امروز بر روی گسل مشاء زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ رخ داد، این گسل زمین‌لرزه‌های تاریخی‌ای را سبب شده و به سفارت انگلستان آن زمان در شهر تهران نیز آسیب وارد کرده است.

هشدار مهم: زلزله به طور جدی شهر تهران را تهدید می‌کند

به گزارش تجارت‌نیوز، در ساعت ۱۳ و ۴۸ دقیقه امروز شنبه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ بر روی گسل مشاء دماوند رخ داد.

علی بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به زمین‌لرزه امروز دماوند، گفت: بنا بر گزارش مؤسسه لرزه‌نگاری دانشگاه تهران زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۳.۹ در حوالی شمال غرب دماوند رخ داد. از آنجایی که این زلزله یک رخداد لرزه‌ای بسیار بزرگ نیست، انتظار آسیب نمی‌رود، ولی انتظار می‌رود که مردم شهر دماوند و آبادی‌های اطراف آن این زلزله را به خوبی حس کرده باشند.

بیت‌اللهی، عمق زلزله امروز دماوند را در عمق ۱۰ کیلومتری و رومرکز آن را در ۷ کیلومتری آبعلی، ۱۰ کیلومتری دماوند و ۱۳ کیلومتری رودهن دانست.

به گفته این محقق حوزه مخاطرات، رومرکز این زلزله از محدوده شهر تهران ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی خاطر نشان کرد: این محدوده دارای تراکم جمعیت بالا حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر و ساخت و سازهای رو به توسعه است.

بیت اللهی یادآور شد: بر اساس برآوردها این رخداد لرزه‌ای روی گسل مشاء در محدوده شمال غرب شهر دماوند واقع شده است؛ این محدوده شامل دره مشاء است که گسل مشاء نیز از آن عبور می‌کند، در حالی که در این منطقه ویلاسازی‌های بسیار گسترده‌ای وجود دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این زون را یکی از مناطق فعال از نظر زلزله توصیف کرد و افزود: این منطقه در چند سال قبل رخدادهای زلزله‌ای را تجربه کرده و آخرین زمین‌لرزه رخ داده در آن در اردیبهشت سال ۹۸ با بزرگای ۵.۶ دماوند است که در تهران نیز احساس شد.

هوشیاری درباره این منطقه ضروری است

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که امروز سگمنتی از این منطقه فعال شده و امیدواریم رخداد بزرگتری وجود نداشته باشد و به نظر می‌رسد هوشیاری درباره این منطقه ضروری است.

بیت اللهی با اشاره به رخدادهای لرزه‌ای تاریخی این منطقه، اضافه کرد: این محدوده در حدود ۱۶۵ سال قبل بزرگترین زلزله ویرانگری را تجربه کرد که حتی شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد و طبق نوشته‌های تاریخی، سفارت آن زمان انگلستان در تهران دستخوش این زلزله قرار گرفت و آسیب دید.

وی ادامه داد: از این رو این گسل، یک گسل بسیار فعال با لرزه‌زایی بالا و با رخداد زلزله‌های مخرب و ویرانگری همراه است و اثرات این زمین‌لرزه با توجه به اینکه نزدیک به شرق کلانشهر تهران است، به طور جدی شهر تهران را نیز می‌تواند تهدید کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: گسل مشاء از شمال تهران تا سمت نظرآباد استان قزوین ادامه دارد و از سمت شرقی تا شهرستان فیروزکوه کشیده شده است.

بیت‌اللهی با بیان اینکه این رخداد مرتبط با فعالیت‌های آتشفشانی کوه دماوند نیست، گفت: قله دماوند با رومرکز زلزله امروز فاصله دارد.

به جز زلزله ۳.۹ امروز، تا لحظه ارسال این خبر زلزله دیگری با بزرگای ۲.۵ در ساعت ۱۴:۴۲:۲۷ و در عمق ۸ کیلومتری، دماوند استان تهران را لرزانده است. این زلزله در ۱۰ کیلومتری دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن و ۱۶ کیلومتری بومهن ثبت شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید