رهبران مسئول باید دیوانگی بدیهی جنگ هسته ای را مجدداً مورد تاکید قرار دهند و کانال‌های ارتباطی باید باز بماند تا از محاسبه اشتباه جلوگیری شود. باید فضایی برای مصالحه ایجاد شود که امکان خروج شرافتمندانه را برای هر دو سوی جنگ فراهم و تضمین های امنیتی برای یک اوکراین مستقل مهیا کند.

اثرات حمله محدود اتمی روسیه به اوکراین چیست؟

سلام نو - سرویس بین الملل: بحران جاری در اوکراین و عدم پایان یافتن جنگ روسیه و اوکراین نگرانی های جدی را در جامعه دفاعی و امنیتی در مورد خطر فرضی استفاده روسیه از سلاح های هسته‌ای تاکتیکی برانگیخته است.

تحلیلی که در ادامه می‌خوانید عواقب فوری و درازمدت حمله محدود اتمی احتمالی روسیه علیه اوکراین را بررسی می‌کند. هر چند شاید در ظاهر احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی کاهش یافته باشد، اما در صورت ادامه روند فعلی و فشار بیشتر به روسیه هیچ گزینه‌ای دور از ذهن نخواهد بود.

سناریو: استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی (Low-Yield Warhead)

در این سناریو، روسیه که از شکست‌های میدان نبرد ناامید شده است، یک حمله هسته‌ای محدود را با استفاده از کلاهک کوچک مقیاس علیه یک پایگاه نظامی اوکراین انجام می‌دهد. بر اساس دکترین استراتژی هسته‌ای و سابقه تاریخی، چنین اقدامی احتمالاً به منظور وادار کردن اوکراین به تسلیم، توانمندسازی روسیه برای پایان دادن سریع به درگیری با شرایط مطلوب و در عین حال اجتناب از تحریک انتقام‌جویانه هسته‌ای غرب است.

اثرات کوتاه مدت احتمالی

  • صدها تا هزاران تلفات مستقیم ناشی از اثرات انفجار در میان پرسنل نظامی اوکراین و غیرنظامیان در اطراف منطقه هدف.
  • خسارت قابل توجه زیرساخت ها در شعاع ۲-۵ کیلومتری اطراف مرکز انفجار. حمله اتمی منطقه را برای مدت طولانی برای سکونت غیرنظامی خطرناک می‌کند.
  • تخریب قابلیت‌های نظامی متعارف اوکراین و اختلال در عملکرد فرماندهی، کنترل و رهبری.
  • محکومیت جهانی و مانورهای دیپلماتیک اضطراری توسط ناتو، اتحادیه اروپا، سازمان ملل برای پاسخ دیپلماتیک. گسترش تحریم‌های اقتصادی و تلاش‌ها برای انزوای دیپلماتیک بیشتر روسیه.
  • افزایش حمایت نظامی از اوکراین، از جمله ارائه سیستم های تسلیحاتی تهاجمی و ضدهوایی. ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط رهبران ناتو مورد بحث قرار خواهد گرفت.
  • اعتراضات داخلی ضد جنگ و فشارهای سیاسی داخلی بر پوتین را می‌توان با واکنش افکار عمومی روسیه به پیامدهای بالقوه تشدید تنش‌ها پیش بینی کرد.

پیامدهای بلند مدت احتمالی

  • آسیب جبران ناپذیر به چارچوب تلاش‌های جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و دکترین‌های بازدارنده که از زمان جنگ سرد حاکم بوده است. ظهور استدلال‌هایی مبنی بر اینکه سلاح‌های هسته‌ای امنیت را تأمین می‌کنند. این دکترین به طور بالقوه توسعه توسط قدرت‌های منطقه‌ای را تحریک می‌کند.
  • تضعیف دیپلماتیک روسیه و نفوذ بیشتر چین بر رویکرد دیپلماتیک روسیه.
  • تجمیع احساسات غرب‌گرا در اوکراین و تحکیم هویت ملی. با این حال، بهبود اقتصادی و تلاش‌های بازسازی با چالش‌های بلندمدت قابل توجهی مواجه خواهد شد.
  • تشدید تنش بیشتر که نیروهای ناتو و روسیه را به درگیری مستقیم وارد می کند، خطر جدی با پتانسیل ورود به تبادلات هسته‌ای بین روسیه وغرب.

چه باید کرد؟

هیچ یک از منافع حیاتی نمی تواند قربانی کردن این همه جان و آینده بر سر یک درگیری را توجیه کند و هیچ کشوری نمی‌تواند صرفا از طریق اسلحه پیروز شود. با این حال، اطلاعات نشان می‌دهد که مسکو ممکن است خود را متقاعد کند که استفاده محدود از هسته‌ای می‌تواند ناتو را از نظر سیاسی تجزیه کند و امتیازاتی را برای روسیه به دست آورد.

رهبران مسئول باید دیوانگی بدیهی جنگ هسته ای را مجدداً مورد تاکید قرار دهند و کانال‌های ارتباطی باید باز بماند تا از محاسبه اشتباه جلوگیری شود. باید فضایی برای مصالحه ایجاد شود که امکان خروج شرافتمندانه را برای هر دو سوی جنگ فراهم و تضمین های امنیتی برای یک اوکراین مستقل مهیا کند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید