آیت‌الله مرتضوی لنگرودی تاکید کرد: همچنان که اجازه عمامه به هر طلبه‌ای نمی‌دهند مگر اینکه دروس حوزوی را خوانده باشد، آمر به معروف و ناهی از منکر نیز در بحث حجاب باید از احکام دین و عقائد اطلاع داشته باشد.

مشکل شغل، مسکن و ازدواج حل شود، معضل بی‌حجابی برچیده می‌شود | با مهربانی و محبت به زن بی حجاب بگویید حجاب را رعایت کنید
به گزارش سلام نو به نقل از جماران، آیت‌الله مرتضوی لنگرودی از شاگردان امام خمینی (س) به خبرنگار ما گفت: از نظر شرع مطهّر حجاب لازم است و اگر حجاب نباشد افراد به خانواده‌های خود بی‌علاقه شده و خانواده‌ها متلاشی می‌شوند. حجاب مورد اهتمام شرع است و آیات و روایات زیادی درباره حجاب آمده است. حجاب در اسلام لازم است و زنان در چارچوبی که شرع مشخص کرده، خودشان را بپوشانند.
خبرنگار ما در ادامه گفت وگو با بزرگان حوزوی و علمای سنتی حوزه پیرامون مسئله حجاب و عفاف و موضوعات مرتبط با حوزه‌های علمیه و فرهنگ دینی این‌بار به سراغ بقیة السلف علمای تهران رفت.

آیت‌الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی از شاگردان آیت‌الله العظمی بروجردی، حضرت امام و علامه طباطبایی است. ایشان ضمنا فرزند بزرگ مرحوم آیت‌الله سید مرتضی مرتضوی لنگرودی و برادر مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمد حسن مرتضوی لنگرودی است.

بخشی از گفت وگوی خبرنگار ما با وی در پی می آید:

نظر حضرتعالی درباره تغییر و محدود کردن متون درسی حوزوی چیست؟

همان روش قدیم درست است. از روش قدیم مجتهدها به وجود می‌آید اما روش فعلی معلوم نیست مجتهدپرور باشد؛ چه بسا ممکن است که طلاب را به مسیری غیر از اجتهاد ببرد.

برای حفظ کیان حوزه و روحانیت، چه توصیه‌ای به مسئولان حوزه‌های علمیه دارید؟

باید به طلاب علوم دینی بگوییم که تنها تحصیل علم نکنید تحصیل تقوا هم بکنید؛ با این دو بال می‌شود پرواز کرد و می‌توان به مقامات عالیه رسید. هدف حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌ها تنها تحصیل علم نباشد بلکه تحصیل تقوا هم باشد. یعنی هر دو در کنار هم باشند.

یک روایت بسیار عالی از مولا امیرالمؤمنین(ع) وجود دارد که در کتاب وسائل هم آمده است. ایشان فرمودند: چهار چیز در چهار چیز مخفی است، آن چهار چیز را اهمیت بدهید که چهار چیزِ مخفی از دست‌تان نرود.

اول، اطاعت خدا در طاعات مخفی است. به طاعاتی مثل نماز، روزه، حج و حتی طاعاتی که در نظر شما کوچک است اهمیت بدهید، چون رضایت خدا در این‌ها مخفی است. ممکن است آن طاعتی که به آن اهمیت ندادید، مورد رضای پروردگار بوده باشد.

دوم، گناهان را کوچک نشمارید چون ممکن است سَخَط و غضب پرورگار در گناهی باشد که شما آن را کوچک می‌شمارید و با این گناه باعث سخط و غضب پروردگار شوید.

سوم، به دعاها اهمیت دهید چون ممکن است دعایی که اهمیت نمی‌دهید، مورد استجابت باشد. بنابراین هر دعایی که می‌کنید به آن اهمیت دهید.

چهارم، به افرادی که به شما مراجعه می‌کنند و لو شغل پَستی داشته باشند، اهمیت دهید چون ممکن است آن شخص جزو اولیاء خدا باشند و اولیاء خدا معمولًا خودشان را معرفی نمی‌کنند.

اگر حجاب نباشد خانواده‌ها متلاشی می‌شوند

حجاب در اسلام لازم است؛ زنان در چارچوبی که شرع مشخص کرده، خودشان را بپوشانند

امروزه حجاب در جامعه کم‌رنگ شده است. توصیه حضرتعالی برای بهتر شدن وضعیت حجاب چیست؟

از نظر شرع مطهّر حجاب لازم است و اگر حجاب نباشد افراد به خانواده‌های خود بی‌علاقه شده و خانواده‌ها متلاشی می‌شوند. حجاب مورد اهتمام شرع است و آیات و روایات زیادی درباره حجاب آمده است. حجاب در اسلام لازم است و زنان در چارچوبی که شرع مشخص کرده، خودشان را بپوشانند.

حجاب واجب است

همه زنان جامعه اسلامی باید حجاب داشته باشند

اگر خانمی حجاب نداشته باشد باید محترمانه نهی از منکر شود

آیا در اسلام حجاب الزامی است؟

بله، حجاب واجب است، همه زنان جامعه اسلامی باید حجاب داشته باشند و اگر خانمی حجاب نداشته باشد باید محترمانه نهی از منکر شود.

با مهربانی و محبت به زن بی حجاب بگویید حجاب را رعایت کنید

نهی از منکر را به حکومت منحصر نکنید

آمر به معروف و ناهی از منکر باید احکام دین و مسائل عام‌البلوی را بلد باشد

آمر به معروف چگونه فرد بی‌حجاب را نصیحت کند؟

مسئولان به افراد اجازه دهند که همه در چارچوب قانون و شرع امر به معروف و نهی از منکر کنند و امر به معروف و نهی از منکر را عمومی کنند.

مسئولان اجازه دهند مؤمنین بتوانند نهی از منکر کنند یعنی کسانی که می‌توانند و عالم هستند نهی از منکر کنند. زنی که حجاب ندارد با مهربانی و محبت به او بگویند حجاب را رعایت کنید و نهی از منکر را به حکومت منحصر نکنند.

آمر به معروف و ناهی از منکر باید احکام دین و مسائل عام‌البلوی را بلد باشد. همچنان که اجازه عمامه به هر طلبه‌ای نمی‌دهند مگر اینکه دروس حوزوی را خوانده و احکام عام‌البلوی را بلد باشد، آمر به معروف و ناهی از منکر نیز در بحث حجاب باید از احکام دین و عقائد اطلاع داشته باشد.

اگر مشکل شغل، مسکن و ازدواج حل شود، معضل بی‌حجابی برچیده می‌شود

مردم گرفتار مشکلات اقتصادی هستند، چه توصیه‌ای در این رابطه به مسئولان دارید؟

مسئولان کاری کنند که جوانان دارای کار و شغل شوند. ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان را فراهم کنند. ما در کشورمان زمین زیادی داریم. به جوانان زمین بدهند و کمک کنند تا خانه بسازند. اگر مشکل شغل، مسکن و ازدواج حل شود، معضل بی‌حجابی برچیده می‌شود.

همچنین آپارتمان‌سازی‌ها و برج‌سازی‌ها را کنار بگذارند چون شهرها را شلوغ و معضلات را زیاد می‌کند.

کد خبرنگار: ۱۵
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید