یکی از سوالاتی که محققان امروز مطرح کرده‎اند این است که آیا خیام اشعاری که تحت عنوان رباعیات به وی منتسب شده است را خودش سروده؟ چرا که رباعیات نمایانگر جهان‎بینی بسیار متفاوتی نسبت به آثار فلسفی اوست.

مجسمه خیام

عمر خیام با نام کامل غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری زاده ۴۴۰ هجری قمری در نیشابور متولد شد. او ریاضی‎دان، ستاره‎شناس و شاعر ایرانی بود که به خاطر دستاوردهای علمی‏اش مشهور شد. با این حال دلیلی که او در جهان شناخته شده است، رباعیات وی بوده. در این نوشته قصد داریم تا با خیام بیشتر آشنا شده و قیمت کتاب رباعیات خیام را هم با یکدیگر بررسی کنیم.

خیام به عنوان یک دانشمند

نام او یعنی خیام به معنی خیمه‎ساز ممکن است از حرفه پدرش گرفته شده باشد. او پیش از سفر به سمرقند در زادگاهش یعنی نیشابور به تحصیل علوم و فلسفه پرداخته بود و رساله «فی البراهین علی مسائل الجبر والمقابله» را که عمده شهرت او در ریاضیات بر آن استوار است را به پایان رساند. شاید در چارچوب این کار بود که او کشف کرد که چگونه می‌توان نتایج ابوالوفاء را در مورد استخراج مکعب و ریشه چهارم به استخراج ریشه n ام اعداد برای اعداد صحیح دلخواه n تعمیم داد.

در شرق خیام در درجه اول به عنوان یک دانشمند شناخته می‏شود. خصوصا تبحر وی در ستاره‎شناسی و ریاضیات همواره مورد توجه قرار گرفته است. خیام که آثارش پیشاپیش جنبش‎های اگزیستانسیالیستی و اومانیستی بوده به عنوان یک فیلسوف نیز شناخته می‏شود. تا همین اواخر خیام اساسا به عنوان شاعر در شرق شناخته نمی‏شد (قطعا نه در قد و قواره مولانا، حافظ یا سعدی). اما این روزها می‎بینیم که تمایل مردم برای خرید کتاب خیام و جست‎وجوی قیمت کتاب رباعیات خیام به شدت افزایش یافته است.

خیام به عنوان یک شاعر

یکی از سوالاتی که محققان امروز مطرح کرده‎اند این است که آیا خیام اشعاری که تحت عنوان رباعیات به وی منتسب شده است را خودش سروده؟ چرا که رباعیات نمایانگر جهان‎بینی بسیار متفاوتی نسبت به آثار فلسفی اوست.

اما این تناقض ظاهری را می‎توان این چنین توجیه کرد: خیام از شعر برای بیان احساسات شخصی‏اش استفاده کرد که نمی‎خواست آن‎ها را به عنوان گفتمان فلسفی مطرح کند. خیام با اینکه مسلمانی مومن بود اما دریافت که واقعیت‎های دردناک زندگی انسان را نمی‎توان با اصرار قرآن مبنی بر وجود خدای مهربان که جهان را بر اساس تدبیر الهی آفریده تبیین کرد.

به خاطر همین عقاید در تضاد با فقهای متدین مسلمان قرار گرفته و سخنان عمومی خود را تعدیل کرد. به جای آن احساسات واقعی خود را در اشعارش بروز داد. همین مسئله سبب شده تا کنجکاوی مردم برای استعلام قیمت کتاب رباعیات خیام و خرید رباعیات خیام نفیس به شدت افزایش یابد. به این خاطر که دوست داریم از ژرفای سخن این شاعر سر در بیاوریم.

این اشعار آگاهانه یا ناآگاهانه برگرفته از نظام اعتقادی ایرانی پیش از اسلام زروانیستی است که در آن زمان بی‎کران است و خالق و کنترل‎کننده همه چیز در نظر گرفته می‏شود. در این نظام اعتقادی زندگی انسان مقدر شده و در نهایت نمی‎توان کاری کرد که آن را تغییر داد. بنابراین تنها را عقلانی برای انسان این بود که از زندگی به بهترین شکل ممکن لذت ببرد. این مسئله در طی سال‎های اخیر نیز زبانزد عام و خاص شده و به همین خاطر توجه مردم برای دریافت قیمت کتاب رباعیات خیام افزایش یافته است.

به نمونه‎ای از اشعار او توجه کنید:

گر آمدنم بخود بدی، نامدمی

ور نیز شدن بمن بدی، کی شدمی

به زان نبدی که اندر این دیر خراب

نه آمدمی نه شدمی نه بدمی

مقبره خیام
مقبره خیام

ترجمه رباعیات خیام به زبان انگلیسی

رباعیات او در سال ۱۸۵۹ توسط شاعر انگلیسی ادوارد فیتز جرالد ترجمه و منتشر شد. این ترجمه توانست به یکی از محبوب‎ترین نقل قول‎ها و گلچین شده‎ترین آثار به زبان انگلیسی تبدیل شود. نام خیام چنان در میان انگلیسی زبان‎ها زبانزد شد که به افتخار او سازمان‎هایی را تاسیس کردند که علاقه‌مندی به دیگر شاعران فارسی‌زبان و آثار آن‎ها را تشویق می‎کرد.

قیمت کتاب رباعیات خیام را از کجا دریافت کنیم؟

البته خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که خیام غیر از رباعی اشعار دیگری هم داشت. او اشعار خود را به زبان فارسی و عربی می‏نوشت اما آنقدر زیاد نبود که بتوان از آن‎ها به عنوان یک اثر شاخص یاد کرد. بخش قابل توجهی از آثار این دانشمند و شاعر حاصل تاملات فلسفی اوست. اگر شما هم تمایل به خرید کتاب خیام دارید، می‎توانید از طریق همین لینک قیمت کتاب رباعیات خیام را بررسی کنید.

قیمت کتاب رباعیات خیام

سخن پایانی

همان‎طور که دیدید، خیام در ابتدا به عنوان شاعر شناخته نمی‏شد اما بعد از مدتی توجه مردم به سوی رباعیات این دانشمند و فیلسوف جلب شده و متوجه غنای محتوایی و صمیمیت و سادگی اشعار وی شد. همین مسئله سبب شد که خیام نه تنها در شرق بلکه در غرب نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد. ما در این نوشته تلاش کردیم تا مروری بر خیام و شیوه تفکر وی داشته باشیم و در نهایت یک سایت خوب برای استعلام قیمت کتاب رباعیات خیام معرفی کردیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید