دفتر رئیس جمهور پاکستان اعلام کرد که پارلمان این کشور اواخر امشب (چهارشنبه) به توصیه شهباز شریف نخست‌وزیر توسط رئیس جمهور منحل شد.

پارلمان پاکستان توسط رئیس جمهور منحل شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، دفتر عارف علوی رئیس جمهور پاکستان اعلام کرد که پارلمان این کشور اواخر امشب (چهارشنبه) به توصیه شهباز شریف نخست‌وزیر توسط رئیس جمهور منحل شد تا زمینه برای برگزاری انتخابات سراسری در بحبوحه بحران‌های سیاسی و اقتصادی در پاکستان فراهم شود.

رویترز گزارش داد، این توصیه سه روز قبل از اتمام دوره پنج ساله پارلمان در ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد) ارائه شد و با تشکیل یک دولت موقت به ریاست مشترک شریف و رهبر اپوزیسیون دولت پاکستان در پارلمان (منحل شده) پیگیری خواهد شد و وظیفه اصلی این دولت موقت، برگزاری انتخابات جدید در طول ۹۰ روز آینده خواهد بود.

نخست‌وزیر پاکستان که پیشتر در مجلس این کشور گفته بود «به رئیس جمهور توصیه می‌کنم مجلس را منحل کند»، چهارشنبه شب خاطرنشان کرد: از روز پنجشنبه گفت وگوها را با رهبر اپوزیسیون آغاز خواهم کرد تا یک نفر از میان نامزدهای پیشنهادی هر دو طرف برای معرفی به عنوان نخست‌وزیر موقت انتخاب شود.

به نوشته رویترز، برگزاری این انتخابات سراسری ممکن است چندین ماه به تعویق بیفتد زیرا کمیسیون انتخابات تصمیم دارد بر اساس یک سرشماری جدید، صدها حوزه انتخابیه را دوباره سازماندهی کند.

تحلیلگران گفته‌اند هر گونه تاخیر در انتخابات می‌تواند خشم عمومی را برانگیزد و بر عدم اطمینان در کشور مجهز به سلاح هسته‌ای بیفزاید.

حزب عمران خان (حزب تحریک انصاف) در آخرین انتخابات سراسری در پاکستان که در جولای ۲۰۱۸ برگزار شد به پیروزی رسید و چند روز بعد وی برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر این کشور سوگند یاد کرد.

به گزارش ایرنا، تحولات سیاسی پاکستان در حالی وارد مرحله پایان کار دولت و پارلمان ملی می شود که اخیرا دادگاه مبارزه با اختلاس مالی عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده و رهبر حزب تحریک انصاف را در پرونده اختلاس مالی مجرم شناخته و وی را به ۳ سال حبس و ۵ سال سلب صلاحیت محکوم کرد.

عمران‌خان هفته گذشته روانه زندان شد و روز گذشته نیز کمیسیون انتخابات پاکستان بخشنامه رسمی سلب صلاحیت عمران‌خان برای ۵ سال آینده را صادر کرد که طی آن عمران‌خان حق شرکت در انتخابات و یا گرفتن مناصب دولتی و سیاسی را نخواهد داشت.

دولت فعلی پاکستان فروردین سال گذشته پس از برکناری عمران‌خان نخست وزیر وقت از سوی نمایندگان پارلمان با تصویب طرح عدم اعتماد علیه وی، روی کار آمد.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید