معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران درخصوص میزان یارانه نگهداری معلولان و سالمندان در خانه‌های مراقبتی کوچک نیز توضیح داد: برای نگهداری هر فرد دارای معلولیت به صورت ماهانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از طرف سازمان بهزیستی در وجه خانه‌ها تحت عنوان یارانه نگهداری پرداخت می‌شود.

واریز یارانه جدید دولت از امشب | یارانه ۶.۳ میلیونی به چه کسانی تعلق می گیرد؟
به گزارش سلام نو؛ معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران از برنامه این سازمان برای کاهش مراکز نگهداری تجمعی و گسترش خانه‌های کوچک مراقبتی خبر داد و گفت: گرانی خانه‌ها و بالا بودن هزینه رهن و اجاره بر روند گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک به شدت اثرگذار است با این حال تعداد این خانه‌ها در سال جاری به ۲۳ مورد افزایش یافته است.

یوسف رضایی در گفت‌وگو با ما، با بیان اینکه هدف سازمان بهزیستی کاهش مراکز نگهداری تجمعی و گسترش خانه‌های کوچک مراقبتی است، اظهار کرد: در خانه‌های مراقبتی کوچک افراد همچون مراکز تجمعی به صورت گروهی توسط مراقبینی متخصص نگهداری می‌شوند، با این تفاوت که در این خانه‌ها افراد در تمامی بخش‌های زندگی عادی مشارکت دارند و می‌توانند از توانایی‌هایشان استفاده کنند. این درحالیست که به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند علی رغم اینکه توانایی انجام کارهای حداقلی را دارند اما انجامشان از آنها دریغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در خانه‌های مراقبتی کوچک زندگی جریان دارد، گفت: البته نمی‌توان همه توان‌خواهان را در خانه‌های کوچک نگهداری کرد و قصد بر این نیست به طور کلی مراکز تجمعی جمع شود اما هدف ما کاهش مراکز تجمعی و حرکت به سمت افزایش خانه‌های مراقبتی کوچک است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر تمامی مراکز نگهداری به بخش خصوصی واگذار شده است، اما سعی می‌کنیم متقاضیان دریافت مجوز را به سمت دریافت مجوز راه‌اندازی خانه‌های کوچک ترغیب کنیم.

رضایی در پاسخ به این سوال که از سال ۱۴۰۰ تاکنون که سازمان بهزیستی اقدام به گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک کرده چه تعداد خانه مراقبتی راه‌اندازی شده است؟ افزود: در سال ۱۴۰۱، ۱۱ خانه مراقبتی کوچک در استان تهران راه‌اندازی شد و این درحالیست که تعداد این خانه‌ها در سال جاری به ۲۳ خانه افزایش پیدا کرده است. البته ۲۱ خانه مربوط به خانه مراقبتی معلولان ذهنی، یک خانه مربوط به سالمندان و یک خانه برای نگهداری بیماران مزمن روان است. به عبارتی تعداد خانه‌های کوچک مراقبتی ویژه سالمندان و بیماران مزمن روان بسیار کم است و خیران و متقاضیان صدور مجوز بهتر است برای راه‌اندازی خانه‌های مراقبتی ویژه این گروه اقدام کند.

وی ادامه داد: البته گرانی خانه و بالا بودن هزینه رهن و اجاره خانه‌ها نیز بر روند گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک به شدت اثرگذار است.

به گفته رضایی، سازمان بهزیستی برای گسترش خانه‌های مراقبتی کوچک هدف‌گذاری داشته است که تا تحقق آن هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران درخصوص میزان یارانه نگهداری معلولان و سالمندان در خانه‌های مراقبتی کوچک نیز توضیح داد: برای نگهداری هر فرد دارای معلولیت به صورت ماهانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از طرف سازمان بهزیستی در وجه خانه‌ها تحت عنوان یارانه نگهداری پرداخت می‌شود. / ایسنا

کد خبرنگار: ۱۵
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید