بازدید از موزه‌های بوشهر هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید تا درباره تجربه موزه‌گردی در بوشهر بیشتر بدانید.

تجربه موزه‌گردی در بوشهر / خانه موزه رئیسعلی دلواری؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در جنوب ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه رئیسعلی دلواری، در جنوب شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد. این خانه که از آثار اواخر دوره قاجاریه است، توسط بازماندگان رئیسعلی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شده است و هم اکنون به عنوان موزه از آن بازدید به عمل می آید. رئیس‌علی دلواری آزادی‌ خواه مشروطه‌ طلب و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.

در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلواری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شده‌ است.

موزه‌گردی در موزه رئیسعلی دلواری

موزه رئیسعلی دلواری که پیش از این، خانه این سردار ایرانی به شمار می‎آمده، در بخش جنوب شرقی شهر «دِلوار» در بخش شهرستان «تنگستان» از استان «بوشهر» است. این موزه به دست بازماندگان شادروان رئیسعلی دلواری به سازمان میراث فرهنگی هدیه شد. پس از آن، این ساختمان که در ۴۵ کیلومتری «بوشهر» قرار گرفته، در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته است.

تجربه موزه‌گردی در بوشهر / خانه موزه رئیسعلی دلواری؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در جنوب ایران

خانه رئیسعلی دلواری در مساحتی نزدیک به چهار هزار متر گسترده و در پایان دوران قاجار به سال ۱۲۸۶ ساخته شد. دیوارهای سپید و کوتاه این خانه که نمادی از تاریخ مشروطه ایران نیز هست در فروغ خورشید دلوار می‎درخشد.

رئیسعلی دلواری به سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دلوار زاده شد. هنگامی که نیروهای بریتانیا به سال ۱۹۱۵ میلادی ناگهان در بوشهر پیاده شدند، این سرباز میهن در چندین برخورد و برای هفت سال، در جایگاه فرماندهی نیروهای ایرانی با بیگانگان، به رویارویی با آن‎ها پرداخت. تنها در یکی از این نبردها دلیران تنگستان توانستند سپاه ۵ هزار نفری انگلیس را شکست دهند.

فرمانده¬ی جوان نیروهای تنگستان در هنگام جنگ جهانی اول و مرزبان بوشهر و دیگر مرزهای دریایی در جنوب ایران، به سال ۱۲۹۴ خورشیدی، هنگامی که تنها ۳۳ سال داست، در شبیخونی در «تنگک صفر» بوشهر گرفتار آمد و جان باخت. پیکر بی¬جان او در «دار السلام» نجف به خاک سپرده شده است.

در و پنجرههای خانه از چوب است که سوختگی چوبها دربرابر سپیدی دیوارها زیباتر دیده میشود. درگاهِ خانه دو ستون با یک آسمانهی کوچک دارد.

تجربه موزه‌گردی در بوشهر / خانه موزه رئیسعلی دلواری؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در جنوب ایران

پس از درگاهِ ساختمان موزه، ۲ بخش شبیه هم در راست و چپ درگاه است. در میان این دو بخش نیز راهرویی وجود دارد که گردشگران را به سمت میانسرای خانه هدایت می‎کند. در این خانه ۲۳ اتاق وجود دارد و هفت بخش به نگهداری از اسناد و نشانههای تاریخی سپرده شده.

همچنین از میان آرایههای این سازه میتوان به گچبریها و شیشههای رنگی و بخش ستوندار با باغچههایی با درخت نخل و نیز گلابدان‎ها و چراغ‎های لاله را دید. امروزه این موزه همچنین موزه مردمشناسی بوشهر نیز هست. در این موزه تندیسهای رئیسعلی دلواری، تندیسهایی از دلیران تنگستانی، جنگافزار، چند گردونه توپ، وصیت نامه، سوگندنامه و مجموعه‌ای از تمبرهای قدیمی نگهداری میشود.

از زندگانی و پایداری این سردار ایرانی و یاران تنگستانی و بوشهری‎اش سریالی به نام «دلیران تنگستان» به کارگردانی «همایون شهنواز» و تهیه‌کنندگی «ملک‌ساسان ویسی» ساخته شد که در سال ۱۳۵۳خورشیدی از تلویزیون ملی ایران پخش شد.

جاذبه‌های دیدنی موزه رئیسعلی دلواری

خانه رئیسعلی دلواری که امروز میزبان موزه است در سال ۱۲۸۶ و در دوره قاجار ساخته شد و مساحت آن به ۳۷۵۰ مترمربع می‌رسد. این عمارت، ۲۳ اتاق تو در تو دارد که در آنها ۱۷ فضا به منظور حفاظت از اسناد و اشیای تاریخی تعبیه شده است.

تجربه موزه‌گردی در بوشهر / خانه موزه رئیسعلی دلواری؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در جنوب ایران

ساختمان ظاهری ساده با سقف چوبی دارد و گچ‌بری، شیشه‌های رنگی بر روی شمسه‌ها و تزییناتی کوچک بر روی در، تنها چیزهایی هستند که برای تزیین عمارت به کار رفته‌اند.

در ابتدای ورود، آنچه که توجه را به خود جلب می‌کند، جای گلوله‌ها بر روی در عمارت است. این گلوله‌ها به شبیخون انگلیسی‌ها مربوط می‌شوند که به شهر حمله‌ور شده و شروع به تیراندازی کردند. پس از گذر از در، حیاط بزرگی دیده می‌شود که قدمت درختان نخلش به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و در کنار آنها چندین توپ جنگی به نمایش درآمده است.

در سمت راست موزه، اتاقی شیشه‌ای قرار دارد که محل برگزاری جلسات رهبران بوده و تندیس‌هایی از «سید عبدالله مجتهد بلادی بوشهر»، «رییسعلی دلواری»، «حیدر غلام»، «غلام شاه حیدر»، «خالو حسین دشتی» و دو نگهبان در آن قرار داده شده است.

شرح تمام وقایع دوران اشغال بوشهر توسط انگلیسی‌ها و مقاومت‌های مردم در برابر اشغالگران، به شکل مکتوب در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. هنگامی که وارد راهرو می‌شوید شرح این وقایع را به ترتیب زمانی در تابلوهای نصب شده بر روی دیوارها می‌بینید. برخی از این وقایع را در اتاق‌ها نیز به نمایش درآورده‌اند.

تجربه موزه‌گردی در بوشهر / خانه موزه رئیسعلی دلواری؛ جاذبه‌ای منحصر به فرد در جنوب ایران

اسناد تاریخی مربوط به حماسه‌های مردم استان بوشهر در دفاع از وطن

ابزار و سلاح‌های جنگی دست‌ساز و مورد استفاده رئیسعلی و یارانش شامل شمشیر و دوربین چشمی شهید رئیسعلی دلواری که ثبت ملی شده‌اند.

تمبرهای تاریخی مربوط به دوران اشغال بوشهر با مهر "بوشهر تحت اشغال بریتانیا"

نقشه‌ها، اسناد و نامه‌های مربوط به حمله انگلیسی‌ها

اشیای دوره مبارزات ضد استعماری

لباس رزم مردم استان بوشهر

سوگندنامه و وصیت‌نامه رئیسعلی دلواری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید