وزیر امور خارجه روسیه معتقد است: «البته وقتی از عدالت و دموکراسی‌سازی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم این واقعیت را تحمل کنیم که از ۱۵ عضو شورای امنیت، شش عضو آن به اردوگاه آمریکا تلعق دارند که کاملاً تابع اراده واشنگتن هستند.»

 غرب شروط روسیه درباره توافق غلات را نمی‌پذیرد

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل در ژوهانسبورگ گفت: مسکو تنها پس از اجرای تعهدات مربوط به این کشور به توافقنامه صادرات غلات باز خواهد گشت، ولی روسیه هیچ نشانه‌ای از آمادگی کشورهای غربی برای تحقق تعهداتشان مشاهده نمی‌کند.

به گزارش سلام نو به نقل از تسینم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان اجلاس سران گروه بریکس در ژوهانسبورگ، اعلام کرد که غرب آمادگی اجرای شروط مربوط به روسیه در رابطه با توافقنامه صادرات غلات را ندارد. به گفته وی، روسیه تنها در صورت اجرای واقعی همه تعهدات به طرف روسی به توافق غلات بازخواهد گشت. 

 لاوروف در پاسخ به سئوال دبیرکل سازمان ملل در مورد چشم انداز از سرگیری ابتکارعمل کریدور دریای سیاه، موضع گیری مسکو  که توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بیان شده بود و در مورد آمادگی کرملین برای بازگشت به مشارکت در آن پس از اجرای تعهدات مربوط به این کشور را تکرار کرد.   

وی یادآور شد که مسکو هیچ نشانه ای از آمادگی غرب برای اجرای شرایط روسیه برای بازگشت به توافق غلات ندیده است.به گفته این دیپلمات روس، غرب تنها از روسیه می خواهد که از پیشنهادهای سازمان ملل حمایت کند، که بارها این بوده است که مسکو  موافقت خود را از اجرای بخش اوکراینی توافق نامه پس نگیرد. آنها همچنین وعده دادند که در ازای ادامه مشارکت روسیه، غرب "مکاتباتی" را، به عنوان مثال، درباره بازگشت بانک کشاورزی روسیه به سیستم سوئیفت، آغاز خواهد کرد. ولی تمام اینها در حد حرف باقی مانده است.

پیش از این روزنامه "ملیت" گزارش داد که ترکیه، روسیه و سازمان ملل ممکن است نشستی سه جانبه در استانبول برگزار کنند تا در مورد وضعیت پیرامون توافق غلات گفتگو کنند. این مقاله خاطرنشان کرد: آنکارا به تلاش های دیپلماتیک برای احیای طرح کریدور دریای سیاه ادامه خواهد داد.

لاوروف در این دیدار با گوترش همچنین در خصوص فعالیت‌های سازمان ملل گفت‌وگو و تاکید کرد که هدف روسیه توسعه همکاری‌های دوجانبه سودمند با این سازمان است. در این دیدار، طرفین بر لزوم رعایت دقیق اصل بی طرفی مقامات سازمان‌های  بین المللی که در ماده ۱۰۰ منشور آن تصریح شده، اشاره کردند.

لاوروف: نام بریکس پس از گسترش این گروه تغییر نخواهد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، پنج شنبه، در پایان نشست سران بریکس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نام گروه بریکس BRICS - پس از ورود کشورهای جدید به آن تغییر نخواهد کرد. به گفته وی، "این نام دیگر به یک برند شناخته شده در جهان تبدیل شده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: هیچ یک از اعضای تازه وارد شده به صفوف بریکس هم پیشنهادی درباره نام جدید ارائه نکرده اند و این مسئله اصلاً مطرح نشده است. نمایندگان همه کشورهای عضو این بلوک درک می کنند که بهتر است نام گروه تغییر نکند. 

پیش از این، سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، تصمیم این گروه را برای دعوت از کشورهای آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای پیوستن به این گروه اعلام کرد. وی تاکید کرد که این بلوک به یک مرحله توسعه محدود نخواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز به نوبه خود به اعضای جدید گروه بریکس تبریک گفته و اطمینان داد که مسکو به تلاش برای گسترش نفوذ بریکس در جهان ادامه خواهد داد.

لاوروف عضویت دائم آلمان و ژاپن در شورای امنیت سازمان ملل را رد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، همچنین  در پاسخ به سئوالی به خبرنگاران اعلام کرد که عضویت دائمی آلمان و ژاپن در شورای امنیت سازمان ملل متحد قابل بحث نیست.  وی گفت: «بحث پیوستن آلمان و ژاپن به شورای امنیت به صورت دائمی اصلا مطرح نیست و از لحاظ معنایی نیز در نتیجه چنین اقدامی فقط بی عدالتی در این ارگان تشدید خواهد شد.»

لاوروف تاکید کرد: این مسئله در شرایط کنونی غیرممکن است که بیش از یک سوم ترکیب فعلی شورای امنیت را کشورهای «میلیارد طلایی» تشکیل دهند. در عین حال، ۸ میلیارد باقیمانده از مردم جهان، کمتر از آنها در شورای امنیت حضور دارند.

وزیر خارجه روسیه افزود: نه آلمان و نه ژاپن به عنوان «مجری کاملاً مطیع اراده واشنگتن، عملاً مانند سایر کشورهای غربی» هیچ چیز جدیدی به مباحثات در شورای امنیت اضافه نخواهند کرد. این حق باید به کشورهای آسیایی و آفریقایی برسد که صدایشان در سازمان ملل کمتر شنیده می‌شود.

به گفته لاوروف، طرف روسی از مدت‌ها قبل به ضرورت اصلاحات در سازمان ملل اشاره کرده و در طول ۱۵ سال گذشته کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. او معتقد است که این شورای امنیت بود که برای اکثر مردم نماد سازمان شد. لاوروف تاکید کرد که شورای امنیت دارای اختیاراتی است که هیچ ارگان دیگری ندارد. به ویژه، آنها به حل و فصل مسائل جنگ و صلح و همچنین اقدامات قهری مشابه تحریم ها مربوط می‌شوند.

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است: «البته وقتی از عدالت و دموکراسی‌سازی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم این واقعیت را تحمل کنیم که از ۱۵ عضو شورای امنیت، شش عضو آن به اردوگاه آمریکا تلعق دارند که کاملاً تابع اراده واشنگتن هستند.»

وی یادآور شد: «این موضوع در جریان اجلاس رهبران بریکس نیز مطرح شد و حتی در اسناد نهایی نیز منعکس شده است. به گفته لاوروف، برای اولین بار در اسناد این سازمان تاکید شده که از اصلاح شورای امنیت از طریق گسترش نمایندگی کشورهای در حال توسعه در همه گروه‌های عضویت، از جمله دائمی، حمایت می‌کند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید