشور ایران و عراق، که به «دروله» معروف است به یکدیگر متصل می‌شوند.

روستای اورامان تخت در مریوان

اورامانات نام منطقه‌ای در بخش اورامان شهرستان سروآباد در غرب استان کردستان است و از غرب به عراق و از جنوب به استان کرمانشاه محدود می‌شود و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان وصل می‌کند.

این منطقه بخشی مشترک بین ایران و عراق است و یک دشت پرپیچ‌وخم با رودهای زیبا و گوناگون دارد که بسیار زیبا است. چشمه‌های مشهور این منطقه سیروان و لیله هستند. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می‌پیوندند و این پیوندگاه را دروله می‌نامند. خانه‌های شهر به‌طور کلی از سنگ است و به‌صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله هم می‌گویند.

روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان

اورامانات از دو قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده است. قسمت کوچک‌ مربوط به شهر حلبچه از توابع کشور عراق است و قسمت بزرگ جزو استان‌های کرمانشاه و کردستان ایران محسوب می‌شود. روستای اورامان تخت مرکز بخش اورامان است و اغلب مردم آن شهرهایی چون تهران، مریوان، سنندج، حلبچه، جوانرود، کامیاران، روانسر و کرمانشاه را محل سکونت خود قرار داده‌اند. این دهکده تاریخی در اصل از سه قسمت به نام‌های هورامان تخت، ژاورو و لهون تشکیل شده است.

برای رفتن به اورامان از تهران و با خودروی شخصی می‌توان با طی کردن مسیر ۶۶۰ کیلومتری و عبور از شهرهای ساوه، همدان و سنندج به سروآباد و سپس به اورامان رسید. از طریق پرواز هم از تهران می‌توان به سنندج رفت و در آنجا از خودروهای مختلف در دسترس برای عزیمت به اورامانات استفاده کرد.

نشانی: کردستان، مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، هورامان تخت

معماری پلکانی اورامان تخت و خانه‌های دیدنی آن، روستا را به‌شکل هرم‌گونه درآورده است که در راس این هرم قلعه‌ای باستانی قرار دارد.

روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان

معماری پلکانی این خانه‌ها باعث شده است تا به روستای هزار ماسوله مشهور شود و به شکلی است که حیاط هر خانه پشت‌بام خانه‌ای دیگر است. معماری اورامانات و سرسبزی این منطقه کوهستانی رویایی، گویی پله‌هایی به‌سمت بهشت را تصویر می‌کند.

اورامان دارای طبیعت چشم‌نواز و زیبایی است. آب‌وهوای کوهستانی منطقه و طبیعت خاص آن سبب می‌شود که دیدن زیبایی‌های اورامان در هر فصلی از سال دلپذیر باشد. اما طبیعی است که اردیبهشت را باید از سایر زمان‌ها جدا کرد، چراکه زیبایی‌های رویایی اورامان در اردیبهشت دوچندان می‌شود و تصویری که این ماه از فصل بهار در اورامان دیده می‌شود، باورنکردنی و رویایی است.

شاید بتوان برای توصیف این تصویر رویایی و چشم‌انداز طبیعی فقط عنوان «تکه‌ای از بهشت» را به کار برد. طبیعت اورامان و کوه‌های آن و رودخانه سیروان که در نزدیکی اورامان جریان دارد و سدهای آن جزو زیبایی‌های این شهر به شمار می‌روند.

جاذبه‌های اورامان تخت

دریاچه اورامان

اورامان دریاچه ‌ای است که فقط در فصل خاصی آب می گیرد و یکی از جاذبه های اورامانات است. این دریاچه در بالای منطقه اورامان تخت واقع شده و منظره زیبایی را به نمایش می گذارد.

روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان

اگر علاقه مند به کوهنوردی و طبیعت گردی هستید، می توانید در کنار دریاچه چادر بزنید و لذت ببرید؛ ولی باید به هواشناسی و سطح آب هم دقت کنید. اینجا نزدیک به روستای اورامان تخت و روستای پیر است و دارای امکانات مناسبی است.

قلعه اورامان

اورامان تخت قلعه ای است که در کردستان و روی کوهی که روستای اورامان تخت در آن واقع است قرار دارد. این قلعه دارای دو نظریه مختلف درباره هدف ساخت آن است. برخی فکر می کنند که این قلعه برای محافظت از مردم در برابر دشمنان ساخته شده است. برخی هم گمان می کنند که این قلعه نقش نظامی نداشته و فقط برای راهنمایی و مشخص کردن مسیر استفاده می شده است. قلعه اورامان یکی از اصلی ترین جاذبه های اورامانات به حساب می آید.

پل گاران اورامانات

پل گاران یا پل کردلان نام پلی است که در شمال شرقی مریوان و روی جاده گاران به تیژتیژ قرار دارد. این پل با موادی مانند سنگ، سنگ تراشیده، ساروج و آجر بنا شده است و دارای ارزش تاریخی است. این پل از دوره ساسانیان باقی مانده است ولی صفویان آن را تعمیر کرده اند. پل گاران جزو آثار ملی ایران و از جاذبه های اورامانات است.

روستاگردی در روستای اورامان تخت مریوان

مسجد جامع اورامانات تخت

یک مسجد چوب سنگی با معماری سنتی در روستای اورامان تخت منطقه اورامانات وجود دارد که علاوه بر نمازخانه، مدرسه علوم دینی برای طلبه‌ها نیز می‌باشد. این منطقه دارای جاذبه‌ های گردشگری دیگری نظیر مقبره پیرشالیار و روستای بُلبَر سروآباد نیز هست.

رودخانه سیروان

یکی از جاهای جذابی که اطراف اورامانات می توانید ببینید رودخانه سیروان است. سیروان، مهم ‌ترین رود هورامان است که از کردستان سرچشمه می ‌زند و در کرمانشاه جاری می‌ شود. این رود، منطقه را به دو قسمت تقسیم می ‌کند و از تلفیق رودهای قشلاق و گاوه ‌رود شکل می ‌گیرد.

پاوه بیش از سایر شهرها، سیروان را در خود جای داده است. این رود، با پیچ ‌و خم زیاد و طولانی بودن، رودهای دیگری را به خود می‌ چسباند و به کردستان عراق می ‌رود. بازدید از رودخانه سیروان جز جاذبه های اورامانات به حساب می آید.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید