۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 55457974

کاشان شهری تماشایی است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازارگردی در کاشان بدانید.

بازارگردی در کاشان

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر کاشان پس از اصفهان به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان شناخته شده است.

از جمله القاب این شهر می توان به دارالمومنین، شهر گل و گلاب، پایتخت فرش و قالی و شهر خانه های تاریخی اشاره کرد.

شهر کاشان بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی دارد که ۳۱۳ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. از جمله جاهای دیدنی کاشان می توان به بازار کاشان اشاره کرد که در سال ۱۳۵۵ به ثبت ملی ایران رسیده است.

بازار کاشان از میدان کمال الملک تا بابا افضل و از آنجا تا بازار مسگرها و دروازه دولت امتداد می یابد. ورودی این بازار در میدان کمال الملک قرار دارد. میدان بابا افضل با نام میدان سنگ یا میدان فیض نیز شناخته می شود.

بازار تماشایی کاشان

بازار کاشان، ورودی‌های متعددی دارد و از مسیرهای مختلفی می‌توانید از آن دیدن کنید.

بازارگردی در کاشان

در اینجا یک مسیر پیشنهادی به شما ارائه می‌دهیم که بیشتر دیدنی‌های بازار را دربرمی‌گیرد:

نکته ۱: این مسیر را می‌توانید بالعکس هم طی کنید.

نکته ۲: می‌توانید هر یک از دیدنی‌های این مسیر را حذف کنید.

نکته ۳: سرای امین‌الدوله مهم‌ترین جاذبه بازار کاشان است.

ورود: برای ورود به بازار کاشان، به میدان کمال الملک می‌رویم. در یکی از خیابان‌های منشعب از این میدان به

نام بابا افضل، دهانه بزرگی ما را به داخل بازار هدایت می‌کند.

آغاز مسیر: شروع به دیدن مغازه‌های مختلف کنید و راهتان را مستقیم ادامه دهید تا به مسجد و مدرسه امام برسید.

مسجد و مدرسه امام

مسجد و مدرسه علمیه امام (ره) یکی از زیباترین بناهای اسلامی ایران و بزرگترین مسجد مدرسه طلبه‌نشین کاشان محسوب می‌شود. این بنای قاجاری قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است. این مجموعه را با نام‌های مدرسه شاه و مسجد و مدرسه سلطانی هم می‌شناسند؛ طرح و نقشه عالی، وسعت فضا و منظره زیبا، سردر کاشیکاری و موارد دیگر از جذابیت‌های این مسجد به شمار می‌روند.

بازارگردی در کاشان

ادامه مسیر: پس از خروج از مدرسه امام، به‌سمت کوچه شهید پارچه باف بروید و از آنجا راه امامزاده درب زنجیر را در پیش بگیرید.

امامزاده درب زنجیر

نام اصلی این محل، امامزاده حارث (ع) است که نسبش به حضرت موسی بن جعفر (ع) می‌رسد. این امامزاده، رواق و صحن وسیعی دارد و دارای گنبد فیروزه‌ای کاشی‌کاری شده و چشمگیری است. کاشی‌های معرق بسیار زیبا و خوش‌رنگی در محل قبر به‌کاررفته و ضریح فلزی آن را دربرگرفته است. مردم کاشان احترام بسیاری برای این امامزاده قائلند و اعتقاد زیادی به آن دارند.

ادامه مسیر: پس از زیارت امامزاده، به‌سمت مهمترین بخش بازار، سرای امین‌الدوله به راه بیفتید.

سرای امین الدوله

به زیباترین، دیدنی‌ترین و خیره‌کننده‌ترین بخش بازار کاشان می‌رسیم. سرای امین‌الدوله که با نام‌های تیمچه امین‌الدوله و کاروانسرای امین‌الدوله نیز از آن یاد می‌کنند و به یاد بانی ساختش، یعنی فرخ‌ خان غفاری کاشی، ملقب به امین‌الدوله این‌گونه نامگذاری شده است.

این بخش از بازار کاشان در دوره قاجار و بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ هجری قمری زیر نظر استاد علی مریم کاشانی، طراح و معمار چیره‌دست و مشهور آن دوره، ساخته شده است.

بازارگردی در کاشان

سرای امین‌الدوله بنایی سه طبقه با سقف مرتفع است و دهانه وسیعی دارد؛ دهانه‌ای که نظیرش در هیچ‌جای دیگر دیده نشده است. تزیینات خیره‌کننده و شاهکارهای هندسی گوشه‌ای از جذابیت‌های این بنا به شمار می‌روند و استحکام بالای ساختمان و نقشه و معماری آن حیرت‌انگیز است.

از همه این‌ها که بگذریم، حضور پررنگ فرش فروش‌ها در این بخش از بازار کاشان، باعث شده تا دنیای رنگ‌ها و نقش ها حال‌وهوای دیگری را در سرای امین‌الدوله رقم بزند.

نام این اثر از تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۱۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. بد نیست بدانید بازار نو مسگرها هم کاری از فرخ خان امین‌الدوله غفاری بود که از نظر طراحی در کل ایران نمونه‌اش نبود.

بازاری با بیش از ۱۲۰ دکان از دروازه دولت تا میدان فیض که چندین کاروانسرای وسیع هم در میان آن‌ها قرار داشت. با فوت فرخ خان در سال ۱۲۸۸، بازار نو مسگرها هم رونقش را از دست داد و در دوره پهلوی با ساخته شدن خیابان‌های شهری کاملا از میان رفت.

بازارگردی در کاشان

ادامه مسیر: پس از بازدید از تیمچه امین الدوله، در همان راسته بازار کاشان به راه بیفتید. می توانید برای تازه کردن نفس و نوشیدن چای یا خوردن غذا به حمان خان بروید.

حمام خان

حمام خان، بنایی به‌جای‌مانده از دوره زندیه است که امروزه به‌عنوان یک چایخانه و رستوران سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورودی حمام خان سردری زیبا با کاشی‌کاری دیدنی دارد که دارای اهمیت تاریخی زیادی است. برای ورود به حمام چند پله را پشت‌سر می‌گذارید و وارد فضایی می‌شوید که یک حوض در میان آن است. دورتادور این فضا سکوهایی برای پذیرایی از میهمانان وجود دارد و می‌توانید دقایقی را دور از همهمه بازار در این مکان بگذرانید. این اثر از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۳۶۲۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ادامه مسیر: پس از حمام خان نوبت به بازدید از تیمچه صباغ می رسد که فاصله بسیار کمی تا حمام دارد.

تیمچه صباغ

تیمچه صباغ از آثار دوره قاجار است و به بازار حاجی سید حسین نیز شهرت دارد؛ بنایی دو طبقه که از دو بخش هشتی و فضای اصلی تیمچه تشکیل شده است و حجره‌ها پیرامون آن قرار گرفته‌اند.

بازارگردی در کاشان

در بخش میانی این تیمچه حوضی وجود دارد و تزیینات مفصلی در سقف آن دیده می‌شود. نام این بخش از نام بانی ساخت آن یعنی حاج شیخ حسن صباغ از تجار معروف دوران قاجار گرفته شده و از تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۲۵۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

جاذبه‌های دیدنی بازار کاشان

علاوه بر آن، آثار تاریخی مختلفی در داخل بازار کاشان وجود دارند. چهل اثر تاریخی در این بازار به چشم می خورند. برجسته ترین این آثار موارد ذیل هستند:

تیمچه امین الدوله کاشان: این تیمچه با نام کاروانسرای امین الدوله نیز شهرت یافته است. تزیینات هندسی سقف این بخش از بازار کاشان که با مقرنس و آجر و کاشی صورت گرفته است، زیبایی بی نظیری دارد.

مسجد میرعماد: این مسجد در میدان میرعماد واقع شده است و به نام مسجد میدان نیز شناخته می شود.

کاروانسرای میر پنج: این کاروانسرا در ابتدای در ورودی و ضلع شرقی بازار قرار گرفته است. کاروانسرای میر پنج در راسته بازار بزرگ و راسته مسگرها واقع شده است.

بازارگردی در کاشان

کاروانسرای گمرک: این کاروانسرا در جهت غربی میدان فیض قرار دارد. درب اصلی این کاروانسرا به وسیله دالان بلندی به ضرابخانه باز می شود.

کاروانسرای نو: این کاروانسرا در نزدیکی مسجد میرعماد واقع شده است.

درب زنجیر: آب انبار درب زنجیر در خیابان محتشم قرار دارد. درب زنجیر در نزدیکی بازار سنتی و بالابازار قرار گرفته است.

میانچال: مسجد و مدرسه میانچال کاشان در دوره صفوی ساخته شده است. این بنا در راسته بازار میانچال واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید