محوطه تاریخی طاق بستان تماشایی و کم‌نظیر است از این رو با ما همراه باشید و درباره رویاها در طاق بستان بدانید.

رویاها در طاق بستان / سفری به دوران داستان‌های خیالی در کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: مجموعه طاق بستان یکی از بی نظریر ترین آثار تاریخی ایران و جهان است که نخستین انیمیشن سنگی دنیا با آثاری فاخر از مجد و عظمت ایرانیان باستان لقب گرفته است.

طاق‌بستان(به کردی کرمانشاهی «تاق وه سان» به معنی طاقی از سنگ) مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دورهٔ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است. این مجموعه بنا به نظر برخی قبل از میلاد و بنظر برخی دیگر بعد از میلاد ساخته شده است و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌چنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی در آن کنده‌کاری شده است. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردش‌گاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است.

این مجموعه در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت سیده است.

رویاها در طاق بستان / سفری به دوران داستان‌های خیالی در کرمانشاه

بازدید از طاق بستان کرمانشاه

آنچه به عنوان طاق بستان می شناسیم مجموعه ای از سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های مربوط به دوره ساسانی است که در محله طاق بستان در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. ایجاد این محوطه به قرن سوم میلادی باز می گردد و از آن به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران و حتی جهان یاد می کنند.

تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم و چند سنگ نوشته یا کتیبه به خط پهلوی، مراسم شکار گراز توسط سوارکاران و نواختن موسیقی با آلات موسیقی چنگ از نقوشی هستند که در این مجموعه به چشم می خورند.

البته جذابیت طاق بستان به همین ارزش تاریخی و افسانه ای اش ختم نمی شود؛ اینجا به دلیل وجود کوه و چشمه از دیرباز، تفرجگاه و محل شکار و نمایش قدرت شاهان بوده و امروزه نیز به دلیل حال و هوای جذابش، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

مردم محلی از این مکان به عنوان خنک‌ ترین جای شهر و مکانی برای فرار از گرمای تابستان یاد می کنند و در فصول گرم به گردش در آن می پردازند.

رویاها در طاق بستان / سفری به دوران داستان‌های خیالی در کرمانشاه

وجود نقش برجسته های متعدد در طاق بستان و وسعت این مجموعه، ما را بر این داشت تا با ایجاد تصاویری نام گذاری شده، این نقش برجسته ها را به صورت ملموس تر و آسان تری به شما معرفی کنیم. شما با استفاده از نام گذاری های موجود در این تصاویر و نام هایی که در متن برای هر نقش برجسته آورده شده است، می توانید به هر کدام از آنها دسترسی پیدا کنید و با مکان قرار گیری آنها در طاق بستان آشنا شوید.

طاق بستان متشکل از دو طاق به هم پیوسته و از جنس سنگ خام خاکستری رنگ است که در کوه حفر شده‌اند. در واقع از مزایا و خصوصیات بارز این سنگ‌ها می‌توان به عدم رشد گیاهان و علف‌های هرز در آن، اشاره کرد. این مجموعه از سه بخش اصلی و مهم تشکیل شده است که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان دقیق ترین و در عین حال زیباترین آثار سنگی بجا مانده از حکومت ساسانی در نظر گرفت.

رویاها در طاق بستان / سفری به دوران داستان‌های خیالی در کرمانشاه

این ۳ بخش عبارت‌اند از:

«کتیبه تاج‌گذاری اردشیر دوم» مربوط به سال‌های ۳۸۰- ۳۸۳ میلادی

«طاق بزرگ» معروف به ایوان بزرگ که مربوط به زمان پادشاهی خسروپرویز و در سال‌های ۵۹۰-۶۲۸ میلادی است

«طاق کوچک» معروف به ایوان کوچک که مربوط به تصویر برجسته‌ شاپور سوم در سال‌های ۳۸۰-۳۸۳ میلادی است

تمامی تصاویر و نقوش حک شده روی کتیبه ها و سنگ های موجود در مجموعه‌ طاق بستان، با ظرافت، دقت و استادی هنرمندان به‌گونه‌ای ساخته شده است که می‌توان جزئی ترین نکات را نیز در آن‌ها مشاهده کرد. همچنین در این مجموعه تصاویر نوازندگان در دوران ساسانی حک شده و به نقاشی و موسیقی همچون اثری هنری و ارزشمند ارج نهاده شده است.

طاق بستان که به شکارگاه پادشاهان ایرانی شهرت دارد، اولین سنگ‌نگاره‌ جهان است که به‌درستی قواعد و اصول نقاشی را در خود جای داده است. تصویر خسروپرویز سوار بر شبدیز (اسب سیاه رنگ خسرو پرویز)، به‌گونه‌ای در این سنگ‌نگاره حکاکی شده است که گویی تابلوی نقاشی زیبا و ستودنی را مشاهده می‌کنید.

رویاها در طاق بستان / سفری به دوران داستان‌های خیالی در کرمانشاه

هنرمند حکاک تصویر فرد سوار، لباسی را برای او در نظر گرفته که با نخ‌های طلایی و به‌شکل هندسی لوزی بافته شده است. در واقع می‌توان این‌گونه بیان کرد که وی به شیوه‌ای کاملا استادانه لباس آن سوار را تزیین کرده است.

همچنین می‌توان به صحنه‌ی شکار گراز شاه اشاره کرد که در آن قسمت، شاه از لباسی استفاده کرده که پارچه‌ی آن به تصویر سیمرغ در نشانه‌های مدور، به زیبایی تزیین شده است. در تصاویر پاروزن‌ها نیز می‌توان نقوشی نمایشی را مشاهده کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    4 1
    کرمانشاه شهر زیبای من
    • کامی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      2 0
      کرمانشاه فوق العاده و بینظیره
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    فوقعلادس ،کرمانشاه سرزمینی بی همتادر دنیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید