این روستا از ییلاق‌های تهران است و آب و هوای بسیار خوبی نسبت به پایتخت دارد. در امامه می‌توانید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از قلعه مازیار تا چشمه‌های آب را ببینید. علاوه بر گردشگری و لذت بردن از آب و هوای این روستا، داستانی تاریخی نیز باعث شهرت این روستا شده است.

ناصرالدین‌شاه در این روستا عاشق شد / آشنایی با روستایی خوش آب و هوا نزدیک تهران
به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، ناصرالدین شاه امامه را دوست داشت و تابستان‌ها چند هفته‌ای در آن اردو میزد و به تفرج و شکار در روستا مشغول می‌شد. در یکی از سفرها، ناصرالدین شاه در آنجا دختر چوپانی ۱۶ ساله به نام فاطمه را دید. پادشاه با او به گفتگو پرداخت و از بیان او خوشش آمد.

آدرس خیلی سرراست است: «استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، شرق شهر فشم، روستای امامه»، آدرس دقیق‌تر می‌شود از روستاهای بزرگ بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات، در دامنه‌های البرز مرکزی استان تهران است. این روستای ییلاقی و کوهستانی از دو آبادی «امامه بالا» و «امامه پاپین» تشکیل شده است و در شرق شهر تهران در میانه راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم قرار دارد. فاصله روستای امامه تا تهران حدود ۵۵ کیلومتر (یک ساعت)، تا شهر فشم حدود ۱۶ کیلومتر (۱۰ دقیقه) و تا شهر لواسان ۱۸ کیلومتر (نیم ساعت) است.

این روستا از ییلاق‌های تهران است و آب و هوای بسیار خوبی نسبت به پایتخت دارد. در امامه می‌توانید جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از قلعه مازیار تا چشمه‌های آب را ببینید. علاوه بر گردشگری و لذت بردن از آب و هوای این روستا، داستانی تاریخی نیز باعث شهرت این روستا شده است.

ناصرالدین شاه امامه را دوست داشت و تابستان‌ها چند هفته‌ای در آن اردو میزد و به تفرج و شکار در روستا مشغول می‌شد. در یکی از سفرها، ناصرالدین شاه در آنجا دختر چوپانی ۱۶ ساله به نام فاطمه را دید. پادشاه با او به گفتگو پرداخت و از بیان او خوشش آمد.

یک ماه بعد از بازگشت به تهران دستور می‌دهد او را به کاخ بیاورند و لقب «انیس الدوله» را به او می‌دهد. انیس الدوله دختری یتیم بود و به همراه عمو و دو برادر خود زندگی می‌کرد.

ناصرالدین شاه، فاطمه را به دربار برد و به جیران سپرد تا آداب و رسوم قصر نشینی را به او بیاموزد. پس از مرگ جیران، ناصرالدین شاه با فاطمه ازدواج کرد. با مرگ جیران (سوگلی قبلی شاه) خانه و اثاث او به انیس‌الدوله سپرده می‌شود و او به تدریج مقام و نفوذ لازم را پیدا می‌کند.

ورود یکی از اهالی روستا به کاخ شاه اتفاق‌های زیادی برای این روستا رقم زد. از آبادی بیشتر روستا و ساخته شدن جاده گرفته تا معافیت پسران روستا از خدمت نظام.

سفر به روستایی خوش آب و هوا حوالی تهران/ ناصرالدین‌شاه اینجا عاشق شد

قلعه هزار ساله

قلعه مازیار یا قلعه امامه (قلا)، در شمال شرقی امامه بالا در امتداد رودخانه بافاصله حدود سه کیلومتر از جاده اصلی در ارتفاعی صخره‌ای قرار دارد. از قلعه‌های مستحکم منطقه است که در ساخت آن از سنگ لاشه، ملات، ساروج و گچ سنتی استفاده شده است که در گذشته برای ساخت قلعه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کردند. حوادث روزگار از جمله عوامل طبیعی و انسانی باعث شد تا بخش‌های زیادی از این بنا تخریب شود. بر اساس نمونه سفال‌های پیدا شده از سطح و پیرامون قلعه امامه، قدمت آن حداقل به دوره اوایل اسلام می‌رسد.

در مسیر رسیدن به قلعه، چشمه کوچکی به نام «امبیشه» و یک آب‌انبار در کنار آن به چشم می‌خورد که تجربه بازدید از آن‌ها و گوش سپردن به صدای آب جاری، خالی از لطف نخواهد بود. اگر عبور از مسیر قلعه مازیار برای شما مشکل است، نمای دور قلعه را از روی پل باغ تنگه تماشا کنید.

چشمه پیر حمزه

چشمه پیر حمزه در ارتفاعات مهرچال از دیگر دیدنی‌های روستای امامه است؛ چشمه‌ای که یکی از تامین‌کننده‌های اصلی آب شرب روستا به شمار می‌رود و اهالی روستا احترام ویژه‌ای برای آن و امامزاده منتسب به آن قائل هستند.

برای دسترسی به چشمه پیر حمزه باید به جاده امامه بالا بروید و پس از عبور از پل باغ تنگه، با در پیش گرفتن مسیر سمت چپ (به‌سمت غرب)، خود را به آن برسانید. مسیر دسترسی به این چشمه مسیر آسانی نیست و تقریبا دو تا سه ساعت پیاده‌روی دارد.

بافت روستایی امامه در سال‌های اخیر کمی نونوار شده. گرچه در مسیر رسیدن به این روستا حتما ویلاهای پر زرق و برق چشمتان را می‌گیرد، اما در دل روستا محدودیت‌های ساخت و ساز دست اهالی را ساخت اقامتگاه بومگردی و ... بسته است. بعید است برای شب‌مانی در امامه ویلا یا خانه‌ای اجاره‌ای به چشمتان بخورد.

اما برای این کار می‌توانید روی هتل معروف روستای میگون که در همسایگی امامه است حساب کنید. یا خودتان را به مرکز لواسان برسانید که فاصله چندانی با روستا ندارد و می‌توان سراغی از بومگردی یا هتل و سوییت اجاره‌ای را در آن گرفت.

منبع:خبرآنلاین

کد خبرنگار: ۲۰
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید