فشم پناهگاهی خوش آب و هوا برای فاصله گرفتن از هوای آلوده پایتخت است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره ییلاق بی‌همتای تهران بدانید.

ییلاق بی‌همتای تهران / فشم؛ ییلاقی خوش آب و هوا

سلام نو _ سرویس گردشگری: فشم یکی از زیباترین شهرهای کوچک واقع در شمال شرقی پایتخت و از جاهای دیدنی تهران است که به زیبایی و آب‌وهوای خوش شهرت دارد. یکی از علل محبوبیت فشم، فاصله نزدیک آن تا پایتخت است و به همین دلیل بسیاری از پایتخت‌نشینان تعطیلات خود را در این شهر زیبا می‌گذارنند.

گشت و گذار در ییلاق بی همتای فشم

فشم در واقع یکی از مناطق خوش آب‌وهوای شهرستان شمیرانات است که در ناحیه شمال شهر تهران قرار دارد. شهر فشم همچنین با نام «اوشان فشم میگون» نیز مشهور است، اما بیشتر با نام «اوشون فشم» شناخته می‌شود.

این شهر از دو ناحیه روستایی و شهری تشکیل شده است که هر دوی آنها دارای طبیعتی بکر و سر سبز هستند.

در بخش روستایی منطقه فشم، بومیان فشم سکونت دارند که خوشبختانه این بخش حتی با گذشت سالیان دراز، بافت قدیمی و روستایی خود را حفظ کرده است. اما در ناحیه شهری اوضاع کمی متفاوت است، در ناحیه شهری فشم می‌توانید ویلاهای اعیان‌نشین ثروتمندان پایتخت را مشاهده کنید.

ییلاق بی‌همتای تهران / فشم؛ ییلاقی خوش آب و هوا

لذا بر خلاف ناحیه روستایی، بسیاری از جمعیت شهرنشینان فشم را غیر بومیان تشکیل داده‌اند. جمعیت اوشون فشم در سرشماری سال ۱۳۹۰ ایران ۷۹۹۴ نفر شامل ۴۱۵۳ مرد، ۳۸۴۱ زن در ۲۵۰۹ خانوار بوده ‌است.

رودخانه فشم قطعا یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی فشم است که به تنهایی موجب رونق بخشیدن به کسب‌وکار بسیاری از اهالی اوشون فشم شده است. این رود در واقع همان رود جاجرود است که از ارتفاعات رشته‌کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و در نهایت با طی‌ کردن مسیری طولانی، با رود کرج یکی می‌شود.

طول رودخانه فشم تقریبا چهل کیلومتر است که متاسفانه در سال‌های اخیر با ساخت بناهای متعدد در اطراف این رود، منظره آن به کلی تغییر کرده است.

یکی از دلایل اهمیت بالای رودخانه فشم این است که از گذشته تا به‌حال آب آشامیدنی منطقه فشم و بخش‌هایی از شمال تهران، از این رود زیبا تامین می‌شود. بنابراین باید در حفظ این سرمایه‌ی طبیعی کوشا بود.

متاسفانه نبود نظارت کافی بر روی ساخت‌وسازهای اطراف رودخانه فشم باعث شده است، بسیاری از سودجویان از شرایط بی‌نظیر این ناحیه سوء استفاده کرده و با تجاوز به حریم رودخانه، اقدام به ساخت رستوران‌ها، هتل‌ها و مناطق تجاری درست در حریم رودخانه فشم کنند.

ییلاق بی‌همتای تهران / فشم؛ ییلاقی خوش آب و هوا

لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید با عدم استقبال از رستوران‌ها و هتل‌هایی که در حریم رودخانه ساخته شده‌اند، مخالفت خود را با این مسئله مهم و درحال گسترش ابراز کنید.

بازدید از ییلاق خوش آب و هوای فشم

فشم در منطقه‌ای دره‌ای قرار دارد و اطراف آن پوشیده از کوه است. از آب شدن برف‌های این کوه‌ها رودی جاری می‌شود که از فشم می‌گذرد و به زیبایی و طراوت این روستا می‌افزاید.

این رود که به آن رودخانه فشم می‌گویند در واقع انشعابی از جاجرود است که در نهایت با رود کرج یکی می‌شود. از آنجا که هر جا آب باشد گیاهان و درختان نیز هستند، روستای فشم نیز به دلیل گذر این رود از دل آن سرتاسر پر از سبزی و گل و گیاه و درخت است که چشم هر بیننده‌ای را از طراوات اشباع می‌کند.

فشم مملو از باغ‌های گیلاس و آلبالو ست. و همین موضوع باعث شده که در بهار چهره روستا پوشیده از شکوفه‌های زیبای سفید و صورتی این درختان باشد.

ییلاق بی‌همتای تهران / فشم؛ ییلاقی خوش آب و هوا

در تابستان نیز در همه‌جای فشم با فروشندگان آلبالو و گیلاس مواجه می‌شوید که میوه‌های تازه کنده شده از همین درختان را به گردشگران می‌فروشند.

علاوه بر این دو میوه، درختان دیگری از جمله گردو و توت و زردآلو و سیب نیز به وفور در فشم پیدا می‌شوند. علاوه بر درختان میوه اگر کمی به دل کوه و دشت‌های فشم بزنید می‌توانید انواع گیاهان وحشی و کوهی مانند قارچ و ریواس و سبزی‌های کوهی را نیز پیدا کنید.

فشم طبیعتی چهار فصل دارد. به این معنا که هیچ فصلی از سال نیست که فشم بدون مسافر و گردشگر باشد. در بهار باغ‌های پر از شکوفه و رودخانه پرآب فشم آن را منحصر به فرد می‌کند و در تابستان هوای خنک و سرسبزی درختان و میوه‌های خوشمزه‌اش مسافران زیادی را به آن جا می‌کشاند.

علاوه‌ بر این، فشم یکی از زیباترین پائیزها را دارد، چرا که تنوع درختان در فشم باعث شده که رنگ برگ درختان در پائیز بسیار متنوع باشد و اگر در پائیز به فشم سفر کنید شاهد پائیزی هزاررنگ خواهید بود.

ییلاق بی‌همتای تهران / فشم؛ ییلاقی خوش آب و هوا

زمستان فشم نیز طرفداران خاص خودش را دارد و نزدیکی‌اش یه پیست اسکی دیزین و شمشک باعث شده که حتی در زمستان نیز این منطقه زیبا بدون مسافر نباشد.

برای رفتن به فشم باید از شمال شرقی تهران خارج شوید. اتوبان بابایی شما را به جاده‌ای به نام جاده لشگرک می‌رساند.

مسیرتان را در این جاده ادامه دهید تا به میدان لشگرک برسید. می‌توانید از اتوبان ارتش نیز استفاده کرده و خوتان را به میدان لشگرک برسانید. از این میدان یک راه به سمت لواسان و راه دیگر به سمت اوشان فشم جدا می‌شود.

وارد جاده اوشان فشم شوید و بعد از گذشتن از زردبند و اوشان به فشم برسید. مسیر تهران تا فشم در حدود ۵۰ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید به طور متوسط یک ساعت رانندگی کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ز IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    3 0
    احسنت بنده خودم ساکن فشم هستم عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید