رشت سحرانگیز و تماشایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره میدانی تاریخی در رشت بدانید.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر رشت، یکی از اولین شهرهایی بود که در دوران دودمان پهلوی، در اوایل قرن بیستم، حرکات جنبش مدرنیته را تجربه کرد. ساختمان شهرداری در محوریت میدان شهرداری رشت قرار دارد، در حالی که در شهرهای سنتی ایران، این موقعیت، به مسجد مرکزی شهر اختصاص داده می شئ. گفته می شود علت بروز این تغییرات نزدیکی به روسیه بوده است.

سیر تاریخی میدان شهرداری در رشت

اولین شعب بانک، کتابخانه ملی، تئاتر، اتوبوس و اولین ایستگاه راه آهن در ایران متعلق به رشت بوده است. شهرداری که در رشت بنا شد نیز در واقع مجموعه ای از امکانات جدیدتر را در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر ایران ارائه می داد و شهر را با هویتی نوین مجهز کرد. کم کم دفاتر دیگری در اطراف میدان ساخته شد و به این ترتیب میدان شهرداری رشت به قلب تپنده شهر تبدیل شد و با مساحت ۷۰۰۰ متر مربع، این میدان، اولین میدان شهرداری در ایران شد.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

اگر به گذشته‌ دورتر سفر کنیم، این منطقه یک تپه بوده که مردم یک شخص مقدس را در آن دفن کرده بودند. آن شخص به حضرت ابوجعفر مشهور بود که اکثر مردم محلی را مسلمان کرده بود. ساکنان شهر یک قبرستان دور این مقبره به وجود آوردند.

اما قبل از ساخت ساختمان شهرداری، باید این آثار نابود می شد، اما آرامگاه هنوز هم وجود دارد. نکته جالب اینکه در حین حفر برای ساخت ساختمان، ظروف سفالی که متعلق به دودمان تیموری بودند، کشف شدند که نشان می ‌دهد تاریخ این منطقه به زمان های دورتری بر می ‌گردد.

امروزه، میدان شهرداری رشت بسیار با تغییراتی که در آن صورت گرفته، متفاوت از زمانی است که اولین بار ساخته شد. تغییرات بدیهی هستند و گاهی اوقات مفیدند، به عنوان مثال، آخرین تغییراتی که در خیابان‌ های اطراف میدان شهرداری رشت صورت گرفته، باعث شده‌ اند که هیچ وسیله نقلیه ‌ای به آن نزدیک نشود و افراد بتوانند بدون دغدغه از دیدن و خرید و ملاقات با افراد لذت ببرند.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

این تغییرات باعث شده‌ا ند که میدان شهرداری رشت تبدیل یک نقطه‌ عالی برای دیدار، پیاده ‌روی، خرید و سرگرمی و به‌ ویژه تفریح در شود. تمام ساختمان‌ های عمومی اطراف میدان دارای دکوراسیون نورپردازی بسیار زیبا هستند. شب‌ هنگام، میدان شهرداری رشت با چشم ‌اندازهای زیبا و خوراکی ‌های جذابش گزینه‌ خوبی برای گردش است. همچنین در هر گوشه ‌ای از میدان، هنرهای خیابانی و گروه‌ های موسیقی وجود دارد که زندگی اطراف میدان را زنده و جذاب تر می ‌کنند.

جاذبه‌های میدان شهرداری رشت

برج ساعت رشت

سه سال پس از ساخت کاخ شهرداری رشت، در سال ۱۳۰۸ بر روی برج دیده‌بانی ساعتی نصب کردند که هنوز هم مانند روز اول کار می‌کند و صدای زنگ آن حتی برای اهالی رشت که هزاران بار آن را شنیده‌اند هم هنوز جالب و شنیدنی است. زنگ ساعت میدان شهرداری، هر ساعت و همچنین هر نیم‌ساعت به صدا درمی‌آید که ترکیب آن با صدای خنده‌های عابران، مغازه‌داران و آب‌نمای میدان بسیار دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی شده است.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

کتابخانه ملی رشت

این شما و این هم تنها کتابخانه مردمی ایران! حتما برایتان جالب است اگر بدانید کتابخانه ملی رشت تحت حمایت هیچ ارگان و سازمانی نبوده و تمام هزینه‌های آن از اجاره‌های مغازه متعلق به کتابخانه و افراد خیر تامین می‌شود.

البته که جذابیت این کتابخانه محدود به نحوه اداره و تامین مالی آن نیست. این کتابخانه اولین کتابخانه ملی ایران محسوب می‌شود و افتتاح آن در شهر رشت، از اهمیت مسئولان وقت و مردم این شهر به حوزه کتاب و کتابخوانی حکایت دارد. کتابخانه ملی رشت در سال ۱۳۰۶ و توسط محمدعلی تربیت بنا شده است.

تلفیق معماری اروپا با معماری زیبای ایرانی، این ساختمان را به یکی از زیباترین ساختمان‌های میدان شهرداری تبدیل کرده است؛ طوری که هرکسی که گذرش به این میدان بیفتد ناخودآگاه دوربینش را برای گرفتن عکسی از کتابخانه ملی رشت آماده کرده و تصویری از آن را به یادگار ثبت می‌کند.

هتل ایران رشت

وقتی می‌گوییم میدان شهرداری رشت، مکانی همه چیز تمام است منظورمان این است که در این میدان مهم‌ترین ساختمان‌ها را می‌توان پیدا کرد. هتل ایران رشت یکی از همین ساختمان‌های مهم است. این هتل در شمال غربی میدان شهرداری واقع شده و در فاصله سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ ساخته شده است.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

هتل ایران رشت تا سال ۵۷ میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و بعضی از آن‌ها خاطره اقامت خود در این هتل را در روزنامه یا کتابی مستقل چاپ کرده‌اند. با وقوع انقلاب اسلامی، هتل ایران تغییر کاربری داد و به نفع بنیاد مستضعفان، مصادره شد.

در سال ۱۳۷۷ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به قصد احیا و بازسازی، آن را از بنیاد مستضعفان خرید و مرمت کرد. اما به دلیل دخل و تصرف‌های نابجا و بازسازی‌های غیراصولی، این مکان هیچ‌وقت به روزهای اوج خود برنگشت و میزبان هیچ مسافری نشد.

اکنون درهای هتل ایران رشت تنها زمان برگزاری نمایشگاه، به روی عموم باز می‌شود که اگر از زمان جشنواره‌ها باخبر باشد می‌توانید به موقع خود را به میدان شهرداری برسانید و این ساختمان تاریخی و شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید. خبر خوب اینکه هتل ایران رشت در آینده نزدیک قرار است به گنجینه مردم‌شناسی تبدیل شود، بنابراین بازدید از آن تنها به زمان برگزاری جشنواره‌ها محدود نخواهد شد.

ساختمان پست رشت

شمال شرقی کاخ شهرداری رشت، ساختمان سفید رنگ ۴ طبقه‌ای خودنمایی می‌کند که طبقه سوم آن به شکل کلاه فرنگی ساخته شده است. ساختمان پست رشت که قبلا آن را با نام ساختمان پست و تلگراف و تلفن می‌شناختند؛ متعلق به دوران پهلوی اول بوده و سال ۱۳۰۹ به بهره‌برداری رسیده است.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

با اینکه هنوز هم اداره پست رشت در این ساختمان مشغول به کار است و نمی‌توان برای بازدید به داخل اداره رفت؛ اما گاهی به لطف برگزاری نمایشگاه‌های پست، پول و سکه اجازه ورود به داخل ساختمان داده می‌شود.

بنابراین اگر دوست دارید وارد این ساختمان زیبای صدساله شوید، از جشنواره‌های مرتبط به پست، غافل نمانید! البته که به محض تکمیل ساختمان جدید اداره پست، این ساختمان تخلیه و سپس به به موزه پست تبدیل می‌شود.

بازار سنتی رشت

یکی از دیدنی‌های اطراف میدان شهرداری رشت، بازار بزرگ است. بازاری خوش‌رنگ‌ولعاب و هیجان‌انگیز که بازدید از آن از واجبات سفر به رشت محسوب می‌شود. اگر به دنبال خرید سوغات رشت با بالاترین کیفیت هستید، هیچ جایی جز بازار سنتی نروید!

از انواع محصولات ارگانیک نظیر سبزی و میوه گرفته تا محصولات خانگی نظیر رب انار، آب نارنج، سیرترشی و کلوچه را می‌توانید در این بازار پیدا کنید و به عنوان سوغات به خانه ببرید.

برای هرچه جذاب‌تر شدن گشت‌وگذار در بازار سنتی رشت، فقط کافی‌ست خود را به نوشیدن یک فنجان چای خوش‌عطر شمال مهمان کرده و همراه با رشته خوشکار نوش‌جان کنید.

میدانی تاریخی در رشت / میدان تماشایی شهرداری رشت

به شما اطمینان می‌دهیم که تا مدت‌ها شیرینی این ترکیب بی‌نظیر از خاطرتان نخواهد رفت و هنوز سفرتمام نشده، برای تجربه دوباره آن و بازدید از بازار سنتی رشت برنامه‌ریزی می‌کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • پویا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    2 1
    اگر مره دوست داری ؟ غروب بیا شهرداری !

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید