همان گونه که از نام غبارگیرهای صنعتی پیداست، استفاده‌های اصلی این تجهیزات برای پاکسازی و رفع گرد و خاک ها سایر ذرات ریز موجود در هوا می باشد، مشکلی که این روزها بسیاری از شهرهای ایران و حتی برخی کشورهای دیگر را درگیر خود کرده است.

صبا فولاد خلیج فارس و تعهد در مبارزه با غبارهای صنعتی

کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت صبا فولاد خلیج فارس قابل مشاهده خواهد بود.

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط ۳۲ شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار گردید و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد. در ادامه به معرفی شرکت صبا فولاد خلیج فارس و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

درباره شرکت صبا فولاد خلیج فارس

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۱۳۸۳ با هدف نیل به اهداف برنامه جامع توسعه و تکمیل زنجیره فولادی کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این صنعت استراتژیک، در ۲۰ کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در زمینی به مساحت ۴۱۳ هکتار به ثبت رسید.

کارخانه صبا فولاد به عنوان اولین تولید کننده بریکت گرم آهن اسفنجی در ایران با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال محسوب می‌شود که برخورداری از مزیت‌های مهمی همچون قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و بهره مندی از زیرساخت های مناسب این منطقه، نزدیکی به راه آهن، دسترسی به بنادر مهم کشور و آب‌های آزاد، برخورداری از امکانات حمل و نقل جاده‌ای و نزدیکی به معادن سنگ آهن و گندله‌سازی، صبا فولاد را در زمره صنایع استراتژیک با بهره‌وری بالا قرار داده و به تولیدکننده‌ای استراتژیک در زمینه صنعت فولاد برای کشورمان تبدیل نموده است.

با خروج شرکت سرمایه گذار خارجی و سپس با ورود شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان سهامدار این کارخانه، امور در مسیر اصلی خود قرار گرفت و در سال ۱۳۹۶دستاوردهای عملی صبا فولاد در قالب افتتاح فاز نخست و اولین کارخانه بریکت گرم ایران با افزایش ظرفیت تولید سالیانه آهن کشور به میزان یک و نیم میلیون تن به ثمر نشست.

بازار هدف صبا فولاد در صادرات محصول را کشورهای آسیایی و اروپایی تشکیل می دهند چرا که این کشورها از یک سو به مواد اولیه با کیفیت نیازمندند و از سوی دیگر با توجه به تولید محصول با ارزش افزوده بالا، حاضر به پرداخت هزینه بیشتری برای تولید مواد اولیه با کیفیت بالا هستند. طرح های توسعه‌ای متعددی در کارخانه صبا فولاد در دست اقدام است که براساس چشم انداز ترسیمی دستیابی به ظرفیت تولید سالانه سه میلیون تن محصول نهایی از گندله سازی تا محصولات تخت نورد شده در نظر گرفته شده است.

شرکت صبا فولاد ضمن در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی و همچنین عمل به مسئولیت های اجتماعی خود، برای ۵٠٠ نفر به صورت مستقیم و هزاران نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است و با اجرای فازهای بعدی و رسیدن به ظرفیت اسمی توان ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود ٢٠٠٠ نفر و اشتغال غیرمستقیم ١٠٠٠٠ نفر از هرمزگان نشینان را داراست.

یکی از عمده فعالیت‌های این شرکت برای محافظت از محیط‌زیست مسئله حفظ کیفیت هوا و توجه به آلاینده‌های وارد شده به جو بوده است.

صبا فولاد خلیج فارس و تعهد در مبارزه با غبارهای صنعتی

پروژه بهره‌برداری از غبارگیرهای صنعتی به جهت حفاظت از سلامت هوا

همان گونه که از نام غبارگیرهای صنعتی پیداست، استفاده‌های اصلی این تجهیزات برای پاکسازی و رفع گرد و خاک ها سایر ذرات ریز موجود در هوا می باشد، مشکلی که این روزها بسیاری از شهرهای ایران و حتی برخی کشورهای دیگر را درگیر خود کرده است. عوامل بسیاری دخیل هستند که موجب شده طی ده گذشته، میزان گرد و غبار رو به افزایش رفته و درجه آلودگی و ناسالم بودن هوا را در مرز خطرناکی قرار دهد، به طوری که به دلیل وقوع این پدیده آزار دهنده شاهد تعطیلی های مکرر مدارس و سایر مراکز دولتی و خصوصی باشیم.

این ذره‌ها جامد بوده و در مواردی قابل رویت هستند. در صورتی که از نظر وزنی سنگین باشند به سمت پایین می آیند و به شکل ذرات خاک و غیره دیده می شوند در غیر این صورت مانند گرد فلزها در هوا معلق خواهند ماند. غبارگیرهای صنعتی سیستمی هستند که با جمع کردن ذره‌های ناسالم، تا حدی به پاکی هوا کمک خواهند کرد. از این رو غبارگیرهای صنعتی را در محیط‌هایی که بیشتر در معرض خطر آلودگی قرار دارند( مانند کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌ها و جاهایی که با بریدن چوب، انواع گرده و پودر شیمیایی، صیقل دادن فلزها و غیر سرو کار دارند) استفاده می شوند.

وجود غبارگیرهای صنعتی در کنار تجهیزات و ابزارهای ماشینی و … حائز اهمیت بوده و به سلامت محیط و نیروی انسانی کمک می کند. اگر برای غبارگیرهای صنعتی بهترین فیلتر را انتخاب و نصب کنند، به طور تقریبی می توان گفت آن مکان عاری از هر گونه ذرات و تراشه‌ها می‌گردد. عملکرد غبارگیرهای صنعتی به این صورت است که یا مستقیما به سیستم‌های مربوطه متصل شده و یا آنکه درون خط‌های انتقال دهنده مثل هود یا بازرویی غبارگیرهای صنعتی قرار می گیرند. اگر بخواهیم درباره نحوه کار غبارگیرهای صنعتی توضیحی مختصر ارائه دهیم، باید بگوییم غبارگیرهای صنعتی از طریق اتصال به کابین‌های دستگاه‌ها با عمل مکش، غبارهای تولیدی را از محیط کاری خارج می‌کنند.

کارخانه صبا فولاد خلیج فارس جهت جداسازی غبار از هوای خروجی فرایندهای صنعتی، ترکیب سیکلون و اسکرابر را طراحی و تولید می‌نماید. سیکلون‌ها، هوا را بصورت مارپیچی هدایت کرده و نیروی گریز از مرکز در هوا ایجاد می‌نمایند. ذرات آلاینده بعلت سنگین‌تر بودن از هوا در جریان گریز از مرکز به سمت بیرون از مرکز مارپیچ ایجاد شده حرکت کرده و با جداره سیکلون تماس پیدا کرده و به سمت پایین جریان سقوط می‌کنند. سیکلون از دسته صافی‌ها بوده و به علت سهولت در ساخت و نگهداری کاربردهای زیادی در سیستم‌های تصفیه هوا دارند. اسکرابرها گروهی از سیستم‌های کنترل و حذف آلاینده‌های هوا شامل ذرات، گازها و مواد شیمیایی هستند.

مکانیزم اسکرابرهای هوا که به عنوان غبارگیرهای مرطوب نیز شناخته می شوند، بر پایه تماس هوای آلوده با مایع اسکراب کننده که معمولا آب است طراحی شده‌اند و باعث تصفیه هوا می‌شوند. در اسکرابرهای تصفیه هوا، مایع پاکسازی یا تصفیه کننده که معمولا آب است با جریان هوای شامل ذرات گرد و غبار آلاینده برخورد می کند. هرچه میزان تماس گاز و مایع بیشتر باشد میزان کارایی سیستم اسکرابر تصفیه هوای آلوده بالاتر می‌رود.

از اسکرابرها و سیستم شستشوی هوای آلوده در صنایع مختلف به منظور حذف گازهای گوگرد دی اکسید SO۲ ، حذف HCL هیدروکلریک اسید، حذف کربن دی اکسید، حذف بخارات اسیدی، حذف دوده و فیوم و حذف ذرات معلق استفاده می‌شود.

از اسکرابر دود در صنایع مختلف اعم از: صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع شیمیایی و تولید اسید، حذف آلایندگی دستگاه های زباله سوز و دیگر صنایع وابسته استفاده می‌شود.

شرکت صبا فولاد با استفاده از تکنولوژی توضیح داده شده، نسبت به فیلتراسیون هوای خروجی از سیستم کاری خود اقدام کرده و از این طریق توانسته نسبت به حفظ و کنترل کیفیت هوا اقدام نماید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید