عالیه شکربیگی، جامعه شناس: ارتقا سطح معیشت زندگی مردم و رفع کردن فقر، ساماندهی فرهنگ جامعه به نفع مردم و نه به نفع نهادهای تصمیم گیر و در نهایت بازنگری در نهادهای آموزشی باید جزء اولویت های مجلس شورای اسلامی باشد.

نمایندگان مجلس با قید فوریت موضوع حجاب را بررسی می کنند و  فقر جامعه امروز را درک نمی‌کنند

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، مرکز پژوهش‌ها در گزارشی که به تازگی با عنوان «ارزیابی لایحه برنامه هفتم توسعه از منظر تامین مسکن برای گروه‌های کم درآمد و آسیب پذیر» منتشر کرده از تعبیر «بحران فراگیر» تامین مسکن در جامعه کم درآمدها و مستاجرها استفاده کرده است. در واقع عبارت بحران فراگیر در حوزه تامین مسکن گرو ه‌های کم درآمد، فاقد مسکن و مستاجر، تعبیری از وضعیت کنونی بازار مسکن از دیدگاه بازوی پژوهشی مجلس است.

مرکز پژوهش های مجلس از شیوع هشت مدل بی خانمانی در کشور از پشت‌بام‌خوابی، موتورخانه‌خوابی، ماشین‌خوابی، گورخوابی، اتوبوس‌خوابی، خانه‌به‌دوشی، شغل‌گزینی سرپناه‌جویانه و هم‌خانگی دو یا چند خانواده در یک واحد مسکونی از جمله مصادیق آشکار آن است گزارش داد.

قر این روزها عده زیادی از مردم را درگیر کرده

عالیه شکربیگی، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در خصوص اینکه ایران تبدیل به جامعه ای شده است که فقر در آن بیشتر از آنکه یک مسئله اقتصادی باشد، به جامعه ضربه زده است، گفت: فقر این روزها عده زیادی از مردم را درگیر کرده و سلامت روان جامعه به خطر افتاده است و می تواند هزاران مسئله را در جامعه ایجاد کند.

با مجلسی مواجه هستیم که پویا نیست و مشکل جامعه را فقط حجاب می داند

وی در ادامه گفت: مجلس شورای اسلامی از بستری شکل گرفته است که انگار  مفهوم فقر را در زندگی درک نکرده اند و یا اگر دارند در ساختاری ادامه حیات می دهند که جو ساختار بر تصمیمات آنها غالب می شود؛ بنابراین نسبت به فقر نمی توانند کاری انجام دهند. این روزها ما با مجلسی مواجه هستیم که پویا نیست و مشکل جامعه را فقط در مسئله حجاب و عفاف می داند. حجابی که تبدیل به مسئله مجلس تبدیل شده و با قید فوریت بررسی می شود؛ بنابراین در ساختارهای تصمیم گیر و سیاست گذار، اراده ای برای حل مسئله فقر دیده نمی شود.

حقوق اساتید دانشگاه به نصف ماه هم نمی رسد

این جامعه شناس تاکید کرد: نهادهای مسئول که نه به انتخاب مردم بلکه به انتخاب ساختارها توجه می کنند، این روزها مسئولیت را بر عهده گرفته اند و اساسا به دلیل سبک زندگی در طبقه مرفهی که دارند، نمی دانند درد اکثریت جامعه را درک کنند که در چه شرایط بحرانی زندگی می کنند. حتی کسی که استاد دانشگاه هستند نیز دغدغه معیشت دارند و حقوقشان تا میانه ماه بیشتر کفاف زندگی را نمی دهد؛ حال سایر طبقات جامعه از جمله کارمندان و کارگران را در نظر بگیرید که در چه وضعیتی زندگی را می گذرانند.

خروجی این دوره از مجلس چه بود؟ نمایندگان به مردم گزارش عملکرد دهند

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی برای یک وعده غذای با گوشت برای خیلی ها آرزو شده، می توان به این امیدوار بود که مسئولان به فکر مردم هستند و در حال حل مشکلات؟ اصلا خروجی این مجلس چیست؟ نزدیک به اتمام این دوره از مجلس است. نمایندگان باید به جامعه گزارش دهند که در هر بخش چه کاری کرده اند. وقتی در جامعه می بینیم که در چهار سالی که این افراد نماینده مجلس بودند، نه تنها مشکلات ساماندهی نشده اند؛ بلکه شرایط از آنچه که بود نیز بدتر هم شده است. این روزها در ایران، فقر را به شکل های جدید که در دنیا سابقه ندارد شاهد هستیم.

عالیه شکربیگی با اشاره به اینکه در این دوره از مجلس، حتی مشکلات اجتماعی نیز مورد توجه نیست، گفت: باید از نمایندگان مجلس پرسید که زنانی که در جامعه مورد خشونت قرار می گیرند درصد کمی از جامعه را تشکیل می دهند که لایحه حفظ کرامت زنان سالهاست در لایه های تو در توی نظام های تصمیم گیر خاک می خورد و هیچ اتفاقی برای آن صورت نمی گیرد؟ ولی بلافاصله برای یک امر مثل حجاب واکنش نشان می دهند.

این جامعه شناس افزود: ارتقا سطح معیشت زندگی مردم و رفع کردن فقر، ساماندهی فرهنگ جامعه به نفع مردم و نه به نفع نهادهای تصمیم گیر و در نهایت بازنگری در نهادهای آموزشی باید جزء اولویت های مجلس شورای اسلامی باشد. 

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید