آبپخش از زیباترین نقاط گردشگری در بوشهر است از این رو با ما همراه باشید و درباره تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر بدانید.

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

سلام نو _ سرویس گردشگری: نخلستان های آبپخش بوشهر از جاهای دیدنی شهرستان دشتستان استان بوشهر است. به خاطر این نخلستان ‌ها شهر آبپخش به نگین سرسبز بوشهر مشهور شده است. نخلستان ‌های آب پخش بوشهر طولانی ‌ترین جاده دارای نخل در جنوب ایران است. نخل ‌های سر به فلک کشیده این جاده زیبایی توصیف نشدنی دارد. این جاده در شاهراه بین استان‌ های بوشهر، خوزستان و هرمزگان واقع شده است.

بزرگترین نخلستان ایران

بوشهر یکی از زیباترین شهرهای بندری و جنوبی کشور است. این شهر جمعیت زیادی را در خود جای داده است و سومین شهر پرجمعیت جنوب ایران محسوب می‌شود. این شهر از سمت شمال، جنوب و غرب در امتداد خلیج فارس قرار گرفته است.

این شهر گرمسیری در ارتفاعی معادل ۱۸ متر از سطح دریا واقع شده است و آب و هوای نیمه بیابانی و گرمی دارد. نوع اقلیم و آب و هوایی این استان سبب شده است تا نخل‌های زیادی در این منطقه پرورش پیدا کند.

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

نخل و نخلستان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر است. نخل‌های سرسبز و بلند قامت در ورودی اغلب شهرستان‌های بوشهر به چشم می‎خورد. استان بوشهر بیش از ۳۹ هزار هکتار جنگل نخل و شش میلیون اصله نخل دارد.

از میان شهرهای بوشهر دو شهر آبپخش و دشتستان بیشترین تعداد نخل و پهناورترین نخلستان‌ها را در خود جای داده‌اند. نخلستان‌های این شهر یک جاذبه دیدنی بسیار جذاب هستند.

آبپخش شهری به وسعت ۷۰۰ هکتار در شهرستان دشتستان است. این شهر در نزدیکی برازجان و در ۶۰ کیلومتری بوشهر واقع شده است. آبپخش بوشهر یکی از قطب‌های مهم برداشت خرما در کشور است.

سالانه بیش از ۶۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های آبپخش برداشت می‌شود و به سراسر ایران و کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود. به طور کلی ۳۵ درصد از کل خرمای تولید شده در استان بوشهر متعلق به شهر آبپخش است. لازم به ذکر است که علاوه‌بر خرما، امکان کاشت و پرورش میوه‌هایی همچون مرکبات، انار، لیمو و ... نیز در این شهر وجود دارد.

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

این شهر معماری منحصربفردی دارد. مردم منطقه زندگی خود را بر پایه آیین‌ها و سنت‌های محلی می‌گذرانند. نخلستان‌های آبپخش تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.

وجود نخلستان‌های پهناور در این شهر به رشد اقتصادی و درآمدزایی مردم منطقه کمک کرده است. همچنین زیبایی‌های بسیار زیادی به این شهر بخشیده است که همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

شهر آبپخش از گذشته تا کنون به عنوان نگین سبز استان بوشهر در نظر گرفته شده است. آب جوی‌هایی در داخل و اطراف این منطقه وجود دارند، از رودخانه‌ای به نام شاهپور سرچشمه می‌گیرند. یک نهر دیگر نیز از این رودخانه سرچشمه می‌گیرد و در منطقه تقسیم می‌شود.

تقسیم شدن و وجود انشعاب آب کانال در این شهر، سبب شده است تا نام آبپخش برای این منطقه انتخاب شود. این شهر در سال ۱۳۷۵ و از ادغام سه روستا درواهی، قلایی و بهرام آباد به وجود آمد. این شهر دومین شهر بزرگ در منطقه دشتستان و هفتمین شهر بزرگ در کل بوشهر است.

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

قدیمی‌ترین شبکه آبیاری کشور در این شهر قرار گرفته است. آبپخش بیش از ۲۰ شبکه آبیاری و زهکشی دارد که برخی از آن‌ها به سال ۱۳۲۰ مربوط می‌شوند.

جذابیت نخلستان‌های بوشهر

از نخلستان‌های اطراف این شهر انواع مختلفی از خرما برداشت می‌شود. از مهمترین نمونه‌های محصول خرما می‌توان به کبکاب، برهی، بریمی، شیخالی، محبوبی، حاج باقری، قندی، شکری و گنتار اشاره کرد.

هر چند محصول عمده منطقه آب‌پخش خرما است ولی از دیگر محصولات این منطقه می‌توان انواع مرکبات خصوصا لیموترش، لیموشیرین، انار، انجیر، انگور و … را نام برد.در قسمت‌های زیادی از زمین‌های آب‌پخش، محصول گندم، هندوانه، طالبی به صورت دیم و آبی کاشته می‌شود.

در میانه تنه نخل مغز ترد و شیری‌رنگی وجود دارد که شیرین و گس است و «پنیر نخل» نامیده می‌شود و بسیار مقوی و گران‌قیمت است. در ابتدای بهار که نخل شکوفه می‌زند، شکوفه‌ها را که تارونه نام دارد، می‌چینند و از آن عرق تارونه می‌گیرند که مانند بقیه عرقیجات مفید و درمان‌گر دردهای معده است. عرق تارونه مقوی، گرم و برای قلب مفید است.

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

«پنیر نخل» سوغات لذیذی که از دل نخل بیرون می آید و بسیار مقوی است. مسافران در کنار نخل های بلند و سرسبز آبپخش توقف می کنند تا هم استراحتی کنند و هم سوغات زمستانی آبپخش را خریده باشند.

پنیر میانه تاج نخل مغز ترد و شیرین و لذیذ است که به لحاظ رنگ سفید آن «پنیر نخل» گفته می‌شود. پنیر نخل بسیار مقوی و عامل رشد و نمو و تولید برگ و میوه جدید است. مریستم که یکی از حساس‌ترین بخش‌های گیاهی بوده در صورت آسیب دیدن باعث مرگ گیاه می‌شود.

از لیف خرما هم که انواع حصیر، پرده، جارو، کیف، سبد، بادبزن و… می‌بافند. در گذشته به طور سنتی خرماها را در قسمتی از حیاط خانه جمع می‌کردند، سپس بعد از گذشت چند روز شیره خرما از آن جدا می‌شد و از طریق یک کانال کوچک در حوضچه‌ای جمع می‌شد، اما امروزه در کارخانه به وسیله دستگاه، شیره خرما گرفته و در قوطی بسته‌بندی می‌کنند. البته در همان کارخانه از شیره خرما، قند و عسل خرما هم تهیه می‌کنند.

تجربه حضور در نخلستان های آبپخش بوشهر

همچنین از خرماهای نامرغوب برای درست کردن سرکه استفاده می‌کنند که طرفداران خاص خود را دارد. سرکه خرما طعم خوبی دارد و برای بعضی ترشی‌ها فوق‌العاده است.

از دیگر فرآورده‌های خرما، تهیه اسانس خرما برای صنایع نوشابه‌سازی و رنگ‌های شیمیایی خوراکی است و حالا دیگر محصولاتی چون شکلات خرمایی، خامه خرما، انواع کیک و کلوچه‌های مغز خرمایی و… آن‌قدر معروف هستند که نیازی به توضیح ندارند.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • US ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 5
    سلام.طولانی ترین جاده دارای نخل دراستان بوشهر آبپخش نیست از دهقاید یا همان محمد اباد است تا وحدتیه که مسیر آن چند برابر مسیر آبپخش است و بسیار زیباتر ولی متاسفانه ناشناخته مانده
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      منظورش از طولانی ترین جاده از ابتدای آب پخش هست تا طرف کره بند نه از ملل تا آب پخش
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      بانظر دوست عزیز موافقم
  • کریم IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام منظور از نويسنده محترم راه ترانزیتی یا همان شاهراه است وگرنه راه های روستای زیادی هست که دارای نخل است نمونه آن مسیر آبپخش تا بنار آزادگان و دشتی میباشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید