تهران پارک‌های بزرگ و تماشایی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره پارک جالب و خاص جمشیدیه بدانید.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه؛ جاذبه‌ی زیبا و دیدنی تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک جمشیدیه به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین تفرجگاه های پایتخت شناخته می شود که دارای وسعتی حدود ۱۰ هکتار می باشد. این پارک شمالی تهران دارای امکانات رفاهی مناسب بوده و توانسته گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند و تفریحی نیم روزه بسیار دلنشینی داشته باشند.

پارک جمشیدیه در یکی از بهترین و خوش آب و هواترین نقاط تهران در شمال این شهر واقع شده و می توانید با مراجعه به آن برای چند ساعتی از هیاهو، شلوغی و آلودگی شهر تهران فاصله بگیرید و در آرامش سپری کنید. همچنین با استشمام هوای تازه و تمیز این منطقه، به روحتان جلا ببخشید.

درباره پارک جالب و زیبای جمشیدیه

مهندس جمشید دولو، از شاهزادگان قاجاری و عضو یکی از ثروت‌مندترین خانواده‌های تهران، در سال ۱۳۵۶ این پارک را دایر کرد.

ابتدا این پارک با هدف میزبانی از سالمندان تاسیس شد. البته بعدها تصمیم نهایی بر آن شد تا پارک صرفا یک سرای سالمندان نباشد و عموم مردم تهران نیز از آن بهره‌مند شوند. باغ سنگی در سال ۱۳۵۶ به پارک عمومی تبدیل شد و با اضافه شدن باغ فردوسی در سال ۱۳۷۴، بازسازی و به وسعت ۱۶ هکتار توسعه یافت.

مهندس اصلی و اولیه بنای اصلی پارک، کامران طباطبایی دیبا بود. مهندس دیبا یکی از مشهورترین و موفق‌ترین معماران و طراحان ایرانی است که آثار زیبا و موفقی از ایشان در معماری ایران برجای مانده است.

فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و بسیاری دیگر از جاهای دیدنی تهران از جمله آثار ایشان است.

پارک جمشیدیه به بوستان سنگی نیز شناخته می‌شود که این نام‌گذاری به دلیل حالت سنگی کف پارک است که آن را به کوه‌ها و جنگل‌های واقعی شبیه کرده است. کامران دیبا چهره صخره‌ای اصلی پارک را به طور طبیعی حفظ کرد و آن را با عناصر طبیعی مثل آب و سنگ و درخت و گیاه ترکیب کرد تا یک مجموعه دیدنی بسازد.

از همین رو بخش عظیمی از موفقیت بوستان جمشیدیه، به خاطر طراحی بسیار زیبا و اصولی مهندس دیبا بوده است.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه؛ جاذبه‌ی زیبا و دیدنی تهران

جاذبه‌های دیدنی پارک جمشیدیه

گذرگاه های سنگی و رویایی: فرقی نمی‌کند که از کدام یک از چهار ورودی پارک به آن وارد شوید از همان ابتدا این فضای سنگی پارک و آرامش آن است که شما را مسحور خود خواهد کرد.

می‌توانید در گذرگاه‌های سنگفرش شده قدم بزنید و گوشه‌گوشه پارک را از نظر بگذرانید. درختان سر به فلک کشیده در دو سوی این گذرگاه‌ها منظره‌ای رویایی و مسیری چشم‌نواز را پیش روی‌تان قرار می‌دهند و شما را با خود به دنیایی دیگر می‌برند.

دریاچه، آبشار و آبنماهای سنگی: یکی از دیدنی‌هایی که نگاه هر کسی را به خود جلب می‌کند، رقص آب در جای جای جمشیدیه است که در محل دریاچه به اوج خود می‌رسد.

حضور آب در این پارک طراوت خاصی به آن بخشیده و به نوعی، تصویری از باغ‌های ایرانی را در ذهن تداعی می کند. در مجاورت آبشار و دریاچه نیمکت‌هایی وجود دارند که به شما فرصت می‌دهند برای ساعت‌ها به این جلوه روح‌نواز آب خیره شوید و از رقص ماهی‌ها در آب نیز لذت ببرید.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه؛ جاذبه‌ی زیبا و دیدنی تهران

اردک‌ها و مرغابی‌ها نیز سر و صدای خودشان را دارند و در میان دریاچه چرخ می‌زنند. حضور این جانداران نیز زیبایی این مکان را دوچندان می‌کند.

حیوانات و تندیس های سنگی: یکی از دیدنی‌های جالب توجه جمشیدیه، تخته سنگ‌هایی هستند که تغییر شکل داده شده‌اند و هیبت حیوانات مختلف را در ذهن تداعی می‌کنند. این باغ وحش سنگی به حدی جذاب است که گردشگران سختی پیمودن ۶۰۰ پله را برای تماشای این حیوانات، به جان می‌خرند و از گردش خود لذت می‌برند.

در این میان، به جز حیوانات، تندیس‌های دیگری هم دیده می‌شوند که مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی دارند و با شکل و شمایل خاص خود قوه تخیل شما را به کار می‌اندازند.

بوستان فردوسی: بوستان جمشیدیه تا به امروز ۲ بار مورد بازسازی قرار گرفته تا زیبایی‌هایش حفظ شوند و مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند. یکی از این بازسازی‌ها در سال‌های ۱۳۷۵- ۱۳۷۴ صورت گرفت که طی آن حدود ۱۶‌ هکتار دیگر به جمشیدیه اضافه شد؛ اما نام تازه‌ای به خود گرفت و به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، با نام فردوسی مزین شد.

پارک جالب و خاص جمشیدیه / پارک جمشیدیه؛ جاذبه‌ی زیبا و دیدنی تهران

بیش از ۶۳۱۷ متر مربع از این پارک به گل‌کاری اختصاص یافت و آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه، جلوه‌ای متفاوت به آن داد. حالا این بوستان همچون فرزند پارک جمشیدیه است و با داشتن فضایی روح‌نواز مردم را به سوی خود می‌کشاند.

نمایشگاه های فصلی: در برخی ایام سال می‌توانید شاهد برپایی نمایشگاه‌های هنری مختلف در جمشیدیه باشید. به عنوان مثال ممکن است در این پارک با هنرمندان صنایع دستی مواجه شوید که گرد هم آمده‌اند و حاصل هنر خود را عرضه می‌دارند.

وجود این نمایشگاه‌ها در فضای خاص پارک، علاقه مندان بسیاری را راهی جمشیدیه می‌کند تا لحظات خوبی را در آن بگذرانند.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    عالی بود..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید