بازدید از بعضی جاذبه‌های طبیعی شما را به وجد می‌آورد از این رو با ما همراه باشید و دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید.

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

سلام نو _ سرویس گردشگری: گل فشان بندر تنگ از جاهای دیدنی استان سیستان و بلوچستان در شهرستان چابهار است. کوه‌های گل افشان این منطقه در نزدیکی کنارک و در محل بندر تنگ واقع شده‌اند. کوه گل افشان بندر تنگ ارتفاعی ۱۰۰ متری دارد و قطر و قاعده آن نیز بیشتر از ۱۰۰ متر است. این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز گردشگران زیادی را جذب جنوب ایران می‌کند.

گل فشان چابهار؛ جاذبه‌ای تماشایی

گل فشان بندر تنگ در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان چابهار و در ساحل دریای عمان قرار دارد. در این محل از گذشته یک اسکله صیادی بزرگ و فعال قرار داشت. کوه‌های گل افشان منطقه چابهار هفت کوه هستند.

این کوه‌های فعال، اندازه‌های مختلف و متنوعی دارند. بزرگ‌ترین این گل فشان‌ها در جاده کهیر-تنگ واقع شده است.

برای دسترسی آسان گردشگران و آسایش آن‌ها در این منطقه، امکانات مناسبی چون جاده آسفالت، سرویس بهداشتی، آلاچیق‌های سایه‌بان‌دار و آب آشامیدنی قرار داده‌اند.

در این مکان، تورهای گردشگری بسیاری برگزار می‌شود که این جاذبه دیدنی را بهتر به گردشگران می‌شناسانند.

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

گِل ‌فِشان پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل‌ ولای از زیر زمین، چشمه ‌وار به سطح زمین می ‌رسد و شکل ماهوری بخود می ‌گیرد.

چشمه‌ های گل افشان چابهار جاذبه ‌ای شگرف، نادر و منحصر به فرد طبیعی زمین‌ شناسی است که با دارا بودن پتانسیل ‌ها و امتیازات مخصوص خود٬ می‌ تواند به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه٬ به یک اثر جهانی تبدیل شود.

در سیستان وبلوچستان و در شمال جاده کهیر- تنگ ( جنوب جاده کهیر- زرآباد) کوه گل فشان مخروطی شکلی وجود دارد که بزرگ ‌ترین و مشهورترین کوه گل افشان فعال ایران است.

این گل‌ فشان ها در ۹۵ کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستای تنگ در زمینی مسطح واقع شده و دارای سه تپه کوچک گل فشان است که یکی از آنها شبیه آتشفشان و در حال حاضر فعال است و بقیه آنها نیز از چند سال قبل به صورت غیرفعال درآمده‌اند .

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

در بلندای این تپه‌ها، دهانه‌ هایی به قطر چند سانتی متر وجود دارد و از دهانه گل‌ فشان که در حال حاضر فعال است، به طور متناوب گل خاکستری رنگ خارج شده و به سوی دامنه‌ها سرازیر می ‌شود.

دوره تناوب این پدیده نادر و زیبا ده تا پانزده دقیقه است که این عمل با لرزش خاک همراه است و گاهی به هنگام خروج گل، صدایی همانند شلیک تفنگ از آن به گوش می ‌رسد.

بازدید از گل فشان چابهار

در اینکه دیدنی‌های ایران را با سفر به مناطق مختلف باید دید، شکی نیست. اما اینکه چرا بازدید از این جاذبه گردشگری برای هر ایرانی و مسافر خارجی لازم است، دلیل‌های گوناگونی وجود دارد:

* دیدار از کوه گل فشان چابهار، دیدن پدیده‌ای نادر در ایران و دنیا است که همتای آن را نمی‌توان در هر جایی پیدا کرد.

* از گِل‌های این کوه می‌توان برای درمان بیماری‌های پوستی همچون آکنه و اگزما، کمردرد، درد ستون مهره‌ها، گرفتگی ماهیچه‌ها، دردهای مفصلی، تنگی و گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های دیگر استفاده کرد.

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

* دیدار از کوه گل فشان چابهار به‌معنای دیدن یکی از ۲۴ کوه گِل افشان دنیا است. یعنی دیدن پدیده‌ای که در بسیاری از کشورها نمی‌توان همتای آن را پیدا کرد.

* دیدار کویر اطراف کوه گل فشان چابهار که آن هم یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعت است.

فعالیت‌های درونی زمین دلیل پیدایش کوه گل فشان چابهار است و هر بیننده‌ای با دیدن آن دچار نوعی حیرت می‌شود. نکته جالب این است که در دوروبر این تپه‌ها هیچ گیاهی رشد نمی‌کند و تا چشم کار می‌کند، توده‌های خاک و کویر دیده می‌شود.

نکته جالب دیگر درباره این گِل، مناسب بودن آن برای سفالگری است. گل مخصوص کوزه‌گری باید چسبناک و پودری، و بدون دانه‌های درشت و برجسته باشد و گل این گل افشان‌ دارای چنین ویژگی‌هایی است.

گل افشان‌های چابهار ویژگی‌هایی خاص و منحصربه‌فرد دارند و نسبت به نمونه‌های خود در سراسر جهان از وضعیت بهتری برخوردار هستند؛ اما متاسفانه آن گونه که شایسته این پدیده طبیعی زیبا و خارق‌العاده است، از آن‌ها نگهداری نشده و به‌درستی به دیگران معرفی نشده‌اند.

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

گل افشان‌های چابهار سه تپه کوچک را شامل می‌شوند که یکی از آن‌ها فعال و دو مورد دیگر غیرفعال هستند. روی تپه‌ها دهانه‌هایی قرار دارد که قطر آن‌ها چندین سانتی‌متر است و از دهانه آن‌ها گل خاکستری رنگ، خارج و به دامنه‌های کوه سرازیر می‌شود.

این پدیده‌ها با لرزش خاک همراه هستند و زمانی که گل از آن‌ها به بیرون پرتاب می‌شود، صدایی مانند صدای شلیک تفنگ از آن‌ها به گوش می‌رسد. دوره تناوب گل افشان‌های چابهار در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.

گل فشان‌ها سه تپه هستند که یکی از آن‌ها فعال است و از دهانه آن گل سرد خاکستری پرتاب می‌شود

دهانه‌هایی در بالای تپه‌ها است که شباهت بسیاری به قله‌های آتشفشان دارد. پتانسیل‌ها و امتیازات ویژه این گل فشان‌ها سبب شده است که عنوان «دومین ژئوپارک خاورمیانه» را به خود اختصاص دهند و آن را تبدیل به یک اثر جهانی کنند. فعالیت گل‌فشان‌های ایران که در جلگه‌ ساحلی دریای عمان، به‌ویژه بلوچستان جنوبی قرار دارند؛ در فصل‌های مختلف سال، از سالی به سال دیگر متفاوت است.

دیدن گل فشان چابهار را از دست ندهید

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیا IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    6 1
    گل‌افشان
  • محمد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    0 0
    اتفاقا همین امروز بعد از مدتها فوران کرده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید